رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تصورات غلط درباره توانایی‌ها می‌تواند فرصت‌های زنان را از آنان بگیرد

چند توصیه به مردانی که می‌خواهند بخشی از معادله عدالت جنسیتی در محیط کار باشند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اگر می‌خواهید همکار یا مدیر خوبی برای زنان باشید، به آن‌ها اعتبار دهید. نتیجه مصاحبه با هزاران زن شاغل در سطوح مختلف سازمان، حکایت از یک خصیصه پرتکرار در آنان دارد. وقتی از زنی پرسیده می‌شود که چه عواملی در موفقیت او مؤثر بوده‌اند، در اکثر مواقع با پاسخی مواجه می‌شویم که نقش توانمندی و قابلیت‌های فردی در آن کمرنگ‌تر از عوامل و حمایت‌های محیطی و خارجی است. مردان به طور معمول موفقیت‌های خود را به ویژگی‌ها، مهارت‌ها و استعداد‌های ذاتی نسبت می‌دهند، در حالی که زنان اغلب موفقیت را به عوامل بیرونی مانند سخت‌کوشی، خوش‌شانسی یا حمایت دیگران وابسته می‌کنند.

جالب اینجاست که زنان و مردان حتی در توضیح دلایل شکست‌های خود نیز متفاوت هستند. وقتی مردی شکست می‌خورد، معمولا آن را به عوامل موقعیتی مانند به اندازه کافی تمرین نکردن یا به موضوع علاقه‌مند نبودن نسبت می‌دهد. اما هنگامی که یک زن شکست می‌خورد، در بیشتر مواقع علت اصلی آن را نداشتن توانایی‌های لازم می‌داند.
این موضوع در رویکرد و دریافت شخصی فرد و تصویری که از خودش می‌سازد بسیار مهم است، اما عاملی که کارها را دشوارتر می‌کند، این است که زنان غالبا توسط دیگران نیز دست‌کم گرفته می‌شوند.

هنگامی که زنان و مردان در انجام کارها با هم مشارکت می‌کنند، معمولا اعتبار کمتری به زنان داده می‌شود. مثلا وقتی در یک پروژه زن و مردی همکار هستند و به صورت مساوی در پیشبرد کار مشارکت دارند، در جلسه ارائه یا تحویل پروژه به صورت ناخواسته، افراد حاضر اعتبار بیشتری برای همکار مرد قائل می‌شوند و متأسفانه ناخودآگاه سرزنش بیشتر در پروژه‌های شکست‌خورده متوجه زنان می‌شود.
با توجه به این نکته، تا زمانی که زنان هم اعتبار کمتری دریافت کنند و هم اعتبار کمتری به خودشان دهند، اعتمادبه‌نفس آن‌ها تضعیف می‌شود و در نتیجه ممکن است تمایل و کشش کمتری برای ارتقا و پذیرش مسئولیت‌های بیشتر در مقام‌های بالاتر داشته باشند.

به عنوان یک مدیر یا همکار مرد اطمینان حاصل کنید که زنان اعتباری را که شایسته آن هستند دریافت می‌کنند و همواره به دنبال فرصت‌هایی برای مشارکت در کارهای مهم‌ترند. وقتی در جلسه‌ای همکاران زن را معرفی می‌کنید، بر موفقیت‌ها و تلاش‌های آن‌ها تأکید کنید. این کار کمک می‌کند تا هر تصور قبلی در مورد عدم صلاحیت آن‌ها وجود دارد، خنثی شود.

وقتی همکاران زن شما می‌گویند برای کارهای بالاتر و شرایط بهتر آماده نیستند یا صلاحیت ندارند یا وقتی دیگران این حرف را در مورد همکاران خانم شما می‌زنند، تلاش کنید واقع‌بین باشد و بدون سوگیری ناخودآگاه فرصت‌های پیشرفت را هموار کنید و همکاران زن خود را به قدم‌های محکم و استوار ترغیب کنید تا موقعیت‌های مناسبی را که سزاوار آن هستند، از دست ندهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ehix
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.