کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
«پیمان»، فعال در حوزه پرداخت مستقیم (دایرکتدبیت) نخستین گزارش عملکرد خود را منتشر کرد و در آن دادههای شفافی از بازار پرداخت مستقیم ارائه داد.
این شرکت در سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را بهطور رسمی آغاز کرد. پیمان با سرمایهگذاری مشترک فرابوم و کارآفرینی نارون در صنعت فینتک متولد شد و با مستقل شدن یکی از محصولات اصلی فرابوم به شمار میرود.
پیمان در گزارش اخیر خود در قالب یک پژوهش، رفتار بیش از هزار نفر از کاربرانی را که در دو ماه شهریور و مهر حداقل یکبار از کسبوکارهای آنلاین، خرید اینترنتی انجام داده بودهاند بررسی کرده است.
بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ پرتکرارترین خرید مربوط به سرویسهای اپراتوری بوده است.
مشتریان هدف پیمان، کاربران اپلیکیشنها و کسبوکارهای آنلاین هستند. این شرکت در حال حاضر با سه راهکار پرداخت آنی، دورهای و شارژ خودکار به کاربران خدماترسانی میکند.
اکنون مشتریان دوازده بانک نیز میتوانند با کسبوکارهای اسنپ، آسانپرداخت (آپ)، گروه هزاردستان (کافهبازار، بازارپی، دیوار)، اسنپفود، تپسی، ایرانسل، ازکی، فیلیمو، نماوا، بلوبانک، آیتول، دیجیپی، مبیننت و… برای انواع خدمات پرداخت مانند کرایه تاکسیهای اینترنتی، شارژ، سیمکارت اعتباری، اقساط وام و بیمه، حق اشتراک سرویس پخش فیلم و سریال، اینترنت خانگی، سفارش غذا و… با پیمان همکاری کنند.
تراکنشهای پیمان در یک نگاه
مجموع تراکنشهای موفق پیمان در سال ۱۴۰۲ با ۱۲۴.۷ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۴۰۱، به ۱۱ میلیون ۸۱۵ هزار و ۵۱۲ تراکنش رسیده است. همچنین مجموع مبلغ تراکنشهای موفق پیمان در سال ۱۴۰۲ با ۲۰۴.۵ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به ۹۷۴۴۵۶۰۰۰۰۰۰۰ ریال رسیده است. این آمار نشان میدهد که طی یک سال گذشته استفاده از دایرکت دبیت با استقبال خوبی در جامعه روبهرو شده است.
پایش رفتار کاربران پیمان حاکی از آن است که پراکندگی تراکنشهای پرداخت مستقیم در روزهای گوناگون هفته یکسان نیست؛ بهگونهای که روزهای دوشنبه، پرتراکنشترین و جمعهها کم تراکنشترین روزهای پیمان در طول هفته است. همچنین در طول روز نیز ساعت ۹ صبح شلوغترین ساعت از نظر تعداد تراکنش و ۴ صبح خلوتترین ساعت است.
چرا پرداخت مستقیم برای کاربران جذاب است؟
پیمان در پاییز سال ۱۴۰۲، رفتار بیش از هزار نفر از کاربرانی را که طی دو ماه شهریور و مهر حداقل، یکبار از کسبوکارهای آنلاین، خرید اینترنتی انجام داده بودند، در یک پروژه پژوهش بازار مورد بررسی قرار داد. برخی از این افراد تجربه استفاده از پرداخت مستقیم را داشتند و برخی دیگر نه. در یکی از پرسشها، از افرادی که تجربه استفاده از این راهکار را داشتند، پرسیده شده بود که چه چیزی باعث شده است که از روش پرداخت دایرکت دبیت استفاده کنند؟ طبق نموداری که در ادامه میبینید ۴۷.۵ درصد علت استفاده از دایرکت دبیت را سادگی و راحتی استفاده میدانند. پاسخها را با جزئیات در نمودار زیر میبینید:
پرتکرارترین خریدهای مردم ایران کداماند؟
یکی از مهمترین کاربردهای پرداخت مستقیم، خریدهای پرتکرار است؛ تراکنشهای آنلاینی که بیشتر با آنها سروکار داریم و هر بار لازم است مسیری طولانی را برای انجام مراحل پرداخت طی کنیم. به همین دلیل و باهدف شناسایی نیاز بازار، یکی دیگر از سؤالات پژوهش انجام شده پیمان از کاربران در پاییز ۱۴۰۲، مربوط به پرتکرارترین خریدهای آنها در طول سال بود. در این پرسش که شرکتکنندگان امکان انتخاب حداکثر ۵ گزینه را داشتند، سرویسهای اپراتوری، پرداخت اقساط بانکی، سفارش غذا و سوپرمارکت، کرایه تاکسی، پرداخت حق بیمه، پرداخت اجاره، اینترنت خانگی، شارژ ساختمان و حق اشتراک سرویسهای ویدئویی به ترتیب بیشترین فراوانی را در انتخابها داشتند.
مردم از کدام کارت بانکی بیشتر استفاده میکنند؟
باهدف مشخصشدن سهم نسبی کارتهای بانکی گوناگون در خریدهای روزانه و تکرارشونده از افراد در پژوهش پیمان درباره اینکه پرداخت هزینههای روزمره و پرتکرار خود را با کدام کارت انجام میدهند، پرسیده شد. ۲۰.۳ درصد کارتهای بانکی که در پرداختهای روزمره جامعه از آنها استفاده میشود، متعلق به بانک ملی است و ۱۲.۵ درصد خریدها با کارت بانکی ملت انجام میشود.
مشتریان ۱۲ بانک کشور، امکان استفاده از خدمات پرداخت مستقیم پیمان را بر روی حساب بانکی خود دارند. یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی بانکها تعداد کارتهای نقدی (دبیت کارت) تراکنشدار آنهاست. این آمار به طور رسمی هر ماه در گزارش اقتصادی شاپرک منتشر میشود. مطابق با آخرین نسخه از این گزارش در فروردینماه ۱۴۰۳، ۱۲ بانک طرف قرارداد پیمان، مجموعاً ۵۸.۷۲ درصد از کارتهای نقدی تراکنشدار کشور را تشکیل میدهند. به عبارت دیگر ۵۸.۷۲ درصد از مشتریان فعال نظام بانکی میتوانند از سرویس پرداخت مستقیم پیمان استفاده کنند. یکی از اصلیترین برنامههای پیمان در سال ۱۴۰۳، افزایش تعداد بانکهای طرف قرارداد و در نتیجه گسترش تعداد کاربران نهایی پرداخت مستقیم در ایران است.
کاربران نهایی پرداخت مستقیم پیمان باتوجهبه اینکه در چه بانکی حساب دارند، رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهند.
یکی از مهمترین شاخصهای پایداری راهکار پرداخت مستقیم، میانگین زمان پاسخگویی بانک کاربر برای انجام تراکنش است. در سال ۱۴۰۲ این شاخص در اکثر بانکهای طرف قرارداد پیمان بهبود داشته و میانگین زمان انجام تراکنش برای کاربر کمتر شده است. در میان بانکهای گوناگون، بهترین عملکرد متعلق به بانک ملت بود که موفق شد میانگین زمان پاسخگویی به تراکنشهای پرداخت مستقیم مشتریان خود را به کمتر از دو ثانیه کاهش دهد.
پیمان و کسبوکارها
در سال ۱۴۰۲، راهکار دایرکت دبیت پیمان در ۱۱۹ کسبوکار آنلاین به طور مستقیم قابلاستفاده بوده است. بااینحال با درنظرگرفتن همکاران پیمان مانند آسانپرداخت، وندار و بازارپی که با استفاده از زیرساخت فنی پیمان آن را باواسطه در اختیار مشتریان، کاربران و زیرمجموعههای خود قرار میدهند، تعداد پذیرندگان پیمان از ۱۰۰۰ کسبوکار هم فراتر میرود.
کاربران از دایرکت دبیت چه استفادههایی میکنند؟
راهکار پرداخت مستقیم پیمان در انواع کسبوکارهای آنلاین قابل استفاده است. پذیرندگان پیمان بر حسب نوع کسبوکار و رفتار مشتریان، مدلهای گوناگون این راهکار را شامل پرداخت آنی، دورهای و شارژ خودکار پیادهسازی کردهاند. نمودار زیر سهم تعدادی تراکنشهای کسبوکارهای طرف قرارداد پیمان را برحسب نوع صنف نشان میدهد:
سهم کسبوکارها از تعداد پیمانهای فعال
کسبوکارهای طرف قرارداد پیمان که راهکار پرداخت مستقیم را به کاربران خود پیشنهاد میدهند، بسته به استراتژیهای خود، مصرفکنندگان نهایی را به سمت استفاده از این راهکار تشویق میکنند. نمودار زیر بیانگر رتبهبندی این کسبوکارها از نظر تعداد پیمان فعال با کاربر است. بر اساس نمودار زیر ۷۷.۷ درصد از پیمانهای کاربران بر روی اپلیکیشنهای گروه هزاردستان، آپ و اسنپ فعال است.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید میزان زمانی که کاربر در صفحه درگاه پرداخت اینترنتی سپری میکند، به طور میانگین ۶۰ ثانیه است، در حالی که این زمان در پرداخت مستقیم به طور حدودی به ۳ ثانیه کاهش پیدا میکند به عبارتی دایرکت دبیت زمان پردازش هر تراکنش را ۵۷ ثانیه کاهش میدهد.
پیمان در آینده
هدف پیمان، کسب سهم بازار گسترده از پرداختهای غیرحضوری در کشور است و استراتژیهای فنی، بازاریابی و توسعه کسبوکاری آن بر همین مبنا در حرکتاند. به دلیل بالا نبودن میزان آگاهی از مفهوم پرداخت مستقیم، برنامههای بازاریابی پیمان در گام اول، افزایش دانش عمومی جامعه در زمینه مفهوم دایرکت دبیت بهعنوان یک راهکار پرداخت آنلاین امن، سریع و راحت است. همچنین برای ارائه خدمات و باکیفیت طی زمان، زیرساخت فنی سرویس در حال تقویت و توسعه است.
عقد قرارداد با بانکهای جدید برای تحت پوشش قراردادن درصد بیشتری از حسابهای بانکی کشور و ورود به حوزههای کارگزاریهای بورس، اپراتورها، خیریهها، صرافیهای رمزارز، سرمایهگذاری و لندتک جز اولویتهای توسعه کسبوکار پیمان است