کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بیش از 50 هزار حساب کاربری فروشندگان آمازون در چین، به خاطر نقض سیاستهای این مجموعه مسدود شد. گرچه فروشندگان چینی، سهم قابل توجهی را در فروش آمازون به خود اختصاص دادهاند، اما تخلفات اخیر آنها باعث شد که این پلتفرم تجارت الکترونیک، از خیر بخشی از سود خود بگذرد. ماجرا به ریویوهای فیکی برمیگردد که در ازای پرداخت پول به نویسندگان، در جهت افزایش اعتبار کالاهای گمنام چینی روی این پلتفرم قرار میگرفت.
پول بگیرید و بگویید ما را دوست دارید
سازندگان چینی بینام و نشان که از هدفون بیسیم تا پلوپز آشپزخانه را تولید میکردند، برای ورود به بازار ایالات متحده، از بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک جهان استفاده کردند. آنها از یکی از برنامههای آمازون به نام Fulfillment by Amazon سود میبردند که به اشخاص ثالث اجازه میداد کالاهای خود را در انبارها ذخیره کنند تا شرکتهای آمریکایی مسئولیت ارسال، مرجوع و مبادله آنها را بر عهده بگیرند.برای جلب توجه مصرفکنندگان به این محصولات، بسیاری از فروشندگان چینی در ازای پرداخت پول، افراد را به نوشتن نظرات مثبت ترغیب میکنند و با این روش، احتمال افزایش بازدید محصولاتشان را بالا میبرند. نوشتن ریویو محصول در ازای دریافت پول، همیشه از نظر آمازون ممنوع نبود. در سال 2016، این کشور سیاست پرداخت مشوقهای مالی به نویسندگان نظرات را مورد بازبینی قرار داد و به دلیل تأثیر منفی این پرداختها بر درستی و اعتبار نظرات، این روش را ممنوع اعلام کرد. با این وجود، بسیاری از فروشندههای چینی بدون توجه به این سیاست آمازون، از طریق پیپال به پرداخت این وجوه ادامه دادند و با تلاش برای دور زدن سیاستهای این مجموعه، از تولید ریویوهای بیاعتبار برای اعتبار بخشیدن به محصولاتشان استفاده کردند.
به قیمت کاهش سود، در برابرتان میایستیم
آمازون که در سالهای گذشته ترجیح میداد همکاری خود را از طریق FBA با عرضهکنندگان محصولات ارزانقیمت چینی حفظ کند، این بار در برابر تخلف آنها ایستاد. به دنبال مقابله آمازون با نظرات نامعتبری که در ازای دریافت وجه نوشته میشد، بیشتر از 50 هزار حساب از فروشندگان چینی مسدود و فروش حدود 100 میلیارد یوانی این محصولات در آمازون متوقف شد.
ریویوها از عوامل مؤثر بر تصمیمگیری مصرفکنندگان برای خرید یک محصول هستند؛ این متنهای آگاهیبخش در شناساندن یک خدمت ناشناخته به مصرفکنندگان اثرگذاری ملموسی دارند و در بسیاری موارد، به عنوان یکی از ملاکهای تصمیمگیری مورد توجه قرار میگیرند و بر رفتار مصرفکنندگان و تصمیم نهایی آنها در مورد یک کالا یا خدمت تأثیر میگذارند. با این وجود، تلاش پلتفرمها برای سنجش اعتبار ریویوها، یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. آمازون که به عنوان معتبرترین پلتفرم تجارت الکترونیکی شناخته میشود، از پتانسیل ریویوها برای توسعه بازار خود بهره میبرد. با این وجود، پافشاری اخیر این پلتفرم بر سیاستهایش نشان داد که حاضر نیست به هر قیمتی، نظرات کاربران را در کنار محصولات خود ثبت کند.
خریداران را گمراه نکنید
ریویوهای فیک، یکی از عوامل ایجاد گمراهی در مصرفکنندگان و در نتیجه کاهش اعتبار پلتفرمهای منتشرکنندهشان هستند و بیتوجهی به اهمیت آنها، نهتنها اثربخشی ریویوها را کاهش میدهد، بلکه اعتماد کاربران به آن پلتفرم را هم پایین میآورد. همین نکات کافی است تا اعتبارسنجی ریویوهای نوشتهشده را به عنوان یکی از وظایف مهم پلتفرمها تلقی کنیم و در شرایطی که صاحبان یک محصول یا رقبای آن با استفاده از رباتها یا ابزارهای دیگر به تولید ریویوهای فیک مشغول هستند، بر لزوم صحتسنجی این اطلاعات تأکید کنیم. آمازون در سختگیری اخیر خود ثابت کرد که اعتبار برند خود را در برابر افزایش سود قربانی نمیکند. شاید همین اقدام پرهزینه، به تغییر الگوی فروش بسیاری دیگر از فروشندگان این مجموعه منجر شود. پیام آمازون اینبار روشن است؛ هیچچیز برای ما از سیاستهایمان مهمتر نیست.