کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تمدید مهلت ثبت‌نام در جشنواره ایده‌های برتر صنایع فرهنگی

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، جشنواره‌ای به نام ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی برگزار می‌کند.

در نشست خبری مرتبط با برگزاری این جشنواره اعلام شد مهلت ارسال آثار به این رویداد که ۱۲ زیرشاخه مختلف دارد، تا سیزدهم مردادماه تمدید شده است. پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم خود را حلقه اتصال میان بخش فرهنگ با ایده‌‌پردازان می‌داند و آن‌طور که در نشست خبری نیز اعلام شد، در این مسیر تجاری‌سازی ایده‌های فرهنگی را دنبال می‌کند.

بسترسازی رشد صنایع فرهنگی با هم‌افزایی
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه در کشور به فرهنگ و زوایای آن به صورت تخصصی توجه نمی‌شود، گفت: «فرهنگ یکی از مزیت‌های اصلی و زیربنایی کشور است، اما متأسفانه در چهار دهه گذشته نگاه عمیق و تخصصی به فرهنگ که حوزه‌ای مولد و اساسی در رشد و پیشرفت محسوب می‌شود، صورت نگرفته است.»

محمدحسین ایمانی خوشخو، هدف از تأسیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را تزریق رویکرد مولد به بخش فرهنگ و بازگرداندن آن به جایگاه سابق خود دانست و افزود: «گردش مالی بخش‌های فرهنگی بسیار بالاست و می‌توان با محصولات فرهنگی در زندگی ساری و جاری مردم تأثیر گذاشت. ما بنا داریم با استفاده از بستر پارک‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که ایده‌پردازان فرهنگی وارد میدان شوند.»

وی با اشاره به چالش‌های رگولاتوری در حوزه فرهنگ و مشکلاتی که برای کسب‌و‌کارهای نوآور در این حوزه ایجاد می‌شود، به همکاری نزدیک پارک با ارگان‌های دولتی اشاره کرد و گفت: «نمایندگان مجلس طرحی به نام حمایت از صنایع فرهنگی را در دست بررسی دارند که ما نیز در تدوین آن همکاری داشته‌ایم. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در تلاش هستیم که سند حمایت از صنایع فرهنگی را تصویب کنیم که اگر چنین شود، فضایی مساعدتر برای صاحبان ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوپای حوزه فرهنگ ایجاد خواهد شد.» به گفته ایمانی خوشخو کسب‌وکارهای نوآور حوزه فرهنگ از پشتوانه حمایتی دستگاه‌های دولتی برخوردار نیستند و پارک علوم و فناوری‌های نوین می‌کوشد شکاف‌ها را پر کند و با همراهی ایده‌پردازان به آن‌ها کمک کند.

وی با تأکید بر اهمیت رگولاتوری در حوزه صنایع فرهنگی، تصریح کرد: «ایده‌پردازی در عرصه فرهنگ نیازمند داشتن دورنمای روشن است. کسب‌و‌کارها باید ثبات را احساس کنند و مهم‌تر از آن نیازمند حمایت هستند. برای دستیابی به نتیجه مطلوب، دستگاه‌های مختلف باید در چارچوب وظایف قانونی خود با هم‌افزایی بستر رشد صنایع فرهنگی را ایجاد کنند. پارک علوم و فناوری‌های نوین نیز در همین زنجیره در همه مراحل به عنوان مشاور و حامی از کسب‌وکارها و ایده‌های نوآورانه حمایت می‌کند.»

رویکرد جشنواره تجاری‌سازی ایده‌هاست
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پارک ملی نیز با اشاره به اینکه جشنواره تجاری‌سازی ایده‌ها را دنبال می‌کند، گفت: «ما بر مسیر ایده تا محصول و تجاری‌سازی آن‌ها تأکید داریم. ایده‌هایی که به جشنواره ارسال می‌شوند با رویکرد تجاری‌سازی و ارائه محصول به بازار داوری می‌شوند.» سوده صوفی با اشاره به اینکه جشنواره محدودیتی در زمینه ارائه ایده‌های فرهنگی قائل نمی‌شود، اظهار کرد: «بسیاری از حوزه‌های فرهنگی قابلیت ایده‌پردازی دارند و در جشنواره نیز شکل و ساختار ایده‌ها ملاک قرار نمی‌گیرد.»

به گفته صوفی، پارک علوم و فناوری‌های نرم از استارتاپ‌ها و حتی ایده‌های خام‌تر حمایت می‌کند تا با طی کردن مسیر رشد به کسب‌و‌کاری موفق در بازار تبدیل شوند.

صوفی می‌گوید پارک علوم و فناوری‌های نرم در فاز اول حمایت‌های خود به صاحبان ایده‌ها خدمات مشاوره و منتورینگ می‌دهد و کمک می‌کند فرايند تیم‌سازی و کار عملیاتی‌شان را آغاز کنند. آن‌طور که صوفی گفته، پارک علوم و فناوری‌‌های نرم برای ایده‌های دارای قابلیت ارائه به بازار سرمایه‌گذار پیدا می‌کند و به ایده‌هایی که به تشخیص هیئت داوران جشنواره، ظرفیت تولید انبوه داشته باشند، بسته‌ای از حمایت‌های مالی و غیرمالی ارائه می‌کند که شامل استقرار و استفاده از فضای کار اختصاصی نیز می‌شود.

جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی دو بخش فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق فرهنگی دارد و صاحبان ایده‌ها باید تا سیزدهم مرداد شرحی درباره طرح خود را در قالب فایل word در وبسایت پارک به نشانی iccip.ir بارگذاری کنند یا در برنامه واتس‌اپ به شماره ۰۹۰۲۴۳۴۳۸۴۵ ارسال کنند. موضوعاتی که جشنواره پوشش می‌دهد، در بخش فناوری‌های فرهنگی شامل فناوری‌های مهندسی انگیزه، بازی ‌وار سازی، ارتباطی و رسانه‌ای، سازوکارهای مدیریت بهره‌وری و حکمرانی در

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2tt4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.