کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تمرکز بر ساختن به جای وحشت‌کردن

نهادهای بین‌المللی بیکار ننشسته‌اند و تلاش می‌کنند زمینه تنظیم‌گری هوشمندانه دارایی‌های دیجیتال را فراهم کنند

یادداشتی از رضا قربانی/ بازارهای مالی در تاریخ خود همیشه روزهای سیاه زیادی دیده‌اند؛ حتی باثبات‌ترین بازار مالی جهان که طلاست هم روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. زمان‌هایی بوده که طلا ارزش خودش را از دست داده است. بازارهای سهام هم همیشه گاوی نبوده‌اند و سال‌هایی را دیده‌اند که بازار به‌شدت خرسی بوده است؛ بنابراین بازار مالی بالا و پایین دارد و بحران‌ها و شکست‌ها و سقوط‌های زیادی دیده است.

بازار رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال هم چنین هستند. قطعاً کسی علاقه ندارد قیمت دارایی که دارد، کاهش پیدا کند و می‌خواهد این قیمت همیشه رو‌به‌بالا باشد؛ اما نه منطق جهان چنین است و نه چنین چیزی به نفع جهان و جهانیان است.

این روزها که بیت‌کوین در حال شکستن همه رکوردهای قبلی خود، این بار در مسیر برعکس است، بسیاری از کارشناسان حرفه‌ای دنیای بلاکچین خوشحال‌اند. وقتی قیمت‌ها می‌ریزد و بازار خرسی می‌شود، بسیاری از هیاهوهای پوچ و توخالی کمتر می‌شود و آنهایی که می‌خواهند چیزی بسازند، می‌توانند در شرایط آسان‌تر و کم‌استرس‌تری کار کنند.

رمزارزها چیزی نیستند که آنها را بخرید و بعد از مدتی پولدار شوید! رمزارزها دستاورد فناوری هستند که آمده بنای اعتماد در جوامع را متحول کند. با وجود اینکه ۱۲ سال از خلق بیت‌کوین می‌گذرد، هنوز با یک فناوری و اکوسیستم نابالغ روبه‌رو هستیم. هنوز هم بسیاری از مسائل اطراف بیت‌کوین و سایر رمزارزها حل‌نشده باقی مانده است.

بیش از اینکه ما نیاز داشته باشیم درباره آینده بیت‌کوین گمانه‌زنی کنیم و تحلیل‌های مشعشع از خودمان صادر کنیم، بهتر است روی یک موضوع مشخص تمرکز کنیم و آن توسعه اکوسیستمی است که شکل گرفته است. در این مسیر هم بارها گفته‌ایم که لازم نیست چرخ را از ابتدا اختراع کنیم و قطعاً بسیاری از مسیرها را دنیا پیش از ما رفته است.

فقط به‌عنوان نمونه اجازه دهید به خبری اشاره کنم که هفته گذشته منتشر شد. هفته گذشته خبر آمد که FATF می‌خواهد این ماه گزارشی درباره پیاده‌سازی قانون تراول منتشر کند. این گزارش قرار است نگاهی بیندازد به نتایج پیاده‌سازی قانون تراول در کشورهای عضو FATF و همچنین دیدگاه‌هایی درباره مالی توزیع‌شده (DeFi).

پیش‌تر این نهاد بین‌المللی راهنمای خود درباره دنیای کریپتو را در اکتبر ۲۰۲۱ منتشر کرده بود؛ در این راهنما استانداردهایی درباره دارایی‌های دیجیتال یا مجازی و ارائه‌دهندگان خدمات دارایی دیجیتال و به‌طور خاص صرافی‌های رمزارز وجود داشت. بر مبنای قانون تراول کسب‌وکارها ملزم می‌شدند که اطلاعاتی را درباره دو طرف انجام یک تراکنش گردآوری کنند.از سال گذشته کشورهای عضو شروع به پیاده‌سازی این استانداردها کرده‌اند و حالا قرار است ارزیابی از این پیاده‌سازی منتشر شود.

از نظر این نهاد بین‌المللی کُندی کشورها در زمینه رگولاتوری حوزه رمزارز حوزه شرکت‌های ارائه‌دهندگان خدمات دارایی دیجیتال را از منظر اعمال مجرمانه آسیب‌پذیر کرده است. گزارش هم به این موضوع اشاره خواهد کرد که کشورها باید بدون فوت وقت زمینه رگولاتوری و نظارت دقیق‌تر را فراهم کنند. همچنین در این گزارش مواردی درباره ریسک‌های نوظهور، توسعه بازار و موضوعاتی مانند دیفای و ان‌اف‌تی و برخی انواع کیف پول وجود دارد.

همان‌طور که می‌بینید نهادهای بین‌المللی بیکار ننشسته‌اند و تلاش می‌کنند زمینه تنظیم‌گری هوشمندانه حوزه‌های جدید مانند دارایی‌های دیجیتال را فراهم کنند. آنچه باید موضوع اصلی صحبت کسب‌وکارها و نهادهای قانونی باشد، نه بالا رفتن و پایین آمدن بیت‌کوین، بلکه خلق اکوسیستمی جدید و پویا حول محور دارایی‌های دیجیتال باید باشد.

طبیعی است ریزش بازار دوست‌داشتنی نیست و همه مایل‌اند مدام به قیمت دارایی‌هایشان افزوده شود، اما آنچه مهم است، خلق اکوسیستمی است که کار می‌‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vppj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.