رسانه اقتصاد نوآوری ایران

توقف یک صنعت روبه‌رشد

تعدیل نیروی کار در بحبوحه زمستان رمزارزها

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بسیاری از کارمندان و افراد شاغل در زمینه‌های مختلف به‌دلیل پتانسیل نامحدود رمزارزها از کار خود صرف‌نظر کردند تا موقعیت‌های شغلی دیگری را در این زمینه دنبال کنند. «هائو جیا» یکی از همین افراد است. او با صرف‌نظر کردن از پیشنهاد کمپانی بزرگ اوراکل، تصمیم گرفت به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در کمپانی کوین‌بیس مشغول به کار شود.

او کار خود را در اوایل ماه آوریل آغاز کرد، اما پس از گذشت مدتی کوتاه، در هفته گذشته با دریافت یک ایمیل از طرف کوین‌بیس مبنی بر لغو پیشنهاد کاری، شغل خود را از دست داد. جیا تنها یک نمونه از کارمندانی بود که این ایمیل را دریافت کردند.

این اتفاق درست زمانی رخ داد که کوین‌بیس قصد داشت در سال جاری حدود دو هزار نیروی جدید استخدام کند. این کمپانی با توجه به فرصت‌های عظیم صنعت رمزارزها، قصد داشت کسب‌و‌کار خود را گسترش دهد، اما طی چند روز اخیر، این صرافی بزرگ که زمانی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش داشت، ۱۸ درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد.


موج اخراج در صرافی‌های بزرگ


برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین‌بیس، در ایمیلی که در روز سه‌شنبه برای کارکنان ارسال کرد، به رکود شدید و ناگهانی رمزارزها اشاره کرد. آرمسترانگ در رابطه با این اقدام اعلام کرد که از غیرمنتظره‌بودن این اتفاق آگاه است و قصد نداشته چنین تجربه‌ای را برای کارمندان فراهم کند.

این اتفاق در کوین‌بیس می‌تواند نماینده رکود عظیم این صنعت باشد. در کنار کوین‌بیس، بسیاری از استارتاپ‌های این حوزه تلاش دارند تا با تعدیل نیروی کار، از رکود طولانی‌مدت احتمالی در اقتصاد و بازار رمزارزها جان سالم به در ببرند.

کریس مارشالک، مدیرعامل Crypto.com در توییتی اعلام کرد که صرافی مستقر در سنگاپور این کمپانی، قصد دارد حدود ۲۶۰ کارگر یا به عبارتی، پنج درصد از نیروی کار خود را اخراج کند. یکی دیگر از نمونه‌های صرافی‌های بزرگ، صرافی جمینای، هفته گذشته اعلام کرد که ۱۰ درصد از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد. همچنین پلتفرم وام‌دهی بلاکفای اعلام کرد که قصد دارد حدود ۲۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد.


مقابله با تغییرات اقتصادی


طبق بیانیه‌های عمومی، این کمپانی‌ها دلیل کاهش نیروی کار خود را تحت عنوان مقابله با تغییرات اقتصادی، افزایش نرخ بهره و تورم توصیف کردند. با توجه به روند نزولی بازار سرمایه ایالات متحده، ترس از رکود در داخل و خارج از صنعت رمزارزها در حال افزایش است. پیش از این گمان می‌رفت رمزارزها در مقابل تغییرات بازار سهام و تورم مقاوم‌اند، اما با توجه به رویدادهای اخیر، آنها نیز در حال سقوط هستند.

آرمسترانگ در ایمیل خود به کارکنان کوین‌بیس نوشت: «به نظر می‌رسد که پس از یک رونق اقتصادی حدوداً ۱۰ساله، وارد رکود شده‌ایم. رکود اقتصادی می‌تواند به زمستان دیگری برای رمزارزها منجر شود و ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد.»

با این حال، در برخی موارد، مدیران کمپانی‌های رمزارزی همچنان در تلاش هستند تا باور خود را نسبت به پتانسیل بلندمدت بازار دوچندان کنند. همان‌طور که بسیاری از معتقدان به رمزارزها اشاره می‌کنند، آنها دچار فرازونشیب‌های بسیاری بوده‌اند، از جمله سقوط بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸ و سقوط در ماه می ۲۰۲۱ که طی یک هفته، سبب از بین رفتن یک تریلیون دلار از ارزش بازار رمزارزها شد. برخی مدیران این صنعت تأکید می‌کنند که رمزارزها همیشه به روند صعودی خود بازمی‌گردند.


مسیر قابل پیش‌بینی نیست


کامرون و تایلر وینکلووس، بنیان‌گذاران صرافی جمینای، خطاب به کارکنان نوشتند: «محدودیت‌ها سبب نوآوری می‌شوند؛ چراکه روزهای سخت، مستلزم اقدامات متمرکز هستند. انقلاب رمزارزها به‌خوبی در جریان است و تأثیر آن عمیق خواهد بود، اما مسیر آن قابل پیش‌بینی یا صعودی نیست.»

برای بسیاری از افراد، توقف روند روبه‌رشد صنعت رمزارزها می‌تواند آزاردهنده باشد. بر اساس داده‌های ManpowerGroup، استخدام در بخش رمزارزها بین ماه‌های نوامبر و آوریل دوبرابر شد. از بزرگ‌ترین کارفرمایان این بخش می‌توان به جمینای و کوین‌بیس اشاره کرد.

همچنین بر اساس داده‌های کمپانی PwC، کمپانی‌های رمزارزی در سال ۲۰۲۱، ۳۴ میلیارد دلار بودجه در سطح جهان جذب کردند. این رقم، نسبت به سال گذشته هشت‌برابر افزایش یافت، اما بر خلاف گذشته، بسیاری از کارمندان نگران بازگشت به دوران اوج خود هستند.


بایننس استثناست


در حال حاضر کارمندان بخش فناوری ایالات متحده در یافتن شغل دچار مشکل شده‌اند؛ چراکه کمپانی‌های مربوط به حوزه فناوری و فین‌تک‌ها تحت تأثیر کاهش مشاغل قرار گرفته‌اند و این در حالی است که سایر حوزه‌ها دچار چنین مشکلی نشده‌اند.

بر اساس گزارشی ازChallenger ، Gray و Christmas، شرکت‌های فعال در حوزه فناوری بیش از چهار هزار نفر را در ماه می اخراج کرده‌اند. این آمار، ۷۸۱ درصد بیشتر از کاهش کل در ماه‌های ژانویه تا آوریل است.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های فین‌تک نیز شاهد کاهش ۲۶۸ درصدی مشاغل بوده‌اند. پیامدهای این فروپاشی در خارج از مرزهای ایالات متحده نیز مشهود است. بیستو، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های مکزیک با بیش از چهار میلیون کاربر در سراسر آمریکای لاتین، ۸۰ نفر از کارمندان خود را در واکنش به افت شدید بازار در اواخر ماه می اخراج کرد.

موریلو بارگاس، یکی از کارکنان اخراجی بیستو، به سی‌ان‌ان‌بیزینس گفت: «مدیران این صرافی نسبت به از دست دادن پول هراسان‌اند و من کاملاً متوجه این موضوع هستم، اما این اقدام قابل قبول نیست. آنها باید خود را آماده این شرایط می‌کردند؛ چراکه این بازار به هیچ‌عنوان برای کسی قابل پیش‌بینی نیست.»

فراموش نکنیم که در بحبوحه این مشکلات، استثنائاتی نیز وجود دارد. بایننس یکی از همین استثنائات است. چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، روز چهارشنبه در توییتی از دو هزار موقعیت شغلی جدید سخن گفت. برایان شرودر، مدیرعامل بخش ایالات متحده بایننس، هفته گذشته در مصاحبه خود با سی‌‌ان‌ان‌بیزنس گفت: «ما از یک موقعیت قدرتمند وارد زمستان رمزارزها می‌شویم.»

او در ادامه افزود: «تنها در سه روز گذشته، با شش نفر از اعضای سابق کوین‌بیس و جمینای مصاحبه کرده‌ایم.» شرودر همچنین در ارتباط با پایان زمستان رمزارزها گفت: «زیبایی رمزارزها در غیر قابل پیش‌بینی‌بودن آنهاست. ممکن است این وضعیت تا هفته آینده به پایان برسد یا بیش از یک سال ادامه داشته باشد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jr5z
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.