تیم مادر نمی‌خواهد

زنان نقش‌های کلیشه‌ای خود را تکرار می‌کنند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اگر می‌خواهید همکار خوبی در راه رسیدن زنان به جایگاه مناسب در مسیر شغلی باشید، باید نکات ساده ولی تکراری را مد‌نظر بگیرید.
به اتفاقات آغاز و حین جلسات دقت کنید. به طور کلی زنان بیشتر کارهایی شبیه به کارهای خانه را در سازمان انجام می‌دهند، مثل خدمات پشتیبانی مانند یادداشت‌برداری در جلسات یا پذیرایی قبل یا حین جلسه و آموزش استخدامی‌های جدید! آیا این وظایف بی‌ارزش هستند؟ خیر! این‌ها کارهای بسیار پایه‌ای و مهمی‌اند، اما این وظایف زمان ارزشمندی را از فردی که به آن می‌پردازد می‌گیرد یا فرد را کاملا از مسیر جلسات، ایده‌پردازی یا نقش‌های درخشان سازمان دور نگه ‌می‌دارد. کسی که در جلسه یادداشت‌های دقیق می‌نویسد، تقریبا هرگز اصل موضوع را متوجه نمی‌شود و توان مشارکت مؤثر ندارد.

با توجه به کلیشه‌هایی جنسیتی که ناخودآگاه و عمیقا در ما نهادینه شده، همه از زنان انتظار کمک‌های این‌چنینی دارند، اما از مردان انتظار ندارند. هنگامی که زنان در محل کار به این کارهای بی‌فروغ و زمان‌بر می‌پردازند، هیچ امتیازی برای آن کسب نمی‌کنند، اما وقتی از انجام این کارها سر باز زنند، مجازات می‌شوند. از طرف دیگر مردان در صورت انجام این کارها امتیاز می‌گیرند، گویا چیزی که در وظیفه‌شان نمی‌گنجیده، انجام داده‌اند و اگر نه بگویند، با حداقل عواقب روبه‌رو می‌شوند.

در بررسی نقش‌های زنان در فورچون 500، بسیاری از زنان (چیزی در حدود دو‌سوم آن‌ها) در سطح اجرایی در شرکت‌ها نقش‌های حمایتی و انجام کارهای این‌گونه را بیشتر از مردان انجام می‌دهند. به عنوان یک همکار یا مدیر آقا، چگونه می‌توانید اوضاع را بهبود دهید؟ به افرادی که برای انواع مختلف کار داوطلب می‌شوند، توجه کنید و سهم خود را در انجام یا توزیع مسائل اداری به طور مساوی بین زنان و مردان با قدرت انجام دهید. در نظر داشته باشد تعدادی از مسئولیت‌های این‌چنینی را خودتان عهده‌دار شوید و در دام این انتظار قرار نگیرید که از زنان می‌خواهد نقش‌های حمایتی کلیشه‌ای مانند «مادر تیم» را بر عهده بگیرند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fua4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.