کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جایی برای گسترش و تحمیل فناوری

نمایشگاه‌ها؛ بستر انتشار فناوری‌های جدید و قدیم

«دیوید ادگرتون» با گرایش مورخان فناوری مخالفت کرده تا علاقه آنها را بر فناوری‌های جدید متمرکز کند؛ بدون در نظر گرفتن اینکه آیا این فناوری‌های جدید کارکرد واقعی داشته‌اند یا خیر. تاریخ فناوری باید بر فناوری‌های واقعی متمرکز شود که در توسعه صنعت، کشاورزی و ارتباطات نقش داشته‌اند.

این ممکن است عدم علاقه نسبی دیدگاه تاریخ علم و فناوری به مطالعه نمایشگاه‌های جهانی را توضیح دهد. البته نمایشگاه‌ها بستر مهمی را برای فناوری‌های جدید و همچنین گردآوری فناوری‌های قدیمی فراهم کردند. بر خلاف آنکه این فناوری‌ها پیش از شرکت در نمایشگاه‌ها ثبت اختراع می‌شدند، برخی از آنها به لطف نمایشگاه‌ها مورد توجه همگانی قرار گرفتند.

به‌عنوان نمونه می‌توان به هفت‌تیر ساموئل کلت (لندن، 1851)، فرایند ساخت فولاد بسمر (لندن، 1862)، دینام گرام (وین، 1873)، تلفن گراهام بل (فیلادلفیا، 1876) یا لامپ ادیسون (پاریس، 18) اشاره کرد. روشن است که هفت‌تیر کلت راه را برای سلاح‌هایی باز کرد که نه‌تنها تاکتیک‌های جنگ، بلکه نیروهای پلیس مسلح و حتی دفاع شخصی را نیز دگرگون کردند.

فرایند بسمر به‌طور اساسی صنعت متالورژی را تغییر داد. نسخه دینام گرام نخستین مورد استفاده صنعتی بود که به‌راحتی به یک موتور الکتریکی تبدیل شد. گراهام بل از فرصت نمایشگاه یکصدمین سالگرد استفاده کرد و آخرین نمایش‌های خود از ارتباطات تلفنی را ارائه داد. بر خلاف این واقعیت که پیشتاز بودن بل مورد مناقشه بود، شیوه کارآفرینی او راه را برای عصر جدیدی از ارتباطات هموار کرد.

سرانجام ادیسون در طول نمایشگاه 1881 کارزار فشرده‌ای را پیش برد تا همه را متقاعد کند که طراحی لامپ او بهترین است. در این موارد نمایشگاه‌های جهانی راهی برای گسترش و حتی تحمیل برخی فناوری‌ها به رقبا بود. نمایشگاه‌های جهانی تجاری نیز بودند که در آن تولیدکنندگان فناوری فرصت داشتند تا نوآوری‌های خود را تبلیغ و آنها را به تولیدکنندگان معرفی کنند. در واقع بیشتر ماشین‌های صنعتی و کشاورزی نسخه توسعه‌یافته ماشین‌های موجود با کاربردهای جدید بودند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fyco
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.