کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
آغاز کار روی برنامه ایجاد یک کسبوکار شیرین و همراه با اشتیاق است اما روشن است که برای پایدار ماندن روند رشد و جایگاه کسبوکار در بازار باید تلاش کرد. در بین کارهایی که لازم است برای دستیابی به سهمی از بازار و نگه داشتن آن انجام شود، طراحی الگوی کسبوکار به گونهای است که مقیاسپذیر (Scaleable) باشد.
زیرساختها، بسترهای اجرایی، مقررات و حتی شرایط جغرافیایی روی مقیاسپذیری کسبوکارها اثر میگذارند. از این رو تحولات فناوری، یافتهها و آموزههای علمی نوین و حتی دگرگونیهای سیاسی و اجتماعی هم میتوانند بر مقیاسپذیری کسبوکارها اثرگذار باشند. نگاهی به تاریخ تحولات قرن گذشته نشان میدهد کسبوکارهایی که آمادگی بزرگ کردن اندازه و دامنه کار خود را داشتند، با شناخت درست دگرگونیهای اجتماعی و سوار شدن بر موج تحولات و اقدام بههنگام توانستند اثرات ماندگاری بر جا بگذارند.
مقیاسپذیری یک کسبوکار بیانگر آن است که الگوی اجرایی میتواند به افزایش درخواست برای برخورداری از خدمات پاسخ دهد. یک کسبوکار مقیاسپذیر در مقابل افزایش تعداد مشتریان و درخواستهای هر مشتری ناتوان نیست. بخش بزرگی از نوآوریها مربوط به تلاشها برای یافتن و پیاده کردن راههایی است که کسبوکارهای شناختهشده را تبدیل به کارهای مقیاسپذیر کند.
این تلاشها با بهرهگیری از فناوریهای روز با سرعت بیشتری به نتیجه خواهد رسید. ایجاد فروشگاههای زنجیرهای در حوزه خوراک، پوشاک و لوازم زندگی و ایجاد ساختار حق امتیاز (Franchise) در قرن بیستم نمونه همین تلاشهاست. تغییر در ساختار اجتماعی و نیازهای مشتریان در کنار گسترش حملونقل و ابزارهای ارتباطی، زمینه مناسب را برای برساختن کسبوکارهایی فراهم کرد که با ورود به قرن 21 نیز همچنان پایدار و حتی در حال رشد هستند.