کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

راهبرد جذاب باهاماس

چگونه یک میکروکشور در حال جذب استارتاپ‌های رمزارزی است؟

طی سال‌های اخیر و در میان باتلاقی از فعالیت‌های رگولاتوری مستمر از سوی کشورهای بزرگ، کشورهای کوچکی مانند السالوادور و باهاماس در پی استفاده از تنگی بازار و تثبیت جایگاه خود به‌عنوان مقاصد کسب‌وکارهای رمزارزی مختلفی هستند که به دلایل مختلف اعم از مالیات‌‌های رمزارزی و افزایش محدودیت‌‌ها بر دارایی‌های دیجیتال به فکر «مهاجرت رمزارزی» هستند.

با وجود مهاجرت برخی استارتاپ‌های کوچک‌تر به باهاماس طی سال اخیر، حالا این کشور با مهاجرت صرافی رمزارزی بزرگ و معتبر FTX موفق شده تا اولین غول رمزارزی را به جزیره کوچک خود جذب کند. اف‌تی‌ایکس که تا پیش از این مقر اصلی خود را در سنگاپور برقرار کرده بود، طی سال اخیر بیشتر و بیشتر مورد محدودیت‌های رمزارزی جدید که توسط دولت این کشور وضع می‌شد، قرار گرفت.

اما وقتی این محدودیت‌ها فراتر از حدود ملی به اجرا درآمد و خطری برای فعالیت‌های بین‌المللی اف‌تی‌ایکس شد، تصمیم «رایان سالام»، مدیر این شرکت، برای مهاجرت از سنگاپور قطعی شد.

روز سه‌شنبه بود که سالام و سم بنکمن‌فرید، بنیان‌گذار اف‌تی‌ایکس اعلام کردند که مقصد آتی این شرکت باهاماس خواهد بود. اف‌تی‌ایکس که پیش از این نیز در جزیره همسایه باهاماس، یعنی آنتیگوا دفتر داشت، حالا مقر دوم و اصلی خود را در ناسائو، پایتخت باهاماس افتتاح خواهد کرد، اما چرا در بین تمام کشورها اف‌تی‌ایکس و بسیاری دیگر باهاماس را انتخاب کردند؟


خوشنامی تاریخی


میراث باهاماس به‌عنوان یک کشور با قوانین مالی آسان‌ساز، نو نیست و به دهه‌ها پیش از محبوبیت رمزارزها بازمی‌گردد. تبدیل‌شدن این کشور به یک مقصد رمزارزی تنها نتیجه همراه‌شدن این کشور با آخرین روندها در جهت ادامه سنت خود برای عمل‌کردن به‌عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مالی است.

دهه‌های متوالی است که باهاماس با نرخ کم مالیات و ایجاد نرخ‌های پایین‌تر برای سرمایه‌گذاران، به جذب آنها و نیز سرمایه‌شان می‌پردازد. به غیر از اینها قیمت ساخت‌وساز عموماً ارزان‌تر از کشورهای دیگر است و کسب شهروندی یا اقامت آن نیز با سرمایه‌گذاری بسیار آسان می‌شود.

تخمین زده می‌شود که کل فرایند مهاجرت، ساخت‌وساز مقر جدید اف‌تی‌ایکس و انتقال پرسنل هزار نفره‌اش به باهاماس حدود ۶۰ میلیون دلار آب خورده باشد.


نبود محدودیت‌های کرونایی


بر خلاف کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین و سنگاپور که محدودیت‌های کرونایی در آنها به قول بنکمن‌فرید «آخرالزمانی» است، باهاماس از اوایل سال ۲۰۲۲ در جهت حذف کامل محدودیت‌های کرونایی حرکت کرده است. بنکمن‌فرید ادامه می‌دهد: «بسیاری به تحسین از سیستم‌ نوی دورکاری که هر روز بیشتر غالب می‌شود، می‌پردازند.

به‌عنوان یک صرافی رمزارزی با میلیاردها دلار سرمایه که مسئول آنها هستید، نمی‌توانید بسیاری از کارها را با دورکاری پیش ببرید و باید بتوانید به‌طور آزاد و در خارج از محل کار به کار و همفکری بپردازيد. اصل تصمیم ما برای مهاجرت هم از این محدودیت‌های آخرالزمانی سنگاپور کلید خورد که بعد از این باهاماس را به دلایل مختلف به‌عنوان مقصد نهایی برگزیدیم.»


بدنامی تاریخی؟


البته بانکداری لیبرال و جذب سرمایه‌گذاری باهاماس با جنجال‌های خاص خود همراه بوده است. در طول سال‌ها، بارها و بارها شاهد پرونده‌های پول‌شویی بین‌المللی بزرگی بوده‌ایم که نام باهاماس به‌عنوان یکی از مقاصد ذخیره پول شسته‌شده ذکر می‌شد. حالا برخی نگران‌اند رگولاتورها نه به‌طور مستقیم، بلکه به شکل غیرمستقیم با ارتباط‌دادن مهاجرت رمزارزی به کشورهایی مانند باهاماس، در جهت بدنام‌کردن صنعت رمزارزی حرکت کنند.

وجود و احداث مقرهای تعدادی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارزی جهان در مقاصد کمتر شناخته‌شده‌ای مانند مالت، باهاماس، آنتیگوا و السالوادور می‌تواند در بلندمدت تأثیر معکوسی نیز بر برند این صرافی‌ها و به‌طور کل صنعت رمزارزی داشته باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wa09
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.