رشد بازار سلامت دیجیتال با تمرکز بر سلامت سالمندان

گزارش‌ها نشان می‌دهند همزمان با بالا رفتن جمعیت سالمند در جهان، تقاضا برای مراقب‌های از راه دور هم افزایش یافته است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امسال اندازه بازار جهانی سلامت دیجیتال 211 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و پیش‌بینی می‌شود از سال 2023 تا 2030 با نرخ رشد سالانه ترکیبی 18.6 درصد به مسیر رشد ادامه دهد. افزایش نفوذ گوشی‌های هوشمند، بهبود اتصال به اینترنت با معرفی فناوری 5G، پیشرفت در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی، نیاز به کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، افزایش شیوع بیماری‌های مزمن و افزایش دسترسی به مراقبت‌های مجازی، برخی عوامل اصلی برای تقویت رشد بازار هستند.

ابتکار دولت‌ها برای گسترش دیجیتالی‌شدن در بخش مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان، بازار را بیشتر به سمت رشد هدایت می‌کند. به‌عنوان مثال، در جلسه بودجه سال 2022، دولت هند یک اکوسیستم سلامت دیجیتال را تحت مأموریت سلامت دیجیتال «آیوشمن بهارات» (ABDM) معرفی کرد. به‌طور مشابه، در اکتبر 2021، دولت فرانسه اعلام کرد که بیش از 650 میلیون دلار برای توسعه زیرساخت‌های سلامت دیجیتال خود در سطح ملی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. چندین کشور توسعه‌یافته و اقتصادهای نوظهور نیز کمبود متخصصان پزشکی آموزش‌دیده دارند.

کمبود نیرو طبق پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، تا سال 2030 حدود 15 میلیون کارمند مراقبت‌های بهداشتی برآورد شده است. به‌دلیل افزایش جمعیت پیر و شیوع بیماری‌های مزمن، تقاضای زیادی برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در مناطق مختلف جهان وجود دارد. بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، در سال 2019 بیش از 703 میلیون فرد 65ساله و بالاتر وجود داشته و تخمین زده می‌شود که این تعداد تا سال 2050 در سطح جهان به 1.5 میلیارد نفر برسد.

خدمات بهداشت از راه دور و تله‌مدیسن به پزشکان کمک می‌کند تا به بیماران بیشتری دسترسی پیدا کنند، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را افزایش می‌دهد، استفاده از زمان بیماران و پزشکان را بهبود می‌بخشد و به کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند، همچنین سالمندان و افرادی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند دیگر مجبور نیستند ساعت‌ها سفر کنند تا به درمان مناسب دسترسی پیدا کنند.

نرخ پذیرش سریع اینترنت و دستگاه‌های هوشمند در بخش مراقبت‌های بهداشتی باعث افزایش مسائل مربوط به امنیت سایبری هم شده است. افزایش قابل توجهی در موارد هک و بهره‌برداری از اطلاعات محرمانه از طریق دستگاه‌های متصل و هوشمند وجود داشته است. به‌دلیل نگرانی‌های مربوط به امنیت داده‌های مربوط به اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی، دولت‌های کشورهای مختلف، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی و کارشناسان در اتخاذ راه‌حل‌های سلامت دیجیتال در مقیاس بزرگ‌تر و ملی تردید دارند.

به‌عنوان مثال، طبق آمار گزارش حفاظت از داده‌ها (2021)، در سال 2020 افزایش حدود 73درصدی در جرائم سایبری مراقبت‌های بهداشتی و نقض داده‌ها رخ داد که به افشای 12 میلیارد واحد اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی منجر شد. از نظر فناوری، بخش مراقبت از راه دور با سهم درآمد 41.5 درصد بر بازار سلامت دیجیتال تسلط دارد.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های روبه‌رشد در زیرساخت‌های دیجیتال، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، تقاضا برای بازار را به‌منظور پیاده‌سازی پلتفرم‌های سلامت از راه دور افزایش می‌دهد. شرکت‌ها همچنین راه‌‌های جدیدتری برای ارائه خدمات به مشتریان خود معرفی می‌کنند که به نوبه خود بر رشد بازار تأثیر مثبت می‌گذارد. قطعاً در آینده مراقبت از راه دور بیمار به‌دلیل شیوع روزافزون بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی و پیشرفت‌های سریع در فناوری محبوبیت پیدا می‌کند.

همچنین برآورد می‌شود که با افزایش جمعیت سالمندان، تقاضا برای خدمات مراقبت از راه دور بیمار افزایش یابد. علاوه بر این، بسیاری از پلتفرم‌ها ویژگی‌های نظارت از راه دور بیمار را ارائه می‌دهند که به نوبه خود از رشد بازار سلامت دیجیتال حمایت می‌کنند. حمایت دولت‌ها و سیاست‌های ترویج دیجیتالی‌شدن مراقبت‌های بهداشتی و همراهی فناوری اطلاعات با مراقبت‌های بهداشتی، عوامل اصلی رشد سلامت دیجیتال و سلامت از راه دور هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/codb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.