رمزگشایی از کاهش تسلط بیت‌کوین در پرداخت‌های رمزارزی

آیا عصر تازه آلت‌کوین‌ها از راه رسیده است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گفته کمپانی بیت‌پی، یکی از بزرگ‌ترین پردازشگرهای پرداخت‌های رمزارزی در جهان؛ مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای شروع به استفاده از توکن‌های دیجیتالی غیر از بیت‌کوین کرده‌اند. طبق گفته این شرکت، سال گذشته، استفاده از بیت‌کوین در بازرگانان که از بیت‌پی استفاده می‌کنند، به حدود 65 درصد کاهش یافته، در حالی این رقم در سال 2020 چیزی حدود 92 درصد بود.

اتر با 15 درصد، استیبل‌کوین‌ها با 13 درصد و کوین‌های جدید از جمله دوج‌کوین، شیبا اینو و لایت‌کوین با 3 درصد، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

دلیل افزایش استفاده از کوین‌های جایگزین به جای بیت‌کوین، شروع استفاده کسب‌‌وکارها از استیبل‌کوین‌ها جهت پرداخت‌های فرامرزی است؛ چراکه متزلزل‌شدن بازار رمزارزها از اوایل ماه نوامبر، تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از استیبل‌کوین‌ها را که اصولاً ارزش ثابتی دارند، افزایش داد.

در طرف دیگر، کوین‌هایی مثل دوج‌کوین به لطف طرفدارانی از جمله ایلان ماسک و اظهاراتش مبنی بر استفاده از این رمزارز برای خرید کالاهای شرکت تسلا، سروصدای زیادی به پا کردند. با افزایش 60درصدی ارزش بیت‌کوین در سال گذشته و با وجود نوسانات سه‌ماهه چهارم سال گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران ممکن است ترجیح داده باشند به جای خرج‌کردن بیت‌کوین، آن را حفظ کنند. حتماً داستان اولین تراکنش بیت‌کوین را شنیده‌اید که در آن یک برنامه‌نویس، بیت‌کوین‌هایی را که امروزه میلیاردها دلار ارزش دارند، برای خرید پیتزا خرج کرد.

به گفته بیت‌پی، بسیاری از افراد رمزارزهای خود را خرج کالاهای لوکس، از جمله جواهرات و اتومبیل کرده‌اند. «استفان پی‌یر»، مدیر اجرایی بیت‌پی، اعلام کرده است: «حجم معاملات یک شرکت خصوصی مستقر در آتلانتا در رابطه با کالاهای لوکس در سال گذشته از 9 درصد به 31 درصد در سال 2020 افزایش یافته و حجم کلی پرداخت‌های این شرکت در سال 2021 نسبت به سال گذشته 57 درصد افزایش یافته است.»

بیت‌پی، در سال 2011، زمانی که شرکت‌های معدودی رمزارزها را پذیرفته بودند، تأسیس شد. این شرکت امروزه به‌طور متوسط 66 هزار تراکنش در ماه را پردازش می‌کند و با پردازش سالانه یک میلیارد دلار و 80 کارمند به شرکت‌های مشهوری از جمله مایکروسافت و AT&T کمک می‌کند تا ارزهای دیجیتال را بپذیرند.

به گفته استفان پی‌یر، این شرکت می‌تواند به‌عنوان یک فشارسنج صنعتی عمل کند. طبق صحبت‌های این مدیر اجرایی، رکود اخیر بازار رمزارزها بر عادات خرج‌کردن سرمایه‌گذاران تأثیری نداشته است. این موضوع هم می‌تواند به معنی رکود کوتاه‌مدت باشد و هم می‌تواند نشانگر پایگاه گسترده کاربران رمزارزها باشد.

در حال حاضر بازرگانان بیشتری پرداخت‌های رمزارزها را می‌پذیرند. سال گذشته بیت‌پی برای پذیرش رمزارزها در فروشگاه‌های VeirFone، همکاری جدیدی را با این فروشگاه آغاز کرد. این شرکت به‌تازگی «جیم لستر» را به‌عنوان اولین مدیر ارشد عملیاتی خود منصوب کرده تا کسب‌وکارش را گسترش دهد. لستر پیش‌تر ریاست استارتاپ ThingTech و همچنین معاونت ارشد مدیریت محصول، استراتژی و بازاریابی را در بخش پرداخت و پرداخت الکترونیکی شرکت Fiserv را بر عهده داشته است.

فهرستی از شرکت‌ها از جمله هلدینگ پی‌پال نیز در حال ورود به پرداخت‌های رمزنگاری هستند و این موضوع پتانسیل رشد بازار پرداخت را نشان می‌دهد.

آقای پی‌یر در رابطه با این موضوع گفت: «ورود پی‌پال به این عرصه منفعت زیادی برای کسب‌وکار ما به همراه داشته؛ چراکه باعث می‌شود این سؤال برای شرکت‌های مختلف مطرح شود که آیا پرداخت‌های رمزارزی را می‌پذیرند؟ وی همچنین خاطرنشان کرد که بیت‌پی در سال گذشته نزدیک به 50 درصد رشد درآمد داشته است.»

این شرکت ۷۲ میلیون دلار از شرکت‌هایی مانندIndex Ventures و Founders Fund جذب کرده، اما طبق گفته مدیران، انتظار نمی‌رود که به یک شرکت عمومی تبدیل شود، یک دور دیگر سرمایه جذب کند یا در کوتاه‌مدت به فروش برسد؛ «ما واقعاً از لحاظ استراتژیک از جایی که در آن قرار داریم، راضی هستیم. این عرصه هنوز خیلی جوان است و احتمالاً در دو سال آینده شاهد رشد بسیار قابل توجهی خواهیم بود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o4ob
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.