رمز و راز سرمایه‌گذاری رمزارزی / گفت‌وگو با مصطفی قمری، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال بینوست

زمان مطالعه: 7 دقیقه

برخی تصور می‌کنند ورود به بازار کریپتوکارنسی چیزی شبیه به قمار است، در حالی که ورود به این بازار ممکن است از دید فردی که میزان سرمایه‌اش ناچیز است، تفاوتی با قمار نداشته‌ باشد، اما در مورد کسی که سرمایه هنگفتی به این بازار آورده، نه‌تنها چنین گزاره‌ای صدق نمی‌کند، بلکه مدیریت سرمایه یک دانش میان‌رشته‌ای و تخصصی محسوب می‌شود که باید آن را به اهالی فن سپرد.

با رشد اکوسیستم رمزارزها، شرکت‌های مشاوره نیز در این حوزه فعال شده‌اند و کار مدیریت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران در سطح حرفه‌ای انجام می‌دهند تا آنها بتوانند با مدیریت سرمایه خود از فشار و تلاطم‌ بازارهای مالی، با آرامش عبور کنند و به نقطه مطلوب برسند.

یکی از شرکت‌های فعال در زمینه مشاوره مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال، شرکت بینوست (binvest) است. مصطفی قمری، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با «رمزارز» از چرایی و چگونگی شکل‌گیری بینوست و مسیری که طی کرده، می‌گوید و از اینکه ضرورت‌های ورود به این بازار برای سرمایه‌گذاران بزرگ و جدی چیست. او تأکید دارد برندگان واقعی این بازار کسانی هستند که فناوری‌ها و تحولاتی را که پروژه‌های بزرگ رمزارزی رقم خواهند زد، ببینند و چندان فریفته هیجان‌های چارت‌ها و نمودارها نباشند.

شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری بینوست به‌طور مشخص در چه حوزه‌ای از سرمایه‌گذاری فعال است؟
بینوست به‌طور اختصاصی در حوزه رمزارزها فعالیت دارد. کاری که شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد، این است که برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند در بازار کریپتوکارنسی‌ها سرمایه‌گذاری معقولی انجام دهند، اما دانش و زمان کافی در اختیار ندارند، مدیریت سرمایه انجام می‌دهد.

خدمات بینوست بیشتر برای افرادی مناسب است که ترکیبی از سرمایه‌های مختلف با ارقام بالا در بازار دارند اما زمان کافی برای مدیریت سرمایه‌گذاری ندارند و می‌خواهند از سرمایه‌گذاری خود در بلندمدت سود ببرند و از طرفی نیز نمی‌خواهند نوسانات بسیار زیاد بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری آنها را به خطر اندازد.

این افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند از تجربه متخصصان بینوست برای سبدگردانی با کمترین ریسک و بهترین سودآوری بهره‌مند شوند. در بینوست برای مدیریت سرمایه به هیچ‌وجه به واریز اصل سرمایه سرمایه‌گذار به حساب سبدگردان یا اشتراک‌گذاری شناسه و رمز عبور صرافی نیاز نیست و حق برداشت سرمایه صرفاً در اختیار سرمایه‌گذار است.

در سبدگردانی ویژه علاوه بر اهداف بلندمدت و میان‌مدت، بخشی از سرمایه با هدف سودآوری بیشتر به‌صورت روزانه معامله‌گری می‌شود.

کاری که شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد، این است که برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند در بازار کریپتوکارنسی‌ها سرمایه‌گذاری معقولی انجام دهند، اما دانش و زمان کافی در اختیار ندارند، مدیریت سرمایه انجام می‌دهد.

از چه زمانی کار خود را شروع کردید و آیا تغییراتی از ابتدای کار تاکنون داشته‌اید؟
مجموعه بینوست از دو سال و نیم پیش کار خود را با حضور تعدادی از فعالان حوزه مالی و کسب‌وکار شروع کرده‌ است. وقتی بازاری جدید شکل می‌گیرد، خواه‌ناخواه کسب‌وکارهایی که حول آن بازار شکل می‌گیرند، برای ساخت محصول متناسب با بازار هدف، نیازمند آزمون‌وخطا و تجربه هستند. به این معنا که در مراحل اول کار، آزمون‌وخطا صورت می‌گیرد و محصولات مختلف راه‌اندازی و میزان موفقیت آن سنجیده می‌شود تا زمانی که به بهترین محصول ممکن برای مخاطب هدف دست پیدا کنند.

مجموعه مشاوره سرمایه‌گذاری رمزارز بینوست کاری که در مدت دو سال و نیم فعالیت به آن مشغول بوده، این است که راه‌های مختلف برای رسیدن به سود حداکثری با ریسک معقول بازار را آزموده تا برای مشتریان خود محصولی مناسب ارائه دهد. در این سال‌ها تغییرات مختلفی داشته‌‌ و به‌نوعی در حال کسب تجربه و خودشناسی در کسب‌وکار بوده و در حال حاضر در کنار اینکه به یادگیری مداوم خود ادامه می‌دهد، به حدی از ثبات در محصول و مخاطب هدف رسیده‌ است.

در حال حاضر در کجای مسیر قرار دارید؟
در حال حاضر همان مسیر ادامه دارد و هنوز تا رسیدن به ثبات، فاصله زیادی وجود دارد؛ به این دلیل که فضای کسب‌وکار در حوزه فناوری و به‌خصوص رمزارزها دائماً در حال تغییر است و بینوست نیز در حال تلاش است که در عین تغییر مداوم، حضوری باثبات در بازار داشته ‌باشد. البته برنامه‌های زیادی برای ادامه مسیر بینوست در نظر داریم که قاعدتاً به‌مرور سراغ آنها خواهیم رفت.

مزیت رقابتی شرکت بینوست چیست و در بازاری که پیش‌بینی و تحلیل به‌دلیل نوسانات زیاد آن کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است، چطور می‌خواهد به ذی‌نفعان خود کمک کند؟
نکته مهمی که در مورد سرمایه‌گذاری وجود دارد را با ذکر مثال می‌گویم. وقتی می‌خواهید در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید، قاعدتاً بابت سرمایه‌گذاری خود هدفی دنبال می‌کنید و می‌خواهید ظرف دو سه سال آینده به سود قابل توجهی برسید، یا حداقل می‌خواهید ارزش دارایی‌تان در مقابل تورم کمتر نشود. رسیدن به چنین هدفی، نیازمند مدیریت در سرمایه‌گذاری است.

خرید یک سهام و کنار گذاشتن آن بدون توجه به اتفاقات حول آن سهام، مفهوم جاافتاده‌ای در سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و هر سرمایه‌گذاری نیازمند مدیریت است.

نکته بعدی این است که به‌عنوان مثال، در فضای بورس، نهاد قانون‌گذاری و متولی وجود دارد و نهادهایی هستند که قبل از اینکه سهام شرکت‌ها در بورس عرضه شود، آنها را رصد می‌کنند و از این جهت خیال سرمایه‌گذار راحت است که اگر روی نماد مشخصی سرمایه‌گذاری می‌کند، آن نماد کلاهبرداری نیست و عقبه‌ای دارد.

مهم‌ترین تفاوت 2022 این است که این بار روسیه ابزاری به نام رمزارزها را برای عقب‌نماندن از جریان اقتصادی دنیا در اختیار دارد و می‌تواند از این ابزار استفاده کند.

اما در حوزه رمزارزها این‌طور نیست و نهاد متولی وجود ندارد و به‌دلیل اینکه هر کسی می‌تواند برای خود رمزارزی داشته ‌باشد و با تبلیغات و سروصدا، دیگران را برای سرمایه‌گذاری متقاعد کند، کار کردن اندکی سخت‌تر است و بسیار مهم است که پیش از سرمایه‌گذاری از گزینه سرمایه‌گذاری اطمینان حاصل شود.

افرادی که با ارقام بالاتر و به‌صورت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند، اولین نکته برایشان این است که نمی‌خواهند با پول خود قمار کنند و می‌خواهند اصطلاحاً با چشمان باز سرمایه‌گذاری کنند. تحقیق درباره رمزارزها و اطمینان خاطر سرمایه‌گذار روی ارزهایی که سرمایه‌گذاری می‌کند از این حیث که پشتوانه معقولی داشته ‌باشد، ریسک‌های بنیادین غیر قابل پیش‌بینی نداشته ‌باشد و … بسیار مهم است.

جاهایی که تصور می‌شود بازار «اور ولیو» (قیمت بالاتر از ارزش واقعی) است باید سرمایه‌گذاری را مقداری کاهش داد و زمانی که احساس می‌شود «آندر ولیو» (قیمت کمتر از ارزش واقعی) است، سرمایه‌گذاری را بیشتر کرد. این مقوله برای بازار پرنوسانی مثل رمزارزها بسیار مهم است، چون هر روز شاهد کاهش و افزایش مداوم قیمت‌ها هستیم.

برای شکل‌گیری اکوسیستم رمزارزی در ایران، به‌جز صرافی‌ها چه کسب‌وکارهای دیگری باید تقویت شده و راه بیفتد؟
کسب‌وکارهایی مانند بینوست مهم‌ترین نقشی که دارند این است که جریان پول واردشده به رمزارزها را به سمت ایجاد ارزش و ارزآوری بیشتر در بلندمدت هدایت کرده و سرمایه‌ها را از کلاهبرداری‌ها و ریسک‌های زیاد این حوزه دور کنند و یقیناً برای ساخت یک اکوسیستم معقول دور از احساسات نیاز به چنین بازیگرانی وجود دارد.

نکته بعدی حائز اهمیت این است که اگر کسب‌وکارهایی که راهکارهایی بر پایه بلاکچین و رمزارزها ارائه می‌دهند، در کشور توسعه پیدا نکنند، این اکوسیستم عقیم می‌ماند؛ زیرا این کسب‌وکارها در زندگی انسان امروزی تأثیر مثبتی دارند. البته برای بسیاری از مشکلات موجود کنونی می‌توان راه‌حلی با استفاده از فناوری‌های غیرمتمرکز توزیع‌شده ارائه داد. زمانی می‌توان از بلوغ این اکوسیستم صحبت کرد که این کسب‌وکارها شکل گرفته و توسعه پیدا کنند.

روند قیمتی در بازار در سال ۲۰۲۲ را چگونه برآورد می‌کنید؟
واقعیت این است که مجموعه مشاوره بینوست معمولاً تلاش می‌کند به‌عنوان مدیر سرمایه‌گذاری از پیش‌بینی بازار فاصله بگیرد و به جای آن درایورها (عوامل پیش‌برنده در بازار) و سناریوهای مختلف بازار در بازه‌های زمانی مختلف را تعریف و رصد کند. چند درایور قوی وجود دارد که هر کدام از اینها می‌تواند روی بازار تأثیر قیمتی بگذارد.

نکته مهمی که در بحث درایورها در سال 2022 وجود دارد این است که وقتی تنش‌هایی در سطح جهان شکل می‌گیرد، خودبه‌خود نظم پیشین دنیا دستخوش تغییر می‌شود. از طرفی یکی از قابلیت‌های رمزارزها و فناوری بلاکچین به‌عنوان یک فناوری غیرمتمرکز توزیع‌شده این است که برای افراد مختلف دنیا بدون نیاز به واسطه، دسترسی مالی ایجاد می‌کند.

وقتی یک تنش در دنیا در سطح روسیه و آمریکا به‌عنوان دو ابرقدرت شکل می‌گیرد، قاعدتاً به‌دلیل آنکه شاهرگ‌های حیاتی اقتصادی در دنیا در دست آمریکاست و اقتصاد دنیا به‌خصوص در حوزه نفت و گاز بر مبنای واحد پول کشور آمریکا می‌چرخد، آمریکا از این ابزار استفاده می‌کند و به کشوری مانند روسیه فشار می‌آورد.

اما نکته‌ مهم‌تر این است که شرایط دنیا در 2022 نسبت به سال‌های قبل از آن تغییر کرده و یک مقدار دنیا پوست‌اندازی کرده و این پوست‌اندازی تبعات جنگ روسیه و اکراین را به‌نسبت جنگ‌هایی مثل جنگ افغانستان و عراق و… بالاتر خواهد برد.

اگر کسب‌وکارهایی که راهکارهایی بر پایه بلاکچین و رمزارزها ارائه می‌دهند، در کشور توسعه پیدا نکنند، این اکوسیستم عقیم می‌ماند؛ زیرا این کسب‌وکارها در زندگی انسان امروزی تأثیر مثبتی دارند.

دلیل آن چیست؟
مهم‌ترین تفاوت 2022 این است که این بار روسیه ابزاری به نام رمزارزها را برای عقب‌نماندن از جریان اقتصادی دنیا در اختیار دارد و می‌تواند از این ابزار استفاده کند. مردم روسیه از بسیاری از خدمات مالی جهانی محروم شده‌اند و حساب‌هایشان محدود شده و به همین جهت حجم مبادلات رمزارزها در روسیه و همچنین اوکراین (دو طرف جنگ) بسیار بالا رفته و در صورت طولانی‌شدن جنگ، کارایی رمزارزها و میزان استفاده از آن هم خواه‌ناخواه بالاتر خواهد رفت.

از این وقایع در دنیا می‌توان چنین استنباط کرد که اتفاقات مهمی برای رمزارزها در سطح جهانی در حال وقوع است. کشوری مانند روسیه و همچنین مردم این کشور متوجه شده‌اند می‌توانند از رمزارزها استفاده کنند و از زیر سیطره اقتصادی آمریکا تا حدودی بیرون آیند. این می‌تواند هم نکته مثبت داشته‌ باشد و هم نکته منفی.

چرا تبعات منفی؟
زیرا آمریکا و اتحادیه اروپا، احتمالاً با سرعت بیشتری به سراغ قانون‌گذاری و رگولاتوری خواهند رفت و قانون‌گذاری‌ای که در شرایط بحران و جنگی ایجاد شود، قاعدتاً تا حدودی شرایط سلبی ایجاد خواهد کرد. چه آنکه اگر کشورها در شرایط عادی و با نرمش بیشتری قانون‌گذاری می‌کردند، احتمالاً ضرر کمتری متوجه بازار کریپتو می‌شد.

از طرف دیگر، کشورهای مختلفی شروع به عرضه CBDC یا همان رمزارزهای ملی خود کرده‌اند، از جمله چین که دیجیتال یوان را به‌صورت محدود عرضه کرده و نکته مهم این است که عرضه رمزارزهای بانک مرکزی می‌تواند تأثیرات ضدونقیضی روی بازار رمزارزها داشته‌ باشد که قبل از هر تحلیلی، باید چنین تحولاتی به‌صورت کامل رصد شود.

همه اینها را گفتم که بگویم بازارها و بالاخص بازار کریپتوکارنسی، 24 ساعته و معطوف به فناوری است و خیلی سریع در حال تغییر و تحول است؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت در مورد سناریوهای مورد نظر صحبت کرد و به همین دلیل هم است که پیش‌بینی‌ها در این بازار معمولاً با شکست مواجه می‌شوند.

برای اقتصاد ایران مهم‌ترین فرصت رمزارزها یا موضوعاتی مانند دیفای چیست؟ تا چه اندازه می‌توان امیدوار بود اقتصاد ایران بتواند از این فرصت استفاده کند؟
اگر سؤال این است که حاکمیت در قبال رمزارزها که پدیده‌ای کنونی و مربوط به همین الان است، چه تصمیم‌گیری‌ای خواهد داشت، بنده دانشی ندارم، اما اگر سؤال این است که آیا استفاده از این فناوری می‌تواند به سود و منفعت برای مردم و کشور منجر شود، پاسخم مثبت است .این فرصتی است که بدون شک بخش خصوصی تلاش می‌کند از آن استفاده کند و فرصت بزرگی هم خواهد بود. اگر دولت یا حاکمیت هم بدون پیش‌داوری بتواند فرصت‌های آن را برای اداره کشور و تقویت اقتصاد آن دریابد، قاعدتاً می‌تواند چنین بهره‌ای را از آن ببرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/csak
1 نظر
  1. […] باقری‌آذر، مدیر سرمایه‌گذاری بینوست / پیش‌بینی دقیق از آینده یک صنعت هرگز امکان‌پذیر نیست، […]

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.