کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روس‌ها چرا با رمزارزها دشمن شدند؟

بانک مرکزی روسیه می‌گوید رمزارزها خاصیت هرم مالی دارند

روز پنج‌شنبه هفته گذشته بانک مرکزی روسیه اعلام کرد بهره‌گیری و استخراجِ رمزارز در سرتاسر قلمروی کشور روسیه ممنوع است. دلیل این ممنوعیت هم تهدید رمزارز برای ثبات مالی، رفاه شهروندان و سیاست تمامیتِ پولی این کشور اعلام‌شده است.

این جدیدترین اقدام دولت‌ها از آسیا گرفته تا آمریکا در جهان رمزارزهاست که نگرانی آن‌ها را نسبت به این مقوله نشان می‌دهد. از آن‌جا که ارزهای دیجیتالی نوسان زیادی دارند، می‌توانند کنترل نظام پولی و مالی را از دست دولت‌ها خارج کنند. به همین خاطر است که دولت‌ها نسبت به آن حالت دافعه پیداکرده‌اند.

مقوله رمزارزها سال‌هاست که در روسیه موردبحث دولت قرار دارد چرا که دولت معتقد است می‌توان از ارزهای دیجیتالی برای پول‌شویی یا تأمین مالی تروریسم بهره گرفت. البته در سال ۲۰۲۰ دولت به لحاظ قانونی به رمزارزها سروسامان داد. اما بهره‌گیری از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای پرداخت، ممنوع شده است. یعنی رمزارزها در روسیه، ابزارِ پرداخت نیستند.

بانک مرکزی روسیه روز پنجشنبه در گزارشی گفته است رشد انفجاری و ناگهانی رمزارزها باید موردبررسی قرار گیرد. به باور بانک مرکزی روسیه، رمزارزها خاصیتِ هرم مالی را دارند و به همین خاطر هشدار داده که آن‌ها قابلیت ایجاد حباب در بازار را دارند و می‌توانند ثبات مالی شهروندان را تهدید کنند.

درخواست بانک مرکزی روسیه این است که دولت جلوی هرگونه نقل‌وانتقال مالی و عملیات پولی از مسیر رمزارزها را بگیرد. در اعلامیه بانک مرکزی روسیه گفته‌شده که باید سازوکارهایی برای محدودیت و پیشگیری از خریدوفروش و مبادله رمزارزها با ارزهای فیات طراحی شود.

اقدامات بانک مرکزی باعث شده دارندگان رمزارزها در این کشور دچار نگرانی شوند. بر اساس گزارش رویترز، اهالی بازار رمزارز در روسیه امیدوارند که اقدامات بانک مرکزی روسیه به‌گونه‌ای باشد که از منافع کاربران روسیِ رمزارزها حمایت شود یا دست‌کم گفت‌وگوهایی در این زمینه صورت بگیرد.

الیزاوتا دانیلوا، رئیس بخش ثبات مالی در بانک مرکزی روسیه گفته محدودیتی برای مالکیت و برخورداری از رمزارزها پیش‌بینی نشده‌است. به گفته بانک مرکزی روسیه، حجم معاملاتِ کاربران فعالِ رمزارزها در این کشور، سالانه تقریباً ۵ میلیارد دلار است. به‌این‌ترتیب اقدام در این زمینه می‌تواند بازاری به ارزش ۵ میلیارد دلار را دچار تحول کند.

چین یکی از کشورهایی است که زودتر از بقیه در رابطه با مهار رمزارزها اقدام کرد. بانک مرکزی روسیه به اقدامات کشورهایی نظیر چین هم در رابطه با مهار رمزارزها اشاره‌کرده است.

ماه سپتامبر بود که چین اعلام کرد هرگونه عملیات مرتبط با رمزارزها از نقل‌وانتقال گرفته تا استخراج آن، ممنوع است. اقدام چین به‌شدت بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای اصلی را تحت تأثیر قرار دارد. ارزش رمزارزها و سهام شرکت‌های فعال در عرصه بلاکچین هم تحت تأثیر تصمیم چین قرار گرفت.

البته دانیلوا گفته روسیه هنوز تصمیم ندارد ممنوعیتی مشابه چین را در زمینه رمزارزها به اجرا درآورد. او گفته رویکردی که در این کشور در پیش‌گرفته شده، کفایت می‌کند.

تحلیل‌گران فضای رمزارز در روسیه معتقدند این اقدام به‌اندازه چین اثرگذار نخواهد بود چرا که روسیه از قدرت چین در صنایع و دنیای مالی برخوردار نیست. اما نکته اینجاست که روسیه سومین بازیگر کلیدیِ استخراج رمزارز در جهان است. ایالات‌متحده آمریکا و قزاقستان رتبه اول و دوم را در زمینه استخراج رمزارز دارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vm7j
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.