رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روی دیگر سکه رگولاسیون

چرا رگولاتوری می‌تواند متغیری تأثیرگذار و مثبت برای ترغیب سرمایه‌گذاران رمزارزی باشد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

این روزها هیاهوی پیرامون روندهای غالب بر رگولاسیون رمزارزها بسیار داغ است. از طرفی در کشورهایی مانند روسیه، آمریکا و انگلستان شاهد افزایش همه‌جانبه تلاش‌ها برای کنترل بیشتر این بازار هستیم. از طرفی دیگر، کشورهای کوچک‌تر و در حال توسعه‌ای مانند السالوادور در پی ایجاد یک بازار آزاد رمزارزی برای سود بردن هرچه بیشتر کشور خود از این فرصت هستند.

در این بین جامعه رمزارزی به‌طور غالب با روند قانون‌گذاری مرکزی مخالف بوده، هرچند موافقانی نیز در گوشه‌های تاریک آن دیده می‌شوند. حالا اما یک بعد سوم در حال ایفای نقش در بازار و رگولاسیون رمزارزهاست.

آن عامل سرمایه‌داران هستند. داستان سرمایه‌داران تا حد مشخصی روشن است. آنها در پی این هستند که با استفاده از سرمایه خود به سود بیشتری برسند و از پول، به پول بیشتر برسند.

بنابراین روند رگولاسیون «باطناً» با روند طی‌شده توسط این سرمایه‌داران ضدیتی ندارد. اتفاقاً حالا برخی سرمایه‌داران و صاحب‌نظران بازار رمزارزی به این نتیجه رسیده‌اند که برخی ابعاد قانون‌گذاری می‌تواند کاملاً به نفع آنها باشد.

اما این عوامل چیست و تا چه حد در تصمیمات این سرمایه‌داران اثر دارد؟ نگرانی اصلی سرمایه‌گذاران در چنین بازاری از کجا نشئت می‌گیرد و رگولاسیون چگونه ممکن است بتواند تجربه آنها را در بازار رمزارز بهبود بخشد؟


ایجاد سکون


به‌ندرت بازاری در تاریخ بشر وجود داشته که مانند بازار رمزارزها، محبوبیت و نوسان افراطی را باموفقیت ادغام کند. با وجود نوسان بالا، بسیاری از سرمایه‌داران کوچک‌تر که ارزش ریسک برای آنها مفیدتر است، توانسته‌اند ثروت قابل توجهی را از آن خود کنند. اما قشر بالاتر سرمایه‌داران که معمولاً معاملات کم‌ریسک‌تر را برای خود معیار می‌دانند، به بازارهایی با سکون بیشتر و اوج‌های قابل پیش‌بینی‌تر تمایل دارند.

پیش‌بینی می‌شود که در صورت ادامه روند رگولاسیون مستمر و رسیدن این روند به انتهای خود،‌ برخی رمزارزهای دیگر از گردونه رقابت حذف شوند و در نهایت به یک قیمت نسبتاً ساکن برای عموم رمزارزهای مفید برسیم

پیش‌بینی می‌شود که در صورت ادامه روند رگولاسیون مستمر و رسیدن این روند به انتهای خود،‌ نقش تلطیف‌کنندگی بسیاری از رمزارزهای مختلف در بازار تثبیت شود، برخی رمزارزهای دیگر از گردونه رقابت حذف شوند و در نهایت به یک قیمت نسبتاً ساکن برای عموم رمزارزهای مفید برسیم.

پیش‌بینی می‌شود با وجود کاهش احتمال نوسان‌گیری و سودهای هنگفت یک‌جانبه،‌ چنین سکونی زمینه‌ساز موج انبوهی از سرمایه تزریقی به شکل تدریجی شود که نهایتاً نه به سرعت رشد سال‌های اخیر، اما به یک سهم بازار بزرگ‌تر برای بازار رمزارزها به دست سرمایه‌گذاران منجر خواهد شد.

این تنها در مورد سرمایه‌گذاران صدق نمی‌کند. بسیاری از مردم که از روندها و شیوه‌های بازار رمزارزی آگاهی ندارند نیز از ترس نوسان بالای بازار از ورود به آن ممانعت می‌کنند.


امنیت


با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های اولین رمزارز یعنی بیت‌کوین ایجاد امنیت ناگسستنی بود، شاید ایجاد امنیت به‌عنوان بهانه‌ای برای رگولاتورها و دلیلی اطمینان‌بخش برای سرمایه‌گذاران کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد.

«تالی گرین‌برگ»، مدیر بخش توسعه شرکت رمزارزی Allnodes ‌در این مورد می‌گوید: «فکر می‌کنم بین طرفداران سرسخت رمزارزها در فضای مجازی و عموم مردم یک شکاف اساسی در درک رمزارزها وجود دارد. شاید مسئله امنیت مدت‌ها باشد که برای دسته اول حل شده، اما بسیاری از این طرفداران دوآتشه درک عموم مردم از رمزارزها را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

بسیاری از مردم از ترس عدم وجود امنیت هنوز به واحدهای دارایی دیجیتال بدبین هستند از آن می‌پرهیزند. از سوی دیگر رسانه‌ها و عملکرد برخی صرافی‌ها و حتی رمزارزهایی مانند ریپل و تتر هم کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند. بایننس و کوین‌بیس هر دو باموفقیت مورد هک و سرقت قرار گرفته‌اند.

تتر مدتی در ایجاد شفافیت در خصوص پشتوانه دلاری خود کوتاهی کرد و ریپل بیش از دو سال است که در یک دادگاه جنجالی درگیر است. در چنین شرایطی، طبیعی است که عده قابل توجهی رگولاسیون را به‌عنوان یک مکمل مرکزی برای ایجاد امنیت بیشتر بپذیرند.»


عقب‌ماندگی رگولاسیون؟


گرین‌برگ که خود را از حامیان رگولاسیون اصولی می‌داند، بر خلاف بسیاری دیگر، آمریکا را در زمینه رگولاسیون عقب‌افتاده نمی‌داند. او در این مورد می‌گوید: «در سنا می‌بینید که چطور برخی افرادی که می‌خواهند فوراً یک لایحه به نام خود داشته باشند، برای پیشبرد طرح‌های خود می‌گویند که ما کُند هستیم و از دنیا عقب افتاده‌ایم.

بله تدوین قانون برای رمزارزها طول می‌کشد و باید هم طول بکشد. هیچ مورد دیگری مانند کریپتو وجود نداشته که برای قانون‌گذاری از تجربه آن وام بگیریم. بنابراین روند قانون‌نویسی برای رمزارزها باید محتاطانه و طولانی باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4z54
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.