کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اُکالا گزارش سالانه 1402 خود را منتشر کرد. این مارکتپلیس در ابتدای گزارش سالانهاش اعلام کرده که سال گذشته روی فعالیتهایی مانند لجستیک، پشتیبانی مشتریان و سرعت ارسال سفارشها تمرکز داشته است. اُکالا از سال ۱۳۹۶ بهعنوان بخشی از گروه صنعتی گلرنگ در بازار کالاهای تندمصرف سوپرمارکتی با ارائه خدمات مارکتپلیس، آغاز به کار کرده است.
اُکالا در ابتدای این گزارش، آماری کلی از اتفاقات سال ۱۴۰۲ داده است. در این آمار اُکالا ادعا کرده که رکورد خرید کالاهای سوپرمارکتی در بازارگاه اُکالا شکسته شده است. بر اساس این آمار اُکالا توانسته در یک روز بیش از ۷۵۴ هزار کالا را به فروش برساند و ۱۲۷ هزار سفارش را ثبت کند. به عبارتی اُکالا در یک ساعت بیش از ۱۱ هزار ثبت سفارش داشته است. این پلتفرم همچنین اعلام کرده که در یک ساعت ۲.۲ میلیون کاربر از وبسایت اُکالا بازدید کردهاند.
استقبال از خدمات اُکالا در شهرهای بزرگ بیشتر است
آمار ارائهشده در گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا سه شهر تهران، شیراز و اصفهان را بهعنوان شهرهایی که بیشترین میزان افزایش تعداد سفارش را در سال ۱۴۰۲ داشتهاند نشان میدهد. آمار اُکالا نشان میدهد خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی هنوز هم در کلانشهرها بیشتر از شهرهای کوچک طرفدار دارد.
همچنین اُکالا در گزارش سالانهاش قید کرده که هر مشتری بهطور متوسط با استفاده از اُکالا ۲۳ ساعت در زمان و ۳۳ کیلومتر در مسافت صرفهجویی کرده است.
ازجمله نکات قابل توجه در پلتفرم اُکالا ارسال رایگان محصولات است. اُکالا اعلام کرده که مشتریان این پلتفرم بهطور میانگین در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با حذف هزینه ارسال کالا توانستهاند تا ۱۸۷ هزار تومان سود کنند.
امکان سفارش نان نیز از خدمات تازهای است که اُکالا در سال ۱۴۰۲ به خدماتش اضافه کرده است.
اُکالا برای افزایش فروش خود از فرصتی با نام «اتایم» استفاده میکند. طبق آمار این گزارش، ۳۱ درصد از مشتریان اُکالا از خدمت اتایم استفاده میکنند. اتایم یک ظرفیت مخصوص در پلتفرم اُکالا برای ارائه پرتخفیفترین کالاهاست که سهم مهمی در فروش کالا در اُکالا داشته است.
ارسال موفقیتآمیز ۹۷ درصدی در اُکالا
اُکالا در قسمتی از گزارش سال ۱۴۰۲ سهم فروش دستههای محصولی در اُکالا را از لحاظ تعداد و ریال بررسی کرده و در هر دو دسته ریالی و تعداد، محصولات لبنیاتی در صدر جدول فروش قرار دارند. محصولات پروتئینی، آجیل و خشکبار از محصولاتی هستند که در هر دو دسته ریالی و تعدادی، خواهان کمتری در اُکالا داشتهاند.
اُکالارنک قسمتی در پلتفرم اُکالاست که کاربران میتوانند تجربه مثبت و منفی خود را در استفاده از محصولات سوپرمارکتی ثبت کنند. اُکالا آمار این بخش از پلتفرم خود را نیز ارائه داده و اعلام کرده که تاکنون چهار میلیون کاربر در این قسمت رأی دادهاند و محبوبترین محصول مصرفی کاربران باز هم در دسته لبنیات قرار میگیرد.
همانطور که در ابتدا اشاره شد، یکی از بخشهایی که اُکالا در سال ۱۴۰۲ بر آن تمرکز کرده، ظرفیتهای لجستیکی بوده است. اُکالا اعلام کرده که ۹۷ درصد از ارسالهای این پلتفرم با موفقیت انجام شده و ۱۸۹ درصد رشد در قسمت ارسال فوری این پلتفرم وجود داشته است.
پشتیبانی نیز از دیگر نقاط تمرکز اُکالا در سال گذشته بوده است. بر اساس آمار اُکالا، کاربران این پلتفرم کمتر از ۴۵ ثانیه در انتظار پاسخگویی پشتیبانها بودهاند و در کمتر از یک ساعت به شکایات مشتریان رسیدگی شده است.
سرمایه انسانی اُکالا در سال ۱۴۰۲
اُکالا در قسمت منابع انسانی خود رشد قابل توجهی داشته است. تعداد کارکنان این پلتفرم از ۲۴۹ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۴۵۶ نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.
میتوان گفت تعداد کارکنان زن و مرد در اُکالا به برابری نزدیک است. به عبارتی تعداد کاربران مرد در این پلتفرم ۲۴۴ نفر و تعداد کارکنان زن ۲۱۲ نفر است. میانگین سنی منابع انسانی در اُکالا ۳۱ سال است. ۴۳ درصد از کارکنان اُکالا (۱۹۳ نفر) در بخش پشتیبانی مشغول به کار هستند. در بخش مدیریتی نیز اُکالا ۱۹ مدیر مرد و ۱۳ مدیر زن دارد.