کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رگولاسیون به سبک اروپایی

تثبیت تصمیم اروپایی‌ها برای تصویب لایحه‌ای فراگیر تا پایان ماه

چهارشنبه گذشته در بروکسل،‌ پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا، جلسه‌ای برگزار شد که نتیجه به‌دست‌آمده در آن می‌تواند تأثیر عمیقی بر آینده بازار رمزارزی قاره سبز داشته باشد. لایحه‌ای که در این جلسه در خصوص آن بحث شد، با عنوان «بازار‌ها و دارایی‌های رمزنگاری‌شده» یا به‌طور مخفف «ام‌آی‌سی‌ای» شناخته می‌شود و ماه‌هاست که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای بحث رگولاتوری اروپا شناخته شده است.

با این وجود، حتی در اتحادیه اروپا که در آن به‌طور نسبی جو موافق رگولاسیونی در جریان است، برخی از مفاد آن بحث‌برانگیز قلمداد شده و طی هفته‌های اخیر در جلسات مختلفی بین نمایندگان کشورهای مختلف تلاشی در جریان بوده تا توافقی برای چهارچوب نهایی آن حاصل شود. حالا گزارش‌ها حاکی است که توافق‌های بنیادین و اولیه در جلسه روز چهارشنبه به دست آمده و تصمیم اعضای اتحادیه نهایی‌کردن جزئیات لایحه و به رأی گذاشتن آن تا پایان ماه جاری میلادی است.

فرانسه که هم‌اکنون ریاست اتحادیه را بر عهده دارد، مصمم است به هر شکلی شده تا پایان این ماه نه‌تنها لایحه به رأی گذاشته شود، بلکه فرانسه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان روند رگولاسیون مایل است «ام‌آی‌سی‌ای» به هر شکل ممکن تصویب شود. نزدیک به دو سال است که «ام‌آی‌سی‌ای» از جلسه‌ای به جلسه دیگر موکول می‌شود.

این لایحه که در اصل برای حل تعدادی از مشکلات جدی در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد، با افزایش ارزش و اهمیت بازار رمزارزها به‌مرور دارای مفاد بیشتر و بیشتری شده که همه اعضای اتحادیه نمی‌توانند بر سر آن موافقت کنند. با این وجود به نظر می‌رسد بحران اخیر کریپتو و سقوط ارزش بازار جبهه طرفدار رمزارزها را کمی تا قسمتی وادار به کوتاه‌آمدن کرده و حالا گزارش‌ها حاکی از توافق اولیه است.

بعد از جلسه روز چهارشنبه، حالا یک جلسه دیگر برای روز ۳۰ ژوئن تصویب شده است. جلسه‌ای سه‌طرفه که در آن نمایندگان پارلمان اروپا، اعضای کمیسیون اروپا و ریاست اتحادیه احتمالاً برای بار آخر در خصوص مفاد این لایحه بحث خواهند کرد و پس از آن به احتمال زیاد شاهد رأی‌گیری و تصویب آن خواهیم بود.

«مایرید مک‌گینس»، کمیسیونر بخش ثبات و خدمات مالی اتحادیه اروپا در خصوص «ام‌آی‌سی‌ای» می‌گوید: «جو این روزهای بروکسل در خصوص این لایحه از همیشه پرسروصداتر است. من شخصاً به‌شدت مایلم که یک توافق از طریق کوتاه‌آمدن هر دو طرف تحت نظارت و ریاست فرانسه به دست آید.

با توجه به رویدادهای اخیر بازار، فکر می‌کنم که تصویب لایحه‌ای مانند «ام‌آی‌سی‌ای» همیشه واجب‌تر است. ثبات یورو بزرگ‌ترین مشکل و عامل عدم تفاهم بین اعضای مختلف اتحادیه بوده که حالا به واسطه وقایع اخیر هر روز با موافقت اعضای بیشتری برای وضع مفاد نظارتی همراه هستیم. سقوط «ترا یو‌اس‌دی» به‌طور قطعی شک و شبهه بسیاری را ایجاد کرد و حالا بلوکه‌شدن سرمایه مشتریان شرکت سلسیوس نیز از دید ما دور نمانده است.»

در صورت تصویب «ام‌آی‌سی‌ای»، نهاد ارشد نظارت مالی در هر ۲۷ کشور اتحادیه اروپا قدرت‌های جدید و فراگیری را برای ایجاد نظم و ثبات مالی دریافت خواهد کرد. یکی دیگر از پدیده‌هایی که حالا با قوت‌گرفتن احتمال تصویب و نهایی‌شدن «ام‌آی‌سی‌ای» به وجود آمده، عجله برخی از قطب‌های سیاسی برای گنجاندن برخی مفاد جدید قبل از نهایی‌شدن لایحه است.

برای مثال نمایندگان حزب‌های سبز کشورهای گوناگون در ائتلاف با حزب‌های سوسیالیست در حال تلاش برای گنجاندن مفاد زیست‌محیطی در روزهای واپسین پیش از جلسه سه‌گانه در ۳۰ ژوئن هستند. این در حالی است که لابی رمزارزی که گویی تصویب لایحه را غیرقابل اجتناب می‌داند، در حال تلاش برای گنجاندن مفادی است که تا حد امکان ضربه پیش رو را نرم‌تر می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ak9s
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.