همه‌چیز درباره بلاکچین

چاپ دوم کتاب بلاکچین با حمایت والکس منتشر شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کتاب «بلاکچین: بینش‌هایی از مجله کسب‌و‌کار هاروارد» با ترجمه ثنا جهاندار در انتشارات راه پرداخت به چاپ دوم رسید. صرافی ارز دیجیتال والکس حامی انتشار این کتاب بوده است. کتاب بلاکچین در سال ۲۰۱۹ منتشر شده و مجموعه‌ای شامل یک مقدمه و هفده مقاله کوتاه است که پیش‌ از این در مجله کسب‌و‌کار هاروارد منتشر شده بود. نویسندگان در این کتاب به مواردی چون چیستی بلاکچین، تاریخچه‌ بلاکچین، تفاوت کارکردی بلاکچین و اینترنت در امور مالی، قابلیت‌ها و محدودیت‌های بلاکچین، امنیت بلاکچین، کنترل بلاکچین، اثبات هویت در فضای مجازی و همچنین فروش آثار هنری خلاقانه توجه داشته‌اند.

کاترین تاکر، استاد مدیریت در دانشگاه MIT، در مقدمه این کتاب با تمرکز بر نوید بلاکچین برای تحول در یکپارچگی داده، مزایای توسعه آرام و نرم بلاکچین را در فضای کسب‌وکاری تشریح می‌کند. او باور دارد که وقتی داده‌ها هک‌نشدنی، سرقت‌نشدنی و عمومی باشند، بسیاری از معضل‌ها و کلاهبرداری‌های مبتنی بر دستکاری داده‌ها و قراردادها از سر راه برداشته می‌شود و کارها بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر پیش خواهد رفت. او درست می‌گوید، بسیاری از کسب‌وکارها سرگرم بیت‌کوین نماندند و توانستند بی‌سروصدا کسب‌وکار خودشان را با بلاکچین توسعه دهند و از رقبایشان جلو بیفتند.

به هر حال بلاکچین ارتباط با همه همکاران، مخاطبان و مشتریان را نیز تسهیل می‌کند، در حفظ داده‌های مشتریان بهتر عمل می‌کند و مسیرهای کاغذی ب,روکراتیک را از میان برمی‌دارد. دنیای تجارت و کسب‌وکار به‌سرعت در حال دگرگونی است و امروز دیگر هر کسب‌وکاری که بخواهد خودش را در بازی نگه دارد، باید با ضرورت به‌کارگیری بلاکچین مواجه شود تا بتواند مزیت رقابتی خودش را حفظ کند. برای این کار ابتدا باید دیدی کلی درباره بلاکچین و ارتباط آن با کسب‌وکار به دست آورد و این چیزی است که نویسندگان کتاب «بلاکچین» با نگارش مقالاتی کوتاه و خواندنی برای مخاطب ممکن کرده‌اند.

روابط عمومی والکس در بخشی از یادداشت خود بر کتاب «بلاکچین» نوشته است: «این فناوری [بلاکچین] آن‌قدر جدید است که هنوز درصد قابل‌ توجهی از جامعه فارسی‌زبان نه فقط با آن آشنا نیستند، بلکه نامش را هم نشنیده‌اند. در چنین شرایطی، پیش از پرداختن به خود بلاکچین، باید آن را به عموم مردم شناساند. کتاب پیش روی شما یکی از اولین و بهترین تلاش‌ها برای معرفی فناوری جدید به مخاطب عام است.»

نویسندگان در این کتاب بر آن بوده‌اند که با زبانی روان پاسخگوی تمام پرسش‌هایی باشند که ذهن پرسشگر علاقه‌مندان به علم و فناوری می‌سازد. فرقی نمی‌کند، شما یک سازمان عظیم باشید که باید به‌صورت لحظه‌ای پایگاه‌های داده را اداره کند یا فقط پرسشگری گوشه ذهن‌تان مدام زمزمه کند: «بلاکچین چیست؟» این کتاب همراه خوب شما در قدم‌های بعدی در کار و زندگی خواهد بود. همچنین، رضا قربانی، مدیرمسئول انتشارات راه پرداخت، در بخشی از یادداشت خود بر چاپ دوم این کتاب نوشته است: «اگر اینترنت به دسترسی آسان‌تر به محتوا منجر شد، بلاکچین دسترسی مردم به ارزش را تسهیل می‌کند. تا پیش‌ از این و از طریق اینترنت توانستیم پیام‌ها را ساده‌تر از گذشته منتقل کنیم و دنیا به دهکده‌ای جهانی تبدیل شد. بلاکچین اکنون معاملات ما و همه تراکنش‌های ما را وارد دنیای دیگری می‌کند و اعتماد معنای دیگری می‌یابد.

اگر تا پیش‌ از این برای هر مبادله و معامله‌ای به اعتماد نیاز داشتیم و نیز طرف‌های سومی که اعتماد خلق کنند؛ اکنون بلاکچین به ما اجازه می‌دهد در جهانی که به همدیگر اعتماد نداریم، با هم مبادله و معامله انجام دهیم. بلاکچین دنیای جدیدی است و این دنیای جدید قواعد جدیدی دارد.

برای اینکه بتوانیم از سوراخ خرگوش به سلامت بگذریم و مانند آلیس در سرزمین عجایب شگفت‌زده نباشیم، باید به‌صورت مدام دیدگاه‌هایمان را به محک آزمون بگذاریم. کتابی که پیش روی شماست حاصل تجربه‌ بهترین پژوهشگران مدیریت در جهان است؛ مقالات این کتاب پیش‌ از این در نشریه هاروارد بیزینس‌رویویو منتشر شده است.» چاپ دوم کتاب «بلاکچین» در ۱۴۴ صفحه با قیمت ۶۵۰۰۰ تومان هم‌اکنون در فروشگاه راه پرداخت در دسترس علاقه‌مندان است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/di2w
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.