زمستان در راه است؟

نگاهی به بازار کریپتوکارنسی‌ها در هفته گذشته

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ارزش بازار کریپتوکارنسی‌ها در هفته گذشته از سطح حمایتی دو هزار میلیارد دلار عبور کرد و ارزش این بازار به زیر دو تریلیون دلار رسید؛ این در شرایطی است که شرکت اپل برای اولین‌بار ارزش بازاری بیش از سه تریلیون دلار یافته است. در مقام مقایسه هم بازار کریپتوها بازاری پرنوسان بوده و در مقابل ارزش سهام اپل در روند نسبتاً ملایمی در چند سال گذشته رشد کرده است.

این روزها یک سؤال جدی پیش روی نوسرمایه‌گذاران بازار کریپتو خودنمایی می‌کند؛ آیا برای این بازار ساخته شده‌اند؟ آیا توان تحمل این همه ریسک را دارند؟ در بازاری که دامنه نوسان ندارد و هیچ نهاد ناظری بالاسر آن وجود ندارد و نهنگ‌ها می‌توانند این بازار را به هر سو که می‌خواهند، بکشند، آیا سرمایه‌گذاری در این بازار عاقلانه است؟

به‌دلیل همین روزهاست که ما همیشه گفته‌ایم بازار رمزارزها بازاری پرریسک است که نوسان‌های شدید دارد؛ ریسک و فرصت دو روی یک سکه هستند و این بازار صرفاً مناسب کسانی است که از این بازار شناخت کافی دارند و تکنولوژی پشت کسب‌وکارهای کرپیتویی را به‌خوبی درک می‌کنند. حتی با وجود اصلاح شدید (یا شاید هم ریزش) بازار در هفته گذشته هنوز بازدهی شش‌ماهه بیت‌کوین ۲۵ درصد است و بازده هفتگی و ماهانه بیت‌کوین منفی ۱۲ درصد است.

این بازار بعد از رسیدن به سقف تاریخی خود روند نزولی را در پیش گرفته و با اینکه هرازچندگاهی روندهای صعودی داشته، اما این بازار فعلاً روی خوش نشان نداده و مانند سال ۲۰۱۸ شده است. سال ۲۰۱۷ بعد از اینکه بازار کریپتوها ریزش سنگینی یافت، در سال ۲۰۱۸ بازدهی منفی داشت.

هیت‌مپ بازار رمزارزها در 24 ساعت قبل از تنظیم گزارش
روند ارزش بازار آلتکوین‌ها در هفته گذشته
روند ارزش بازار رمزارزها در هفته گذشته

سلطه ترس و طمع بر بازار
شاخص ترس و طمع به عدد ۱۰ رسیده که نشان از وجود وحشت شدید در بازار دارد. در دو سال گذشته این سطح از وحشت فقط یک بار تجربه شده و سابقه نداشته که این شاخص به این مدت طولانی در این سطح باقی مانده باشد. به نظر می‌رسد ما در حال تجربه روزهای سختی هستیم که بر بیت‌کوین می‌رود و احتمال بیرون‌رفتن از این شرایط را باید بررسی کرد.

سلطه بازار رمزارزها در هفته گذشته
کاهش سلطه بیت‌کوین در ده سال گذشته

قیمت بیت‌کوین روز گذشته در محدوده 41.000 دلار نوسان می‌کرد و بازدهی هفت روز گذشته آن چیزی حدود منفی ۱۱ درصد بوده است. تحلیلگران انتظار دارند قیمت در ادامه، نوسان محدودی را تجربه کند، با این حال آنها معتقدند که از دست رفتن حمایت‌های روی نمودار می‌تواند با سقوط عمیق‌تر قیمت همراه باشد.

روند قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته

به گزارش کوین‌دسک و ارز دیجیتال، کاهش حجم موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار در بازارهای آتی بیت‌کوین و اتریوم، می‌تواند نشانه‌ای برای بهترشدن شرایط بازار باشد. معمولاً زمانی که معامله‌گران کمتر از موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار استفاده می‌کنند، احتمال شکل‌گیری نوسانات نزولی در بازار کاهش می‌یابد.

روند قیمت اتریوم در هفته گذشته

آن‌طور که از داده‌های مربوط به لیکوییدشدن موقعیت‌های معاملاتی پیداست، تعداد کمی از معامله‌گران فعال در بازارهای اهرم‌دار، انتظار داشتند که قیمت یک بازگشت صعودی را تجربه کند و به همین خاطر سرمایه خود را از دست دادند.

لیکوییدشدن موقعیت‌های معاملاتی می‌تواند شتاب نزولی قیمت را تقویت کند و زمانی رخ می‌دهد که صرافی برای پیشگیری از سوخته‌شدن مبلغ اولیه‌ای که به معامله‌گر قرض داده، موقعیت معاملاتی اهرم‌دار آن تریدر را به‌طور کامل ببندد. در واقع پلتفرم‌های معاملاتی با این کار اجازه نمی‌دهند که موجودی یک معامله‌گر به رقمی کمتر از بدهی‌اش به صرافی برسد. این اتفاق در درجه اول در بازارهای آتی رخ می‌دهد.

برآیند واریز و برداشت‌های بیت‌کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال، در طول یک سال گذشته بیشتر به سمت برداشت متمایل بوده است. هفته گذشته اما حجم واریز بیت‌کوین به صرافی‌ها از برداشت‌های آن پیشی گرفت که می‌تواند نشان‌دهنده نزولی‌شدن احساسات معامله‌گران باشد.

مثبت‌بودن رقم جریان ورودی به این معنی است که معامله‌گران قصد فروش دارند و منفی‌بودن این رقم یعنی معامله‌گران می‌خواهند برای بلندمدت موجودی خود را نگه دارند و به همین خاطر عرضه در گردش را از بازار خارج می‌کنند؛ حرکتی که راه را برای افزایش قیمت هموار می‌کند.

ورود پی‌پال به میدان کریپتوکارنسی را چقدر جدی بگیریم؟
خبر مهم هفته گذشته اما ورود پی‌پال به عرصه استیبل‌کوین‌ها بود؛ پی‌پال غول فین‌تکی جهان پیش از این از پروژه لیبرای فیس‌بوک کنار کشیده بود، ولی در زمان‌های گوناگون به کریپتوها روی خوش نشان داده است. با این حال ورود پی‌پال به عرصه استیبل‌کوین‌ها را باید جدی گرفت.

پیش‌تر شایعاتی مبنی بر اینکه پی‌پال، به‌دنبال راه‌اندازی استیبل‌کوین خود است، منتشر شده بود. اکنون سخنگوی این شرکت این موضوع را تأیید کرده و گفته اگر موفق به انجام این کار شوند، مراحل قانونی عرضه آن را هم طی خواهند کرد.

به گزارش کوین‌دسک و ارز دیجیتال، روز گذشته سخنگوی پی‌پال اعلام کرده بود که با توجه به گسترش تجارت و فعالیت‌های این شرکت در زمینه ارزهای دیجیتال، پی‌پال تصمیم گرفته استیبل‌کوین مخصوص به خودش را راه‌اندازی کند. پیش‌تر هم گزارش‌هایی مبنی بر اینکه یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به‌نام «کِرو» (Curv)، روی توسعه یک استیبل‌کوین کار می‌کند، منتشر شده بود.

پی‌پال اخیراً در صنعت ارزهای دیجیتال به‌شدت فعال شده است. این شرکت تعداد ارزهای دیجیتالی را که مشتریانش می‌توانند خریدوفروش کنند، افزایش داده است، روی آموزش کاربران خود در زمینه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و تلاش کرده تا کاربرانش بتوانند ارزهای دیجیتال خود را با امنیت بیشتری برداشت کنند و به سایر کیف پول‌ها انتقال دهند.

در روزهایی که ترس و طمع در بازار بیداد می‌کند، معمولاً فومو به سراغ مردم می‌رود. فومو مخفف عبارت Fear of Missing Out و به ‌معنای ترسِ ازدست‌دادن است. باید بدانید که فومو تنها مختص سرمایه‌گذاران تازه‌کار نیست و می‌تواند سرمایه‌گذاران باتجربه و حرفه‌ای را هم تحت‌ تأثیر قرار بدهد.

ویتالیک به‌دنبال کاهش هزینه تراکنش‌های اتریوم است
هفته گذشته ویتالیک بوترین و اتریوم به صدر خبرها آمدند؛ جدیدترین پیشنهاد خالق اتریوم برای ساختار چندبعدی جدید برای کارمزدها توجهات را به خودش جلب کرده است. ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، بر این باور است که «گس» (Gas) باید با توجه به منابع پردازشی مورد استفاده قرار گیرد و شرایط هر کدام از این منابع محاسبه شود تا ساختار فعلی کارمزدها در اتریوم بهبود یابد. ویتالیک طرحی جدید به این منظور تدوین کرده است.

به گزارش کوین‌تلگراف و ارز دیجیتال، ویتالیک بوترین در ادامه تلاش‌های اخیر خود برای بهبود ساختار هزینه‌های کارمزد شبکه، ایده‌ای جدید مطرح کرده است.

طرح جدید با عنوان «Multidimensional EIP-1559» در قالب پستی وبلاگی در تاریخ پنجم ژانویه (۱۵ دی) ارائه شد و بوترین در آن به این نکته اشاره کرد که در ماشین مجازی اتریوم (EVM)، منابع مختلف، میزان مصرف گس متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

بر اساس اظهارات بوترین هنگام اختصاص ظرفیت برای کاربردهای لحظه‌ای محدودیت بیشتری نسبت به کاربردهای پایدار برای ماشین مجازی اتریوم ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال، بوترین نحوه ذخیره‌سازی داده‌های هر بلوک، ذخیره‌سازی داده شاهد (witness data) و تغییرات اندازه حالت بلوک را در این دو حالت مقایسه کرد.

روش کنونی ما که در آن همه منابع پردازشی تحت یک منبع چندبعدی واحد یعنی همان مفهوم گس ترکیب می‌شوند، از پس مدیریت این تفاوت‌ها برنمی‌آید.

به اعتقاد بوترین وقتی به این محدودیت‌ها توجه نکنیم و صرف‌نظر از این محدودیت‌ها برای همه منابع پردازشی یک گس در نظر بگیریم، هزینه کارمزدها اصلاً به‌صورت بهینه محاسبه نمی‌شود. بوترین با محاسبات ریاضی مفصل تغییرات روش پیشنهادی خود را توجیه می‌کند، اما به‌طور خلاصه پیشنهاد او در پی ارائه دو راهکار بالقوه با استفاده از مفهوم «قیمت‌گذاری چندبعدی» است.

در راهکار اول پیشنهاد می‌شود برای منابع پردازشی مختلفی چون داده‌های تماس و ذخیره‌سازی، هزینه گس با تقسیم کارمزد پایه هر واحد منبع پردازشی مشخص بر کل هزینه پایه محاسبه شود. لازم به ذکر است که هزینه پایه همان کارمزد ثابت شبکه به ازای هر بلوک است که در الگوریتم EIP-1559 به آن پرداخته شده است.

راهکار دوم که کمی پیچیده‌تر است، در پی آن است که هزینه پایه را برای استفاده از منابع پردازشی مختلف با در نظر گرفتن محدودیت‌های لحظه‌ای هر منبع محاسبه کند. البته هزینه‌های اولویت نیز مدنظر قرار گرفته‌اند که با ضرب درصد مختص به آن در هزینه‌های پایه محاسبه می‌شوند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y4m9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.