رسانه اقتصاد نوآوری ایران

زمستان در راه است اگر با هم نباشیم

چرا اتحاد رقبا باید استراتژی تمام صرافی‌های رمزارزی داخلی باشد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

این روزها عده‌ای سخت دنبال این موضوع هستند که رمزارزها را در ایران محدود کنند. این گروه بدون توجه به عواقب فعالیت‌هایشان به شکل خستگی‌ناپذیری با نوآوری مخالفت می‌کنند و گوش‌شان را نسبت به همه ایده‌های جدید بسته‌اند.

متأسفانه این چرخه تکرار تمامی ندارد؛ پدیده نویی وارد کشور می‌شود، مردم از آن استقبال می‌کنند، مسائل و چالش‌هایی پیش می‌آید، برخی راه‌حل را برخورد و محدودکردن می‌دانند و آن را عملی می‌کنند و در نهایت بازارهای سیاه شکل می‌گیرد و در فضای بی‌قانونی همه چیز ادامه می‌یابد!

این چرخه درباره موضوعات گوناگون تکرار شده و این روزها مهم‌ترین موضوعی که مقررات‌گذاری نشده و به ‌جای مقررات‌گذاری عده‌ای به‌دنبال ایجاد انواع محدودیت‌ها هستند، رمزارز است. با اینکه رمزارز شروع یک انقلاب بزرگ در خدمات مالی در جهان است، ولی در ادامه می‌توانیم امیدوار باشیم این جریان به فراتر از رمزارزها برسد.

قاعدتاً رمزارزها در برابر آنچه تکنولوژی بلاکچین قادر به رسیدن آن است، بسیار کوچک هستند؛ ولی امروز این حوزه در کشورهای توسعه‌یافته جهان مورد توجه جدی قرار گرفته و بسیاری از نهادهای تنظیم‌گری مشغول مقررات‌گذاری و بررسی و بازخوردگرفتن درباره این ابزارهای نوین هستند.

متأسفانه برخی تصور می‌کنند می‌شود بخشی از اکوسیستم بلاکچین را قبول و بخش دیگری را حذف کرد؛ برخی تصور می‌کنند با ایجاد محدودیت‌های غیرمنطقی برای صرافی‌های رمزارز ایرانی مردم این موضوعات را کنار می‌گذارند. عده‌ای در بورس دلیل مشکلات بورس را گردن رمزارزها می‌اندازند و متأسفانه فرصت‌هایی مانند تأمین مالی از طریق ابزارهای مبتنی بر رمزارز جدی گرفته نمی‌شود.

با اینکه اکوسیستم رمزارزی در ایران در نبود مقررات به شیوه خودتنظیم‌گری عمل کرده و زمینه چالش‌های حقوقی را کاهش داده، ولی این حوزه نیازمند مقررات‌گذاری است و تنظیم‌گری عاقلانه. در صورتی ‌که بخواهیم بگوییم کسب‌وکار فعلاً کارش را متوقف کند تا ببینیم چه می‌شود، به معنای مرگ کسب‌وکارهای قانونی است.

مقررات‌گذاری و تنظیم‌گری حوزه رمزارز مانند سوخت‌رسانی به هواپیمای در حال پروازی است که صدها مسافر دارد. کوچک‌ترین خطا ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری را به اکوسیستم نوپای رمزارز ایران وارد می‌کند.

متأسفانه برخی رفتارهای هیجانی و به ‌دور از منطق برخی افراد که جایگاه جدی هم در اکوسیستم کسب‌وکاری رمزارز ایران نداشتند، باعث شده برخی آنها را نماینده کل اکوسیستم رمزارزی ایران در نظر بگیرند. در حالی ‌که آنها نماینده بخش بسیار کوچکی از این اکوسیستم هستند و نمی‌توانند از طرف کل اکوسیستم صحبت کنند.

آنچه به همه فعالان واقعی کسب‌وکارهای رمزارزی ایران می‌خواهم بگویم این است که در روزهای سخت به میدان بیایند؛ حرف بزنند و در کنار هم بایستند و زمینه مقررات‌گذاری درست را فراهم کنند. امروز زمان سکوت نیست؛ امروز زمان عافیت‌طلبی و محافظه‌کاری نیست.

امروز باید در دو جبهه بجنگیم؛ یکی با دشمن خارجی که تلاش می‌کند همه راه‌های نوآورانه‌ای را که می‌تواند به توسعه اقتصاد منجر شود، به روی ما ببندند و جبهه دیگر کسانی هستند که داخل کشور نشسته‌اند و آگاهانه یا ناآگاهانه تیشه به ریشه اقتصاد نوآوری می‌زنند.

ما هیچ‌گاه از بی‌قانونی دفاع نکرده‌ایم و هیچ‌گاه نگفته‌ایم که این حوزه‌های نو مقررات‌گذاری و تنظیم‌گری نشود. ما گفته‌ایم که با درک چارچوب‌های دنیای نو زمینه رگولاتوری خوب را فراهم کنیم. اگر بخواهیم با همان روش‌های قدیمی و دستوری و از بالابه‌پایین حوزه‌های نوآورانه را تنظیم کنیم، در نهایت، هم این حوزه‌های نو را نابود می‌کنیم و هم زمینه محرومیت اقتصاد ایران از عرصه‌های نوین اقتصاد نوآوری را فراهم می‌آوریم.

در این شرایط سخت، اتحاد رقبا مهم‌ترین استراتژی برای نیل به شرایط مطلوب است. اکنون زمان اتحاد برای جنگیدن بر سر یک موضوع مهم‌تر است. امروز باید از کلیت رمزارز دفاع کنیم و جلوی هرگونه فعالیت هیجانی را بگیریم. اکوسیستم رمزارز ایران باید بااحتیاط و به ‌دور از هیجان با تنظیم‌گران گفت‌وگو کرده و زمینه توسعه این بخش نو را فراهم کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dox1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.