کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
واقعیتی تلخ در نگاه اکثریت مردم وجود دارد و آن این است که «موفقیت موجب از بین رفتن محبوبیت زنان میشود»، در حالی که همین موفقیت موجبات محبوبیت مردان را فراهم میکند. اگر میخواهیم به پیشرفت زنان در محیط کسبوکار کمک کنیم، چارهای نیست جز اینکه این رویکرد را تغییر دهیم.
مسئلهای که اوضاع را پیچیدهتر میکند، این است که در بسیاری از مواقع ما یک زن محبوب را آنچنان حرفهای و کاربلدی به شمار نمیآوریم و از سوی دیگر، برای زنان موفق محبوبیت کمتری قائلیم. این پیچیدگی موجب رشد نیافتن زنان در لایههای مدیریتی کسبوکارها میشود، چراکه این نگرش در لحظههای تصمیمگیری برای ارتقای شغلی اثر میگذارد و باعث میشود افراد به شکل ناخودآگاه نتوانند عدالت را رعایت کنند.
این موضوع نشئتگرفته از نگاه متعصبانه در نحوه توصیف محبوبیت زنان است. مثلا وقتی زنان اهداف و خواستههای پیشرفت شغلی خود را شجاعانه و صریح بیان میکنند و با اطمینان از رسیدن به آنها سخن میگویند، ما آنان را پرخاشگر و بلندپرواز توصیف میکنیم، در حالی که اگر مردی چنین کاری را انجام دهد، ما او را فردی بااعتمادبهنفس و دلیر میخوانیم و به صورت ناخودآگاه در دام این نگرش مغرضانه میافتیم.
از این به بعد اگر در موقعیتی قرار گرفتید که زنان و مردان موفق در نظرتان محبوبیت یکسانی نداشتند، کمی مکث کنید. جای آن زن و مرد را با هم جابهجا کنید و ببینید آیا در نگرش شما تغییری ایجاد خواهد شد؟