رسانه اقتصاد نوآوری ایران

زنان و رابطه معکوس موفقیت و محبوبیت!

نگاه جامعه به زنان و مردان موفق متفاوت است

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

واقعیتی تلخ در نگاه اکثریت مردم وجود دارد و آن این است که «موفقیت موجب از بین رفتن محبوبیت زنان می‌شود»، در حالی که همین موفقیت موجبات محبوبیت مردان را فراهم می‌کند. اگر می‌خواهیم به پیشرفت زنان در محیط کسب‌وکار کمک کنیم، چاره‌ای نیست جز اینکه این رویکرد را تغییر دهیم.

مسئله‌ای که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند، این است که در بسیاری از مواقع ما یک زن محبوب را آنچنان حرفه‌ای و کاربلدی به شمار نمی‌آوریم و از سوی دیگر، برای زنان موفق محبوبیت کمتری قائلیم. این پیچیدگی موجب رشد نیافتن زنان در لایه‌های مدیریتی کسب‌‌وکارها می‌شود، چراکه این نگرش در لحظه‌های تصمیم‌گیری برای ارتقای شغلی اثر می‌گذارد و باعث می‌شود افراد به شکل ناخودآگاه نتوانند عدالت را رعایت کنند.

این موضوع نشئت‌گرفته از نگاه متعصبانه در نحوه توصیف محبوبیت زنان است. مثلا وقتی زنان اهداف و خواسته‌های پیشرفت شغلی خود را شجاعانه و صریح بیان می‌کنند و با اطمینان از رسیدن به آن‌ها سخن‌ می‌گویند، ما آنان را پرخاشگر و بلندپرواز توصیف می‌کنیم، در حالی که اگر مردی چنین کاری را انجام دهد، ما او را فردی بااعتمادبه‌نفس و دلیر می‌خوانیم و به صورت ناخودآگاه در دام این نگرش مغرضانه می‌افتیم.

از این به ‌بعد اگر در موقعیتی قرار گرفتید که زنان و مردان موفق در نظرتان محبوبیت یکسانی نداشتند، کمی مکث کنید. جای آن زن و مرد را با هم جابه‌جا کنید و ببینید آیا در نگرش شما تغییری ایجاد خواهد شد؟

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jwoo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.