کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
سرمایهگذاری قاره سبز بر حملونقل سبز
راهآهن قاره اروپا به اتوماسیون OTIV در شبکههای خود مجهز میشود
راهآهن قاره اروپا در حال بررسی استفاده از اتوماسیون OTIV در شبکههای خود است. به دنبال رهبری انقلاب هوش مصنوعی در سفرهای ریلی، بلژیک مجموعه شبکههای OTIV را گسترش میدهد.
به لطف موج جدیدی از حسگرها، دوربینها و نرمافزارهای هوشمند که قرار است ناوبری مسیرهای بیشتری را بر عهده بگیرند و رویههای سیگنالینگ را که برای تثبیت ترافیک ریلی استفاده میشوند، سادهسازی کنند، راهآهن خودران هم در بخش مسافر و هم در بخش حملونقل بار مختل میشود.
استارتاپ OTIV که از سال ۲۰۲۰ در شهر گنت در بلژیک فعالیت میکند، در کنار شرکتهای آلمانیDeutsche Bahn ، SNCF فرانسه و اپراتورهای هلندی ProRail و NS Dutch Railways و… در حال ایجاد نشان خود با اپراتورهای ریلی قارهای بوده و این همکاریها به نوآوریهای چشمگیری منجر شده است. برای مثال NS هوش مصنوعی تشخیص شیء OTIV را آزمایش کرده و به اپراتور اجازه میدهد حرکت قطار را در محوطههای جمعآوری به طور مؤثرتر تنظیم کند.
Betuweroute، اپراتور حملونقل سنگین آلمانی – هلندی، ماه گذشته شریک OITV شد. این شرکت میخواهد هوش مصنوعی را در مناطق هلندی شبکه بار خود معرفی کند؛ شبکهای که به طور کامل از بندر روتردام تا مناطق صنعتی در روهر امتداد دارد. OITV در حال حاضر یک مجموعه جمعآوری کمک مالی با اندازه نامشخص را اعلام میکند که توسط دو سرمایهگذار در بِنِلوکس، یعنی SHIFT Invest مستقر در آمستردام و Finindus در گنت رهبری میشود. بنلوکس نام یک اتحادیه همکاری در اروپا شامل کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ است.
همچنین صندوق سرمایهگذاری مؤسسه تحقیقاتی imecو imec.istart که قبلاً از OTIV حمایت کرده بود، در این سرمایهگذاری شرکت میکند. OTIV پس از جمعآوری کمک مالی قصد دارد فناوری اصلی خود را با هدف افزایش آزمایشهای اتوماسیون اصلاح کند و تعداد کارمندان خود را در مرکز گنت افزایش دهد.
حملونقل ریلی جایگزین تمیزتری نسبت به حمل کالا از طریق جاده یا دریا در نظر گرفته میشود، اما با توجه به همپوشانی خطوط ریلی با قطارهای مسافربری، تخصیص بهتر منابع از طریق اتوماسیون مد نظر است.
سم دو اسمت، یکی از بنیانگذاران OTIV اظهار داشت: «ما از شراکت با SHIFT Invest و Finindus در مأموریت خود برای رهبری انقلاب مستقل در راهآهن هیجانزده هستیم و به OTIV اجازه میدهیم فناوری اصلی خود را بیشتر توسعه داده و تیم را گسترش دهد. این کار به مشتریان ما این امکان را میدهد که از بهرهوری و دستاوردهای ایمنی بهرهمند شوند.»
روئل کالبوت، مدیر سرمایه گذاری OTIV در Finindus نیز میگوید: «OTIV خود بهسرعت به یک بازیکن مرجع در فناوری راهآهن مستقل تبدیل میشود. یک محصول ONE در حال حاضر روزانه در راهآهنهای صنعتی استفاده میشود. این تیم با تخصص فنی خود ما را متقاعد کرد و خوشحالیم که از برنامههای بلندپروازانه آنها حمایت میکنیم.»