کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خطرناک‌تر از این ایده روال‌ شدن آن است!

آیا قطع اینترنت هفته گذشته آخرین تجربه ما از این دست تصمیمات اشتباه خواهد بود؟

رضا قربانی/ برای کسی که چکش دست گرفته، همه مسائل شبیه میخ هستند! صبح پنجشنبه گذشته برای جلسه‌ای در زمینه اقتصاد دیجیتال در وزارت ارتباطات بودم؛ نه‌تنها در خانه اینترنت نداشتم و نه‌تنها در مسیر، که حتی در وزارت ارتباطات هم به چیزی به نام اینترنت (چه داخلی، چه بین‌المللی) دسترسی نداشتم؛ من که معمولاً از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می‌کنم و به این اپلیکیشن‌ها و راهنمایی‌هایشان عادت کرده‌ام، رانندگی از خانه تا ساختمان وزارت ارتباطات تجربه‌ای غریب بود. گویی ناگهان همه دسترسی‌هایم را از دست داده‌ام و حالا باید مسیرم را در مه پیدا کنم!

با وجود اینکه گفته شده بود اینترنت در زمان کنکور قطع نمی‌شود یا حداقل به‌طور مسجل گفته نشده بود، ولی در نهایت با ضعیف‌ترین استدلال ممکن و برای دلیلی غیر از حفظ امنیت کشور و مردم، اینترنت قطع شد. بهانه قطع‌شدن اینترنت هم جلوگیری از لو رفتن سؤالات کنکور بود؛ بهانه‌ای که فقط بهانه بود و در نهایت سؤالات کنکور هم لو رفت که هم چوب را خورده باشیم، هم پیاز را. به نظر می‌رسد این‌چنین قطع‌کردن اینترنت به نفع آنهایی شد که دستی بر آتش دارند! چراکه در زمان متصل‌بودن اینترنت وقتی سؤالات لو می‌رفت، با انتشار آن در سطح اینترنت قیمت کاهش می‌یافت؛ ولی حالا که دسترسی سخت شده، احتمالاً قیمت‌ها هم بالاتر رفته!

شیوه حل مسئله قطع‌کردن اینترنت به بهانه جلوگیری از یک اتفاق، متأسفانه به شیوه‌ای عجیب برای حل‌کردن مسائل تبدیل شده است. گویی راه‌حل ما برای همه‌چیز بستن است و بس! به نظر می‌رسد تنها راهی که به ذهن‌مان می‌رسد، این است که ببندیم و گویی هیچ راه‌حل دیگری در چنته نداریم. در چند روز گذشته به‌کرات درباره غلط‌بودن این شیوه از حل مسئله گفته شده است؛ آنهایی هم که باید حرف بزنند، زده‌اند و متأسفانه در کمال ناباوری اینترنت به بهانه‌ای عجیب قطع شد. البته برخی هم روزه سکوت گرفته‌اند و ترجیح می‌دهند خودشان را گِلی نکنند.

حالا در کمال تعجب در زمانی که اینترنت کشور قطع شده، صداوسیما با زیرنویس‌کردن مکرر، اصرار دارد بگوید پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی دچار اختلال شده‌اند! به نظر می‌رسد صداوسیما از هر فرصتی برای زدن کسانی که دوست‌شان ندارد استفاده می‌کند. نمی‌دانم کارشناسان و خبرنگاران صداوسیما چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که در زمان قطعی اینترنت اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های ایرانی دچار اختلال شده‌اند!

نمی‌دانم شاید صداوسیمایی‌ها انتظار دارند در زمان قطعی اینترنت اپلیکیشن‌ها کار ‌کنند که الان تعجب کرده‌اند که چرا اسنپ و تپسی کار نمی‌کنند؛ شاید برای این دوستان عجیب باشد که اسنپ و تپسی برای فعالیت به اینترنت نیاز دارند؛ شاید دوستان صداوسیما باور نکنند، ولی اگر برق قطع شود، کسی نمی‌گوید صداوسیما دچار اختلال شده؛ می‌گویند برق قطع شده! آنچه در عمل رخ داده، ایجاد حجم عظیمی نارضایتی است؛ آن هم برای کسانی که تمرکز کرده‌اند در این شرایط سخت کارشان را انجام دهند. گویی مغز متفکری تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند نارضایتی خلق کند و از هر بهانه‌ای استفاده می‌کند که حال مردم را بگیرد. نمی‌دانم؛ این‌طور وقت‌ها بیشتر از اینکه تصور کنم حماقتی در حال رخ‌دادن است، بر این نظرم که خیانتی در حال رخ‌دادن است.

ما در روزهای سختی قرار داریم و همه باید تلاش کنیم، کار، تلاش و خلق ارزش به اولویت اول تبدیل شوند و این کارهای عجیب مانند قطع‌کردن اینترنت، آن هم به بهانه‌هایی عجیب‌تر، مصداق ریختن آب به آسیاب دشمن است و بس. امیدوارم این شیوه حل مسئله آخرین بار باشد و همه آنهایی که در این زمینه با کم‌کاری زمینه آزار و اذیت مردم را فراهم کردند و حتی نتوانستند از سؤالات کنکور حراست کنند، شاهد برخورد مناسب باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0f8s
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.