کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری بایننس در وب 3

با ورود رمزارزها به بازار نزولی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار بیشتر شده است

Binance Labs به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری شرکت بایننس، مبلغ 500 میلیون دلار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های وب 3 جذب کرد.

بایننس، به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان، اعلام کرد این مبلغ توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر DST Global، Breyer Capital و برخی سرمایه‌گذاری‌های خانوادگی تأمین شده است.

جنبش وب 3 به‌منظور ایجاد یک نسخه جدید از اینترنت مبتنی بر فناوری بلاکچین شکل گرفته که مفاهیمی مانند تمرکززدایی(بر خلاف سیستم‌های آنلاین امروزی) و اقتصاد مبتنی بر توکن را در خود جای داده است.

بایننس‌لبز کارآفرینان، استارتاپ‌ها و گروه‌های بلاکچین را شناسایی و روی آنها سرمایه‌گذاری کرده و از این طریق آنها را توانمند می‌سازد. بایننس با سرمایه‌گذاری مالی در پروژه‌های مرتبط با صنعت تلاش می‌کند تا گستره استفاده از بلاکچین را وسعت ببخشد.

بایننس‌لبز متعهد به پشتیبانی از تیم‌های فنی‌ای است که توانایی پیاده‌سازی پروژه‌ها را با سرعت بالایی دارند و نتیجه کار آنها اثر مثبتی روی اکوسیستم رمزارزها دارد و باعث ایجاد یک وب غیرمتمرکز می‌شود.


وب 3 در تیررس بایننس


آزمایشگاه بایننس قصد دارد از این سرمایه برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در زمینه وب 3 استفاده کند. اگرچه هنوز یک تعریف همگانی از وب 3 وجود ندارد، اما به‌طور ساده به نسل بعدی اینترنت اشاره دارد که بر خلاف پلتفرم‌های آنلاین امروزی، کاملاً غیرمتمرکز خواهد بود و فناوری‌هایی همانند بلاکچین و متعلقات آن که در پس اکثر ارزهای دیجیتال امروزی قرار دارند، موتور پیشران آن است.

گفتنی است راه‌اندازی این صندوق در حالی اتفاق افتاد که ارزش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به‌شدت کاهش یافته‌اند. بیت‌کوین از زمانی که در ماه نوامبر به بالاترین سطح خود یعنی نزدیک به 69.000 دلار رسید، بیش از 50 درصد سقوط کرده است. این اتفاق به شرکت‌هایی نظیر کوین‌بیس (که یک شرکت غیرخصوصی محسوب می‌شود و سهام آن‌ از ابتدای سال 2022 تا 69 درصد سقوط کرده)، آسیب وارد کرده است. سرمایه‌گذاران نگران‌اند که این رکود بی‌سابقه به استارتاپ‌های خصوصی کریپتو نیز سرایت کند.


فرصت‌های جدید بازار رمزارز و وب 3


«کن لی»، مدیر اجرایی سرمایه‌گذاری بایننس‌لبز در گفت‌وگو با CNBC اظهار داشت: «در حالی که ارزش‌گذاری استارتاپ‌های یک میلیارد دلاری یا بالاتر از این رقم تا حدودی افت داشته‌اند، اما این قضیه هیچ تأثیری در بازارهای خصوصی در مراحل اولیه ایجاد کسب‌وکار نداشته است.»

بایننس‌لبز امیدوار است از سقوط دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان یک فرصت برای یافتن نوآوران جدید در حوزه این فناوری استفاده کند. این‌گونه سرمایه‌گذاری که ریسک بالایی هم خواهد داشت، شامل سرمایه‌گذاری در مراحل قبل از شروع ایده، مراحل اولیه شکل‌دهی به استارتاپ و توسعه کسب‌وکار موجود خواهد بود.

لی گفت: «ما به‌دنبال پروژه‌هایی با پتانسیل رشد اکوسیستم وب 3 هستیم. چنین پروژه‌هایی ممکن است شامل زیرساخت‌ها، توکن‌های غیرقابل معاوضه و سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز باشد.» بنا بر تخمین بایننس، در حال حاضر حدود 30 تا 50 هزار توسعه‌دهنده وب 3 فعال وجود دارد. وی امیدوار است این رقم به میزان قابل توجهی رشد کند.


ورود جدی بایننس به سرمایه‌گذاری


بایننس در سال گذشته مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های سطح بالا انجام داد. این اولین باری است که این شرکت به‌طور رسمی یک صندوق سرمایه‌گذاری با تأمین مالی از سرمایه‌گذاران خارجی جمع‌آوری می‌کند.

لی معتقد است «دقت» و «اعتقاد راسخ» در استراتژی سرمایه‌گذاری، از ویژگی‌های بارز بایننس‌لبز است. او افزود: «ما می‌دانیم که سرمایه‌گذاری در قدم‌های نخستین دارای ریسک است و این صنعت هنوز جوان است و حتماً ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد.»

شواهد حاکی از آن است که بایننس در نظر دارد 500 میلیون دلار از سهام توییتر را برای حمایت از پیشنهاد ایلان ماسک به‌منظور دستیابی به سرویس رسانه‌های اجتماعی تصاحب کند؛ اقدامی که این شرکت امیدوار است سبب همگرایی بیشتر رسانه‌های اجتماعی و وب 3 شود.

شرکت بایننس در سال 2017 توسط «چانگ‌پنگ ژائو»، کارآفرین چینی-کانادایی تأسیس شد. بر اساس داده‌های CryptoCompare، حجم معاملات نقدی این شرکت در ماه مارس امسال 490 میلیارد دلار بوده است.

کمی قبل‌تر و اوایل سال جاری چانگ‌پنگ ژائو در مصاحبه‌ای با CNBC گفته بود بایننس میلیاردها دلار آماده سرمایه‌گذاری در وب 3 دارد. این قضیه با شک و تردید برخی چهره‌های برجسته فناوری، از جمله ایلان ماسک و جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر مواجه شد. ژائو در پاسخ به این واکنش‌ها همچنان از «اعتقاد راسخ» خود سخن گفت، اما تأکید کرد برای تحقق آن به زمان نیاز دارد.

او گفت: «این را که وب 3 دقیقاً چگونه شکل می‌گیرد، چگونه به نظر می‌رسد، کدام شرکت و کدام پروژه قرار است کار را سامان‌دهی کند؟ هیچ‌کس نمی‌داند!»

ژائو افزود: «قبل از راه‌اندازی فیس‌بوک، هیچ‌کس نمی‌توانست چیزی را که ما اکنون از فیس‌بوک می‌بینیم، پیش‌بینی کند. ما فقط باید ببینیم قضایا چطور پیش می‌رود و چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ur6i
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.