کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرمایه‌گذاری به خاطر پسرش

گزارشی از ترانه احمد‌‌ دوست درباره امل دشپنده که روی کسب‌و‌کارهای مرتبط با اختلالات ذهنی سرمایه‌گذاری می‌کند

وقتی امل دشپنده به یک حوزه علاقه پیدا می‌کند، در آن عمیق می‌شود. شریک سابق کلاینر پرکینز تقریبا هشت سال پیش قبل از تأسیس شرکت فعلی خود، شبکه تجاری کشاورزی (Farmers Business Network) که به مزارع خانوادگی کمک می‌کند تا سود خود را به حداکثر برسانند، چنین احساسی در مورد کشاورزی داشت.

هنگامی که پسر دشپنده هفت سال پیش، در سه سالگی اوتیستیک تشخیص داده شد، دشپنده وارد مداخلات و روش‌های درمانی مختلف شد. پسر دشپنده اکنون 10 ساله است و در حال رشد است. اما دشپنده می‌داند که همه چنین تجربه‌ای ندارند. دشپنده به فوربز می‌گوید: «من برای همه چیزهایی که باید اتفاق می‌افتاد سپاسگزارم، اما همچنین می‌دانم که ما به دلیل داشتن امکانات برای انجام آنچه که فکر می‌کنم معجزه است، سعادتمند بودیم. هزاران هزار نفر تشخیص اوتیسم می‌گیرند و هزاران نفر حتی تشخیص داده نمی‌شوند. من احساس می‌کنم که باید روی این روند تأثیر بگذارم.»

پس از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های متمرکز در منطقه، دشپنده صندوق ۱۰ میلیون دلاری سرمایه شخصی خود را برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های متمرکز بر تنوع کارکرد مغزی راه‌اندازی کرده است. سرمایه‌گذارهای متنوعی در شرکت‌های مبتدی در سراسر بخش تنوع عصبی و کارکرد مغزی سرمایه‌گذاری می‌کنند و منحصر به اوتیسم نیستند، از جمله روش‌های درمانی و درمان اختلالات و زمینه‌های مرتبط مانند مراقبت‌های بهداشتی و درمانی خانواده‌مدار. او می‌گوید به عنوان تنها پزشک عمومی صندوق، به دنبال استارتاپ‌هایی خواهد بود که تأثیر مستقیم دارند و توسط کارآفرینان متعهد با هدف طولانی‌مدت هدایت می‌شوند.

او تاکنون نه سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی از جمله فلورئو انجام داده است که از واقعیت مجازی برای کمک به آموزش مهارت‌هــــــــای اجتماعی به افراد اوتیستیک و اختلالات مربوطه استفاده می‌کند. او به همراه همسرش یک شرکت تکنولوژی آموزشی که بر توسعه برنامه‌های آموزش فردی متمرکز شده است، تأسیس کرد. دشپنده می‌گوید سرمایه‌گذاری بر داشته‌های خودش به او اجازه می‌دهد تا به سرعت پیش برود و تصمیم‌گیری کند. تاکنون دشپنده بیشتر در کنار دفاتر خانوادگی و به عنوان سرمایه‌گذار فرشته فعال بوده است.

او می‌گوید شرکت‌های جاافتاده بیشتری در حال علاقه‌مندی به این حوزه هستند: «من فکر می‌کنم کل ایده تمرکز بر این موضوع و تبدیل آن به جریان اصلی باشد. مطمئنا می‌خواهم سرمایه‌گذاران بیشتری را وارد کشور کنم. امید این است که باعث جلب توجه شود. خوشحالم که اولین چک‌ها را نوشتم و ریسک کردم.»
دشپنده قادر است چیزی بیش از سرمایه روی میز بیاورد.


آلدن رامنی، مدیرعامل اوپیا، یک شرکت اوتیسم‌درمانی با کمک فناوری است که روی کودکان متمرکز است. او می‌گوید همکاری با سرمایه‌گذاری مانند دشپنده به دلیل تجربیات گذشته او به عنوان کارآفرین بسیار عالی است. رامنی می‌گوید آنچه بیش از همه او را متمایز می‌کند فداکاری وی در این زمینه است.

دشپنده ادعا می‌کند کلینیک‌های اوتیسم در کالیفرنیا در حال حاضر دارای لیست انتظار شش ماه+ه هستند و در حالی که از هر پنج کودک یک نفر برنامه آموزش مستقل در مدرسه دارد، یافتن کسانی مانند آسیب‌شناسان گفتار بسیار دشوار است. رامنی موافق و امیدوار است که این صندوق به تغییر وضعیت کمک کند.

دشپنده می‌گوید: «به طرز عجیبی وقتی سرمایه‌گذاری می‌کنم، احساس مــــی‌کـــنــــم روی پــــســــرم سرمایه‌گذاری کرده‌ام. می‌خواهم تأکید کنم این همه تلاش برای جلب توجه بیشتر به این بخش است. امیدوارم کارآفرینان بیشتری این بخش را انتخاب کنند و من می‌خواهم که بودجه مورد نیاز آن‌ها تأمین شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bgwe
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.