سفر با نیوکاش بـدون پـول نـقد

گفت‌و‌گو با علی آیتی، هم‌بنیان‌گذار نیوکاش؛ این کسب‌و‌کار به حل مشکلات بانکی گردشگران عرب‌زبان و ارائه خدمات مالی به آنها می‌پردازد 

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سفر همیشه با هیجان و خوشحالی همراه است، اما وای از موقعی که به کشوری خارجی سفر کرده‌اید و از بابت حمل پول نقد و احتمال از دست دادن آن نگرانی دارید و از همه بدتر زبان مردم آن کشور را هم نمی‌دانید!

علی آیتی و همسرش زهرا کاظمی در طول سال‌هایی که محل سکونت‌شان نزدیک به بارگاه مطهر امام هشتم(ع) در شهر مشهد بوده، مراوداتی با گردشگران عرب داشته‌اند و مشکلات آنها را از لحاظ دریافت خدمات بانکی و بسیاری از خدمات معمولی گردشگری به‌عینه دیده و درک کرده‌اند و همیشه دوست داشته‌اند برای توریست‌های خارجی کاری انجام دهند تا مشکلات آنان رفع شود.

همین باعث می‌شود «نیوکاش» را ایجاد کنند. اپلیکیشن نیوکاش و کارت بانکی متصل به آن، با توجه به نیاز گردشگری عرب‌زبانان به خدمات مالی و بانکی، امکان جابه‌جایی پول به بانک‌های عضو شتاب ایرانی، شارژ کیف پول در کشور مبدأ و امکان خرید و برداشت وجه نقد در ایران، رزرو هتل و خرید بلیت هواپیما، قطار و خدمات دیگری متناسب با نیازهای گردشگران را فراهم می‌آورد.

علی و زهرا در مدت زمانی کوتاه موفق می‌شوند در رویداد فین‌تک در دی‌ماه 1400 شرکت کنند و در همان رویداد به عنوان تیم منتخب شناخته و از شرکت مدیریت ثروت ستارگان و 100 استارتاپ، جذب سرمایه کنند و در بهمن 1400 در پارک علم و فناوری به عنوان شرکت فناور در حوزه مرکز رشد فرهنگی و زیارت پذیرفته می‌شوند.

در حال حاضر چه امکانات و خدماتی از طریق اپلیکیشن نیوکاش به گردشگران عرب‌زبان ارائه می‌دهید؟
خدمات ما به گردشگران خارجی عرب‌زبان در مبداء سفر آنان ارائه می‌شود، به همین دلیل با فعال کردن نمایندگی‌هایی در کشورها و شهرهای مختلف، کار را شروع کردیم. در حال حاضر بیش از 16 نماینده در کشورهای عراق و عمان و تعدادی از شهرهای توریستی و زیارتی در ایران، به گردشگران عرب قبل از شروع سفر، خدمات مالی و بانکی را ارائه داده و آنها در طول مدت سفر از این بابت احساس امنیت روانی دارند.

گردشگران عرب بعد از نصب اپلیکیشن نیوکاش روی گوشی‌های خود، کیف پول خود را به دلار یا تومان شارژ می‌کنند و کارت بانکی‌ای را که متصل به همان کیف پول است، از نماینده‌های ما در کشور مبدأ دریافت می‌کنند. بعد از آنکه وارد ایران شدند، با همان کیف پول، خدمات دریافت می‌کنند.

عمده خدمات این اپلیکیشن در حوزه جابه‌جایی پول است، زیرا از طریق آن می‌توانند از تمام حساب‌ها پول جابه‌جا کنند. همچنین می‌توانند لیست تمام تراکنش‌های خود را چه از طریق دستگاه‌های پوز یا اپلیکیشن، دریافت کنند. تمام تراکنش‌ها نیز به زبان عربی و معادل دلاری انجام می‌گیرد و نیاز به نصب سیم‌کارت ایرانی وجود ندارد و با همان سیم کارت خودشان خدمات را دریافت می‌کنند.

در حوزه خدمات سفر نیز پشتیبانی 24 ساعته به زبان عربی، امکان خرید بلیت‌های هواپیما، هتل، قطار، شارژ موبایل و حتی تهیه سیم‌کارت ایرانی از طریق اپلیکیشن نیوکاش ایجاد شده‌ ‌است.

اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارید؟
برنامه‌نویسی و تولید نیوکاش را اواخر سال 1399 آغاز کردیم، ولی به خاطر محدویت‌های سفر، بعد از اینکه همه‌گیری ویروس کرونا کمتر شد، نیوکاش را رونمایی کردیم و تاکنون توانسته‌ایم بیش از 3000 کاربر عرب از کشورهای عراق، عمان و قطر داشته‌ ‌باشیم که از ما خدمات دریافت کرده یا می‌کنند.

ضمن آنکه توانسته‌ایم تراکنش مالی قابل‌توجهی از عرب‌ها جذب کنیم و از طریق نمایندگانی که در شهرهای مختلف عراق و عمان داریم، اعتماد خیلی خوبی نیز در این کشورها ایجاد کرده‌ایم. البته فعلاً تمرکز عمده ما روی توسعه بازار در کشور عراق و عمان است و چون سفر عمده آنان به مشهد، شیراز و قم است، تمرکز اصلی ما بر این سه شهر بوده است.

در طول این مدت نیز شبکه‌ای از نماینده‌ها را تشکیل دادیم تا بتوانیم این خدمات را در کشور خودشان ارائه دهیم. 13 نماینده در عراق، یک نماینده در عمان و یک نماینده نیز در شیراز و یک نماینده در مشهد داریم. الان در حال توسعه شبکه خود در سایر کشورها و شهرها هستیم و به طور تقریبی هر دو هفته، یک نماینده اضافه می‌شود.

آیا تاکنون جذب سرمایه کرده‌اید؟
بله. در اسفند 1400 از شرکت مدیریت ثروت ستارگان که یک سرمایه‌گذار تخصصی در حوزه فناوری‌های مالی است و همچنین صندوق پژوهش و فناوری کارآفرینی ستارگان (۱۰۰ استارت‌آپ)، جذب سرمایه یک میلیارد تومانی داشته‌ایم.

ایده کارت‌های توریستی برای گردشگران از قبل نیز وجود داشته، اما هیچ‌کدام برای عرب‌زبانان نبوده است. به دلیل ویژگی‌های خاصی که کشورهای عرب‌زبان دارند، بحث اعتمادسازی برای آنها خیلی خاص و دشوار است. شما چگونه توانستید این اعتماد را ایجاد کنید؟

ما کارهای مختلفی انجام دادیم. از جمله اینکه من و همسرم با زبان و فرهنگ آنها در طول سالیان طولانی که با آنان مراوده داشتیم، آشنا بودیم. اما شاید مهم‌ترین کار را در جهت اعتمادسازی، نمایندگان ما در مبدأ و در اکثر استان‌های عراق و عمان ایجاد کردند. این نماینده‌ها برای مردم آنجا شناخته‌شده‌ و معتبر هستند و قرارداد همکاری با نمایندگان معتمد در این اعتمادسازی مؤثر بود. دریافت خدمات در شهر خودشان نقش مهمی در این اعتمادسازی داشت.

از طرفی این ضعف سیستم بانکی همواره وجود دارد که به شرایط مالی و نیاز واقعی گردشگر خارجی اهمیت نمی‌دهد. ما سعی کردیم کوچک‌ترین و جزئی‌ترین موضوعاتی که برای گردشگر عرب‌زبان اهمیت دارد در اپلیکیشن بگنجانیم و در واقع بومی‌سازی مناسب اپلیکیشن برای عرب‌ها بیشتر از خود محصول اهمیت دارد. بنابراین در نظر گرفتن جزئی‌ترین نیاز و خدمات برای گردشگران عرب‌زبان، باعث جذب آنها شد. حتی بسیاری از آنها به سیستم بانکی مراجعه می‌کردند و از شعب مختلف بانک درخواست کارت‌ و اپلیکیشن نیوکاش را داشتند.

کارت‌های نیوکاش به اپلیکیشن متصل است و مکمل یکدیگرند. بنابراین بسیاری از مشکلاتی که به دلایل مقررات بانکی برای گردشگر محدودیت و مشکل ایجاد می‌کند، در داخل اپلیکیشن رفع و خدمات مناسب به گردشگر ارائه شده‌ است.

مراحل پیشرفت کسب‌وکارتان چگونه بوده و آینده آن را چگونه می‌بینید؟

حجم گردش مالی که ما در سال اول هدف‌گذاری کرده‌ایم، حدود دو میلیون دلار بوده است که با روندی که در حال حاضر داریم به آن خواهیم رسید. اما با توجه به ارزش بازار فعلی حدود یک میلیارد دلاری، آن هم تنها در حوزه زیارت و نه سایر بخش‌ها که توسط گردشگر عرب وارد کشور می‌شود، پیش‌بینی واقع‌بینانه ما این است که بتوانیم 5/1 درصد از این ظرفیت ورود پول به کشور را توسط نیوکاش مدیریت کنیم.


آینده نیوکاش از زبان علی آیتی


علی آیتی تا پیش از آنکه بخواهد برای گردشگران کاری انجام دهد، مشاور حقوقی بود؛ اما بر اساس علایق شخصی خود، برنامه‌نویسی نیز می‌دانست. زهرا کاظمی نیز مترجم زبان فرانسه و گرافیست بود و در بخش تولید محتوا، ترجمه و طراحی هنری برای خبرگزاری‌ها و مطبوعات کار می‌کرد و همزمان یک ماهنامه نیز به نام افق گلبهار منتشر می‌کرد. هر دو بعد از اینکه ایده اپلیکیشن نیوکاش در فکرشان می‌آید، تمام تمرکز خود را می‌گذارند تا آن را عملی سازند.

آیتی می‌گوید: «کارت‌های نیوکاش به اپلیکیشن متصل است و مکمل یکدیگرند. بنابراین بسیاری از مشکلاتی که به دلایل مقررات بانکی برای گردشگر محدودیت و مشکل ایجاد می‌کند، در داخل اپلیکیشن رفع و خدمات مناسب به گردشگر ارائه شده‌ است.حجم گردش مالی که ما در سال اول هدف‌گذاری کرده‌ایم، حدود دو میلیون دلار بوده است که با روندی که در حال حاضر داریم به آن خواهیم رسید. اما با توجه به ارزش بازار فعلی حدود یک میلیارد دلاری، آن هم تنها در حوزه زیارت و نه سایر بخش‌ها که توسط گردشگر عرب وارد کشور می‌شود، پیش‌بینی واقع‌بینانه ما این است که بتوانیم 5/1 درصد از این ظرفیت ورود پول به کشور را توسط نیوکاش مدیریت کنیم.»

او در خصوص برنامه‌های آینده نیوکاش می‌گوید: « قصد داریم دامنه خدمات خود را البته با ایده‌هایی جذاب و نو در حوزه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی، خدمات دانشجویی، سفر و گردشگری سلامت گسترش دهیم. توسعه شبکه نمایندگان در سایر کشورها از جمله قطر، کویت، سوریه و لبنان، از دیگر برنامه‌های ماست. به دنبال این هستیم تمام نیازهای زائر و گردشگر عرب در نیوکاش تأمین شود تا در نهایت حس خوبی از زیارت و سیاحت یا درمان در سفر به ایران داشته ‌باشند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y4iz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.