کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اکوسیستم استارتاپی در برخی مسائل هنوز در ابتدای راه است. از تأمین سرمایه که بگذریم، لجستیک و حملونقل از معضلات همیشگی استارتاپها و کسبوکارهای نوآور بوده است.
هر چند مدیران شرکت پست میگویند پوستاندازی کردهاند و هر آنچه استارتاپها و کسبوکارهای اینترنتی میخواهند در اختیارشان میگذارند، ولی همچنان شاهد گلایههای تمامناشدنی استارتاپها هستیم که از همکاری با پست ناراضیاند.
حالا شرکت ملی پست زیر یک خم استارتاپها را گرفته و بخشنامهای صادر کرده که تعرفه خدمات پستی کسبوکارهای نوآور را بالا میبرد و دیگر سرویس پست سفارشی هم قبول نمیکند.
استارتاپها میگویند پست سفارشهایشان را بهموقع به مقصد نمیرساند، مرسولهها آسیبدیده به دست مشتریان میرسند و… به علاوه اینکه پست برخی استانها دیگر بستههای حاوی محصولات دیجیتال (ازجمله موبایل و تبلت و لپتاپ) یا طلا را قبول نمیکنند.
حالا شرکت پست در این بخشنامه گفته کسبوکارهای حوزه تجارت الکترونیک باید از این به بعد بابت حقالزحمه جمعآوری مرسولات از محل فروشگاه خود ماهانه 300 هزار تومان بپردازند، به علاوه 500 تومان به ازای هر مرسوله. تا پیش از این شرکت پست به ازای هر بسته از کسبوکارها 1100 تومان هزینه ثابت میگرفت و چیزی به اسم مبلغ ماهانه هم وجود نداشت.
در پی این دستورالعملها، فعالان اکوسیستم نوآوری به ویژه خردهفروشهای اینترنتی، در شبکههای اجتماعی از وزیر ارتباطات خواستهاند موضوع را پیگیری کند.