سود در برابری

شکاف جنسیتی تجارت الکترونیک آفریقا میلیاردها دلار هزینه دارد

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

بر اساس یک گزارش تازه، اگر تجارت الکترونیکی زنان آفریقا با مردان برابر شود، بازار تجارت الکترونیکی این قاره می‌تواند حدود 5/14 میلیارد دلار سود کند. شرکت مالی بین‌المللی (IFC) با همکاری کمیسیون اروپا می‌گوید آموزش‌های اضافی و حمایت مالی از زنان فروشنده، گسترش عظیم بازار را در پی خواهد داشت.

محققان با فروشندگان و کارشناسان تجارت الکترونیک مصاحبه کردند، از مردان و زنان فروشنده اینترنتی در کنیا، نیجریه و ساحل عاج نظرسنجی کردند و داده‌های جومیا، یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در قاره را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها دریافتند که بسترهای تجارت الکترونیکی می‌توانند با جمع‌آوری داده‌های تفکیک‌شده جنسیتی، استفاده از منابع مالی پلتفرم، آموزش زنان در زمینه ارتقای حقوق، افزایش پیشنهادهای آموزشی و تشویق ورود به بخش‌های باارزش، از زنان برای رشد و پیشرفت در این بخش حمایت کنند.

جارت الکترونیک در آفریقا با ایجاد پلتفرم‌هایی مانند جومیا، کیلیمال، کنگا و تیک‌الات در حال پیشرفت است. بر اساس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، تعداد خریداران آنلاین در قاره به طور متوسط سالانه ۱۸ درصد افزایش یافته است، در حالی که میانگین جهانی ۱۲ درصد است. این رشد ناشی از جمعیت جوان، شهری و دیجیتالی قاره است. بر اساس مطالعه پایو، ارائه‌دهنده خدمات مالی، نیجریه با ۷۶ میلیون خریدار آنلاین، بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک آفریقاست.

اما این موفقیت دارای تفاوت جنسیتی آشکار است. در حالی که مشاغل تحت مالکیت زنان ۳۱ درصد در ساحل عاج و ۵۱ درصد در کنیا و نیجریه را تشکیل می‌دهند، زنان بیشتر مالک شرکت‌های کوچک هستند، کارکنان کمتر و فروش فردی کمتری دارند.
جولیت آناماه، رئیس امور نهادهای جومیا، می‌گوید: «آفریقا در ابتدای مسیر رشد تجارت الکترونیک قرار دارد. اکنون زمان آن است که اطمینان حاصل شود زنان کارآفرین در خط مقدم سفرهای دیجیتالی آفریقا قرار دارند

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5zf2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.