رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شخصی‌سازی قیمت با هوش مصنوعی

والمارت به‌دنبال شیوه‌های مدرن قیمت‌گذاری

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چه کسی روی یک پایگاه داده باارزش برای برآورد قیمت شکلات سرمایه‌گذاری می‌کند؟ به نظر می‌رسد بیش از نیمی از خرده‌فروشان چنین کاری را انجام دهند. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط ریویونیسز (Revionics)، یک شرکت فناوری قیمت‌گذاری، حدود 58 درصد از خرده‌فروشان برتر قصد داشتند نوعی قیمت‌گذاری هوش مصنوعی را تا پایان سال 2021 پیاده کنند. توجه داشته باشید این میزان در سال 2020، 34 درصد بوده است.

به احتمال زیاد شرکت‌ها این فناوری را به کار می‌گیرند، زیرا تأخیر موجودی مربوط به همه‌گیری باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شده و مشتریان را خشمگین کرده است: 90 درصد از خریداران در نظرسنجی اخیر گفته‌اند قصد دارند مارک‌های تجاری خود را تغییر دهند، به دنبال قیمت پایین‌تر باشند یا هزینه‌های اختیاری را به دلیل قیمت‌های بالاتر کاهش دهند. البته بیش از نیمی از مشتریان در حال انجام این کار هستند.

اینکه هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند خرده‌فروشان را جلوتر از این تغییرات قرار دهد، به توانایی آن در بهینه‌سازی قیمت در سطح فردی بستگی دارد و نتایج نشان می‌دهد که تاکنون خرده‌فروشان توانایی انجام این کار را داشته‌اند.

برچسب‌های شک‌آور را با برچسب‌های منطقی تعویض کنید

در حقیقت هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که اثر قیمت‌گذاری ناشی از کووید را درمان کند و خرده‌فروشان را قادر سازد تا انتظارات جدیدی از وفاداری و شخصی‌سازی را برآورده کنند، در حالی که تغییری چشمگیر ایجاد می‌شود که در آن مصرف‌کنندگان، خرده‌فروشان و تولیدکنندگان محصول، همگی سود می‌برند. هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی برای ایجاد الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که به طور خودکار الگوهای رفتار مصرف‌کننده را تشخیص می‌دهد. این نرم‌افزار اطلاعات خارجی مانند نوسانات بازار را در آن الگوها قرار می‌دهد و می‌تواند قیمت‌های مطلوب را برای رسیدن به اهداف فروش و حجم کالا پیش‌بینی کند. بنابراین استفاده از آن در پنج زمینه مؤثر بوده است.

فناوری قیمت‌گذاری بصری، از آنجا که اطلاعات زیادی را جمع‌آوری می‌کند، در نهایت می‌تواند تمرکز خود را روی خریداران، خرید و پرداخت هزینه آن‌ها محدود کند. به گفته وال‌استریت ژورنال، یک پلتفرم هوش مصنوعی می‌تواند تاریخچه قیمت فروش، خرده‌فروشی، میزان موجودی، هزینه‌های عرضه‌کننده و روندهای صنعت خرده‌فروش را به صورت متقابل ارجاع دهد. این درجه از اطلاعات و شناسایی را می‌توان در ابزارهای تعاملی، مانند برنامه‌های خرید استفاده کرد. وقتی بازدیدکنندگان از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای کروگر (Kroger) برنامه تلفن همراه خود را فعال می‌کنند، سنسورهای فروشگاه آن‌ها را تشخیص داده و پیشنهادهای کالا متناسب با آن شخص را به همراه قیمت، برای ایجاد دیدی بهتر به مخاطب ارسال می‌کنند.

هوش مصنوعی با استفاده از بازی «قیمت مناسب است» سناریوهای متناسب را حدس می‌زند؛ با استفاده از فناوری قیمت‌گذاری خودکار هوش مصنوعی و قابلیت جمع‌آوری داده‌ها، خرده‌فروشان می‌توانند موقعیت‌ها را مدل‌سازی کنند تا بر اساس نحوه واکنش مشتریان در قبال تغییرات قیمت برنامه‌ریزی‌شده، واکنش نشان دهند. آن‌ها می‌توانند این سناریوها را با فروشندگان و سایر شرکا به اشتراک بگذارند، بنابراین همه طرف‌ها این امکانم را دارند که در ایجاد برنامه‌های مؤثرتر قیمت‌گذاری همکاری کنند. رالف لورن و مایکل کورس قبلاًاز یادگیری ماشینی برای فروش لباس‌های کمتر از طریق قیمت‌های پایین و استفاده بیشتر از موجودی خود استفاده کردند.

هوش مصنوعی یاد می‌گیرد مصرف‌کنندگان با چه قیمتی «خرید» خواهند کرد؛ نرم‌افزارهای یادگیری ماشین می‌توانند دسته‌بندی محصولات تخفیف‌خورده را که قیمت‌های بالاتر در جاهای دیگر را توجیه می‌کند، تشخیص دهند. در عین حال، می‌توانند دسته‌هایی را که کمتر تحت‌تأثیر قیمت‌های بالاتر قرار می‌گیرند، شناسایی کنند. به عنوان مثال، در ذهن برخی افراد، هوموس با قیمت کمتر ممکن است چیپس پیتا با قیمت بالاتر را جبران کند. فناوری بینایی می‌تواند با انتقال نحوه پاسخگویی مشتریان به قیمت‌ها در زمان واقعی، مانند اینکه کالایی را برمی‌دارند، قیمت آن را می‌بینند و آن را در جای خود قرار می‌دهند، به فرایند هوش مصنوعی کمک کند.

هوش مصنوعی در خدمت قیمت

هوش مصنوعی بهتر می‌تواند قیمت را بهتر با سطح موجودی متناسب کند؛ اتوماسیون قیمت‌گذاری هوشمند به خرده‌فروشان این امکان را می‌دهد که قیمت‌ها را بر اساس نیازهای ناگهانی که به‌سختی تهیه می‌شوند، تنظیم که یا دسته‌های چالش‌برانگیز مانند فاسدشدنی را بهتر مدیریت کنند. مثلا والمارت از داده‌های زمان واقعی برای بهبود کارایی در راهرو گوشت استفاده کرد و این کار را برای بیش از 90 درصد محصولات خود انجام داد که باعث افزایش 30 درصدی فروش شد. این توانایی برای تنظیم سریع قیمت‌ها هم‌زمان با نوسان عرضه و تقاضا، به‌ویژه به دلیل کمبود محصولات مرتبط با همه‌گیری (از جمله برخی گوشت‌ها) ناشی از تعداد کمتر کارگران و توقف حمل‌و‌نقل، اکنون بسیار اهمیت دارد.

تغییر در لحظه قیمت‌ها در صورت مناسب نبودن آن‌ها؛ شاید مهم‌ترین مزیتی که هوش مصنوعی با استفاده از ترکیبی از همه عملکردهای خود ارائه می‌کند، «سرعت» باشد. هوش مصنوعی به لطف اینکه می‌تواند فناوری‌های موجود و در حال تحول (مانند فناوری بینایی) را در خود جای دهد، به‌سرعت گزارش‌های متناسب را در واکنش رفتار مصرف‌کنندگان به تغییرات قیمت ایجاد می‌کند. این گزارش‌ها به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا قیمت‌ها را روزانه تغییر دهند. علاوه بر این، خرده‌فروشان می‌توانند نتایج تغییر قیمت را به سیستم‌های خود بازگردانند تا عملکرد را به طور مداوم بهبود ببخشند.

قیمت‌گذاری هوشمند، بازتعریف مفهوم قیمت‌گذاری شخصی؛ قیمت‌گذاری برای مصرف‌کننده در سطح شخصی پیچیده است، اما خرده‌فروشی به لطف داده‌های انتخاب‌شده‌ای که از طریق برنامه‌های وفاداری جمع‌آوری شده است، داده‌های معتبر را فراهم می‌کند. هوش مصنوعی قدم منطقی بعدی است؛ این تکنولوژی توانایی تسریع در تنظیم قیمت‌ها بر اساس فعالیت‌های تبلیغاتی خرده‌فروش، سابقه قیمت، ترکیب محصول و سایر داده‌ها را دارد. این قیمت‌گذاری‌ها نه‌فقط بر اساس زنجیره، جغرافیا و فروشگاه، بلکه برای هر فرد تنظیم می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0vub
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.