طنازهای جذاب

چرا برخی برندها در توییتر موفق‌ترند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازاریابی در فضای توییتر عالم دیگری دارد؛ در واقع در توییتر برندها بیش از هر رسانه دیگری پذیرفته‌اند که موفقیت از آن برندی است که حال و هوای این شبکه اجتماعی را درک کرده‌ باشد و خود را همرنگ جماعت آن کند. کاربران توییتر بسته به اینکه چه خبری فراگیر شده یا در تایم‌لاین‌شان چه بحثی مطرح یا موضوعی هشتگ شده، به گفت‌وگو و تبادل نظر می‌پردازند. تیزهوشی و سرعت عمل اکانت‌های برندهای مشهور اینجا خودش را نشان می‌دهد؛ آنها به طرفة‌العینی به میدان می‌آیند و با طنازی خاص خود در بحث مربوطه شرکت می‌کنند. برای مثال اگر بحث رابطه عاشقانه باشد، اکانت کبریت توکلی یا محصولات بهداشتی فیروز یا… موضوعی را در این باره مطرح می‌کنند و بعد می‌گویند اگر فلان محصول ما را استفاده کنید، به این مشکل برنمی‌خورید.

این طنازی‌ها اغلب با واکنش مثبت کاربران مواجه می‌شود؛ چون نه زیاده‌گویی دارد و نه اغراق‌شده است. اگر هم اغراق‌شده باشد، این غلوها با چاشنی طنز همراه شده‌اند و مخاطب متوجه این غلو می‌شود. فیوهای بی‌شمار این توییت‌ها بر استقبال کاربران صحه می‌گذارد. تمرکز این برندها بیشتر بر ارتباط با کاربران است تا معرفی فلان محصول؛ این موضوعی است که باعث موفقیت‌شان شده و البته عدم موفقیت دیگر برندها، زیرا این دسته دوم کماکان بر همان نحوه سنتی معرفی محصول یا خبرگزاری صرف در توییتر پافشاری دارند و حاضر نیستند روش‌های دیگر را تجربه کنند. مثلاً وقتی بحث نسخه جدید آیفون در توییتر باب بود، کبریت توکلی توییت کرد: «آیفون هم مثل منه، هیچ تغییری نمی‌کنه.» فیروز نیز چندی پیش توییت کرده بود: «تا پنج دقیقه قبل از خرابکاری بچه توی بغلت، همه‌چیز عادیه» که برگرفته از جمله معروف هانا آرنت درباره وقوع انقلاب است. برند دیگری نیز عکس اولین روز زندگی مشترک خواننده معروف را گذاشته و زیرش نوشته بود: «رضایت مشتری…» این شوخی‌های ساده بسیار دلچسب و جذاب هستند. اگر کسی هم با شوخی بهشان پاسخ دهد، برندها به‌شوخی جوابش را می‌دهند.

مورد دیگر در موفقیت برندهای معروف، نوع روایت آنها در توییتر است. آنها بر روایت شخصی و تجربه کاربری و روزمره تأکید دارند و سعی می‌کنند تجربه‌های کاربران که جالب و بعضاً خنده‌دار هستند، در توییتر عنوان کنند. برای مثال کاربری در توییتر عکسی از نوشته مادرش را گذاشته که در آن مادر برای خودش توضیح داده چطور اسنپ بگیرد. این توییت به دلیل سادگی و زیبایی بسیار دیده شد و اسنپ هم آن را ریتوییت کرد. این توییت شاید بیشتر از تمامی توییت‌های محصول‌محور اسنپ توانست مخاطب را با خود همراه کند. آنچه از نمونه‌های موفق بازاریابی در توییتر گفتیم، بیشتر بر این اصل استوار است که هرچقدر برندی به فضای شبکه مجازی مربوط به خودش نزدیک‌تر باشد و روایتش به روایت کاربران آن شبیه‌تر، بیشتر دیده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.