کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

یک کمپین متمایز برنده است!

چطور به یک پویش خلاقانه برسیم؟

بسیاری از برندها سالانه حداقل یک پویش (کمپین) بزرگ را طراحی و اجرا می‌کنند. برخی از کسب‌وکارهای ایرانی پویش‌های فصلی دارند و برخی دیگر پویش‌های تخفیف‌محوری دارند که سعی می‌کنند هر ماه حداقل چند روز را به آن اختصاص دهند. تعدد پویش‌های تبلیغاتی نشان می‌دهد اگر برندی بخواهد پویشش به چشم مخاطب بیاید و بتواند نتیجه‌ دلخواهش را بگیرد، باید بتواند تمایز ایجاد کند.

نه تخفیف بالا تمایز ایجاد می‌کند و نه افزایش بی‌دلیل هزینه‌های تبلیغات پویش؛ آنچه می‌تواند پویش یک برند را از سایر پویش‌هایی که کاربر را محصور کرده متمایز کند، خلاقانه‌بودن آن است. مسیرهای مختلفی برای رسیدن به یک پویش خلاقانه وجود دارد. در این مطلب به برخی از این مسیرها اشاره می‌کنیم.


ایده بگیرید


قبل از شروع، سعی کنید برای ایده‌های پویش جدید برند خود از سایر برندها الهام بگیرید. یکی از راه‌های انجام این کار، تحقیق در مورد پویش‌های خلاقانه موفق و بررسی اقداماتی است که برندهای دیگر انجام داده‌اند. راه دیگر برگزاری جلسه و گفت‌وگو با مدیران بازاریابی، مدیران خلاقیت و به‌طور کلی فعالان حوزه بازاریابی است که حوزه فعالیت‌شان با شما مرتبط نیست اما تجربه اجرای پویشی موفق و خلاقانه را داشته‌اند.

البته این را در ذهن‌تان داشته باشید که یافتن افراد موفق و خلاق یا دیدن تبلیغات موفق گذشته قرار نیست شما را به تکرار بیندازد. شما می‌توانید با گفت‌وگوهای سازنده با افراد موفق یا دیدن تبلیغات موفق گذشته، اولین قدم ایده‌پردازی و رسیدن به ایده‌ای مناسب کسب‌و‌کار خود را بردارید.


روی یک چالش تمرکز کنید


یکی از مسیرهای رسیدن به ایده‌ خلاقانه برای پویش این است که روی یکی از مشکلات یا نیازهای برند یا کاربران‌تان دقیق شوید و سعی کنید این بار از راه متفاوتی به این مشکل یا نیاز پاسخ دهید. مثلاً ممکن است متوجه شده باشید که مشتریان محصولات برند شما اکثراً نوجوانان هستند؛ با دقیق‌شدن در چالش‌های روزمره نوجوان ممکن است بتوانید بین برند یا یکی از محصولات‌تان و چالش نوجوانان ارتباطی پیدا کنید و پویش خود را بر این اساس طراحی کنید که به آنها یادآوری کنید حواس‌تان به آنها هست. می‌بینید! رسیدن به خلاقیت گاهی فقط نیاز به عمیق‌شدن دارد.


از همکاری‌های سازمانی غافل نشوید


اگر استفاده‌کننده‌های محصولات برند شما و برندی دیگر همپوشانی زیادی داشته باشند، بد نیست با هم به فکر اجرای یک پویش بازاریابی باشید. جلسات ایده‌یابی‌تان را با هم برگزار کنید تا ایده‌هایتان در کنار هم بارور شوند.


در فرایندها عمیق شوید


از مراحل آشنایی مخاطب با محصول‌تان تا زمانی که تبدیل به مشتری وفادار یا حتی منتقد سرسخت می‌شود، بررسی کنید. ببینید آیا جایی از این فرایند هست که ظرفیت یک پویش خلاقانه را داشته باشد؟ گاهی حتی با عمیق‌شدن در این فرایندها متوجه یک مشکل در یکی از قسمت‌های قیف فروش خود می‌شوید. در این صورت پویش خلاقانه می‌تواند بخشی از یک برنامه‌ بازایابی باشد که کسب‌و‌کار شما برای حل مشکل به آن نیاز دارد.

خلاصه آنکه از خلاقیت در پویش‌ّها غافل نشوید، چراکه گاهی در مسیر رسیدن به یک پویش خلاقانه، به یک استراتژی بازاریابی خلاقانه می‌رسید!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gb2l
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.