رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عصر جدید رگولاتوری صنعت آی‌تی آمریکا

دموکرات و جمهوری‌خواه، نگران انحصار گرایی اپل، آمازون، گوگل و فیس‌بوک

زمان مطالعه: 2 دقیقه

گروهی از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا لوایح قانونی بی‌سابقه‌ای را ارائه کرده‌اند که اگر به سرانجام برسد، چهار شرکت قدرتمند فناوری جهان را مجبور می‌کند با شرایط جدیدی کنار بیایند. آینده‌‌ای که احتمالا فیس‌بوک، گوگل و اپل خواهند دید، تجزیه و چندپارگی برای جلوگیری از انحصار است. چیزی که احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه فعلا روی آن اتفاق‌نظر دارند این است که چهار شرکت غول فناوری از قدرت خود در بازار سوءاستفاده کرده‌اند و باید بر قدرت آن‌ها مهار زد.

پیشنهادهای دو حزبی ارائه شده نتیجه تحقیقات 15 ماهه کمیته فرعی ضد انحصاری کمیته قضایی مجلس نمایندگان به رهبری دیوید سیسیلین، نماینده دموکرات از رودآیلند است. این کمیته نتیجه گرفته چهار غول فناوری با گرفتن هزینه‌های بیش از حد، تحمیل شرایط سخت قرارداد و حفظ داده‌ها و اطلاعات خصوصی و ارزشمند کاربران و مشاغل متکی به آن‌ها، از قدرت خود در بازار سوءاستفاده کرده‌اند.

سیسیلین در بیانیه‌ای گفته «در حال حاضر انحصار بی‌ملاحظه و کنترل‌نشده شرکت‌های بزرگ فناوری هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد آمریکا تحمیل کرده است.» او همچنین این شرکت‌ها را متهم کرده که از قدرت انحصاری خود برای انتخاب برندگان و بازندگان، از بین بردن مشاغل کوچک، افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان و بیکار کردن افراد استفاده می‌کنند.

لوایح پیشنهادی نمایندگان کنگره ساختار شرکت‌ها را هدف قرار داده و اگر تصویب شود یا با وتوی رئیس‌جمهوری روبه‌رو نشود، مهم‌ترین اقدام نهاد مراجع بالادستی برای رگولاتوری صنعت آی‌تی آمریکا یا آن‌طور که نمایندگان کنگره می‌گویند «ساماندهی مجدد کنگره در جهت دستیابی به یک صنعت قدرتمند» است.

نمایندگان منتقد رویه‌های عملکرد کمپانی‌های بزرگ فناوری می‌گویند آن‌ها دهه‌ها از همراهی و ارتباط نزدیک با سیاستمداران در واشنگتن استفاده کرده‌اند، در حالی که به دلیل مسائل مربوط به رقابت، حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده و نفرت‌پراکنی انتقادهای زیادی به آن‌ها وارد است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که باید شرکت‌های بزرگ فناوری را زیر نظر گرفت، اگرچه او به عنوان رئیس‌جمهور تاکنون در این باره صحبت نکرده است. اگر تلاش‌های کنگره آمریکا جواب دهد، می‌توان گفت بزرگ‌ترین تغییرات را در صنعت فناوری آمریکا از زمان پرونده دولت فدرال علیه مایکروسافت در تقریباً 20 سال پیش خواهیم دید.

در اردوگاه نمایندگانی که به جنگ کمپانی‌های بزرگ رفته‌اند، دو دستگی وجود دارد. به طور مشخص بسیاری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه انحصارگرایی شرکت‌های فناور بر بازار را تقبیح می‌کنند، اما از اصلاحات اساسی در قوانین ضد انحصار حمایت نمی‌کنند. تحقیقات 416 صفحه‌ای کمیته فرعی ضد انحصاری کمیته قضایی مجلس نمایندگان برای مثال نشان داد که گوگل بازار جست‌وجوی اینترنتی را دارد و فیس‌بوک نیز در بازار شبکه‌های اجتماعی قدرت انحصاری را در اختیار دارد.

اعضای کمیته گفته‌اند آمازون و اپل نیز به ترتیب در بازار خرده‌فروشی آنلاین و سیستم‌عامل‌های تلفن همراه و فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایلی دارای قدرت انحصاری هستند. نهادهای ناظر در آمریکا می‌گویند اگر چین روندی ادامه یابد، شاید روزی برسد که به چالش کشیدن سلطه آن‌ها غیرممکن باشد.

در لوایح پیشنهادی کنگره راه‌حل‌هایی مانند تجزیه، ممنوعیت خرید شرکت‌های کوچک و باز کردن پلتفرم‌های آن‌ها مطرح شده است. به این صورت که شرکت‌های بزرگ فناوری دیگر نخواهند توانست مثل سال‌های گذشته به پشتوانه سرمایه‌های هنگفت، شرکت‌های کوچک و متوسط را در ساختار خود ادغام کنند.

در این لوایح همچنین از کنگره خواسته شده که قدرت اجرای مقررات ضد انحصاری و نهادهایی مانند کمیسیون تجارت فدرال را افزایش دهد. در همین حال این چهار شرکت نیز اتهامات نمایندگان مجلس را مبنی بر سوءاستفاده از موقعیت مسلط خود در بازار را رد کرده و ادعا کرده‌اند که مداخله نادرست در بازار از طریق قانون به مشاغل کوچک و مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dnxi
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.