عملیاتی بدون واسطه و مخاطره

نقش محوری فناوری اطلاعات در بازار سرمایه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یادداشتی از علی ایلخانی مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار\ امروزه فناوری اطلاعات دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم، کاملاً متحول کرده است. طبق یک نظرسنجی، تعداد کاربران فعال وب در سراسر جهان حدود پنج میلیارد نفر است که بیش از نیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شود. فناوری اطلاعات راه را برای بهبود شرایط زندگی، سریع‌تر، امکان‌پذیرتر و جذاب‌تر کرده است. بورس و بازار سرمایه نیز یکی از حوزه‌هایی است که با فناوری کاملاً متحول شده و اثرات این تحول روزبه‌روز آشکارتر می‌شود. با افزایش روزافزون گوشی‌های هوشمند و گسترش دسترسی اینترنت در میان اکثریت جامعه، اگر بخواهیم در زمینه معاملات سهام  و سرمایه‌گذاری موفق شویم، ناگزیر به پذیرش فناوری هستیم.

در سراسر دنیا از پیشرفت‌های فناوری برای مدیریت و نظارت بر معاملات امن در بازارهای سهام استفاده می‌شود. در زمانی نه‌چندان دور کارگزاران برای ردوبدل‌کردن سفارش‌ها بر سر یکدیگر فریاد می‌زدند و یک محیط دست‌وپاگیر ایجاد می‌کردند. امروزه با ورود فناوری به این حوزه و حذف دغدغه‌های معاملات سنتی عملیات بدون واسطه و مخاطرات قبل انجام می‌شود و راهی عالی برای تحقیق و خرید سهام فراهم شده است. با تکیه بر ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، بازار سهام با تسویه سریع‌تر معاملات، افزایش شفافیت، افزایش امنیت، نظارت خودکار و… حرفه‌ای‌تر شده است. نقش پلتفرم‌های معاملاتی کاربرپسند و مبتنی بر هوش مصنوعی که با توجه به اهداف سرمایه‌گذار و تحمل ریسک، سبد سرمایه‌های کاربر را مدیریت می‌کند و از ابزارهایی همچون اخبار مالی شخصی‌شده استفاده می‌کند، بیش از پیش کارایی و جذابیت بازار سرمایه را افزایش داده است.

می‌توان گفت اکنون روزهایی که نیاز به ارتباط بامعامله‌گران کارگزاران بود و نگرانی از ضررهای پولی، کاغذبازی و… وجود داشت، به سر آمده و استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات با مزایایی همچون سهولت در استفاده، حذف واسطه‌ها ، درک بهتر از آخرین وضعیت  بازار و… تجربه معامله‌گری را به میزان قابل توجهی بی‌عیب و نقص کرده است. شرکت‌های فناوری‌محور تجارب کمی را با فناوری‌های پردازش داده‌های بزرگ و یادگیری ماشین ترکیب می‌کنند تا تجزیه‌وتحلیل بازار را در زمان واقعی ارائه دهند. این تحول به‌زودی فراگیرتر از قبل ساختار و بازیگران بازارهای سرمایه را تغییر خواهد داد.

تا همین چند سال پیش، سرمایه‌گذاران مجبور بودند ماه‌ها را صرف تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کنند تا تصمیم درستی برای سرمایه‌گذاری بگیرند، ولی اینک ورود راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و فناوری‌های یادگیری ماشین، فرایند را ساده‌تر کرده و در عرض چند ثانیه داده‌های مرتبط را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در عین حال، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق پلتفرم‌های آموزش سرمایه‌گذاران به روشی سرگرم‌کننده و بدون هزینه، در مورد ویژگی‌های خرد بازار سهام بیاموزند.  پیش از این، معاملات الگوریتمی و نمودارهای پیشرفته نیز برای تعداد معدودی از سرمایه‌گذاران در دسترس بود. اکنون با رویکرد مبتنی بر API، دسترسی به چنین خدمات پیشرفته‌ای بهبود یافته است.

نظارت در زمان واقعی نیز تجربه معاملات را تسهیل کرده و سود را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. آخرین پیشرفت‌های فناوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، دستیابی به قیمت‌های دقیق و قابل اعتماد را برای سرمایه‌گذاران و کارگزاران امکان‌پذیر و خطر خطاهای انسانی در معاملات را از بین برده است. در نتیجه این امر سرمایه‌گذاران با دسترسی آنی به اطلاعات بازار در سریع‌ترین زمان ممکن رویکرد مناسب اتخاذ می‌کنند. تمام این امتیازات باعث شده که تجربه معاملاتی حرفه‌ای‌تر و امکان‌پذیرتر از قبل باشد.

همچنین بستر امنی که توسط به‌کارگیری راهکارهای فناوری‌محور فراهم شده است (مانند نظارت خودکار برای هر تراکنش که سوابق کلیه معاملات آن به‌سرعت در دسترس است) اعتماد و شفافیت کاملی برای بازار پدید آورده است. می‌توان گفت فناوری اطلاعات بازار سهام را به محلی امن‌تر و کارآمدتر و  در دسترس تمام معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

به عبارت دقیق‌تر فناوری اطلاعات بازار سهام را شکل داده  و به شکل‌دهی آینده بازار سهام نیز ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/aj3d
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.