کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
جهان در حال بازنویسی صنعت خردهفروشی است. پس از چند سال پرفرازونشیب، صنعت با تغییرات هیجانانگیز و نوآوریهای دیجیتالی، از حالت اصلاح و ترمیم به سمت دگردیسی حرکت میکند. با وجود صحبتها در مورد احیای خیابانهای تجاری، رفتارهای مصرفکننده از آفلاین به آنلاین، تغییر و کانالهای ارتباطی را ناکارآمد کرده است. خردهفروشان اکنون از هوش مصنوعی و سایر فناوریهای پیشرفته برای سادهسازی عملیات و بهبود کارایی استفاده میکنند.
هوش مصنوعی؛ مولدی برای گسترش کسبوکارها
فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی مدت زیادی است که جریان جدیدی ایجاد کرده است. از اینفلوئنسرهای بدلی گرفته تا ویدئوهایی که افراد بهصورت دیجیتالی در آنها تغییر چهره میدهند تا پلتفرم چت جیپیتی Open AI توجه را به پتانسیل مولدبودن هوش مصنوعی جلب میکند.
این شکل عمیق از یادگیری ماشین، از پردازش زبان برای ایجاد محتوای «اصلی» که از مجموعه دادههای بزرگ و تعامل کاربر استخراج میشود، استفاده میکند. هوش مصنوعی مولد که در زمینههای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد، توسط خردهفروشان برای تعدادی از برنامهها از کپینویسی و تولید محتوا گرفته تا رندرهای محصول و حتی توصیههای شخصیشده استفاده میشود. این فناوری به اتوماسیون بسیاری از فرایندهای دستی کمک کرده و وظایفی را که نیاز به استعدادها و کمبود آنها در آن مشاهده میشود، تکمیل میکند.
یکی از کاربردیترین موارد استفاده در تولید محتوا و ترجمه است. همانطور که در ظهور تجارت الکترونیک فرامرزی، خردهفروشان به بازارهای جدید گسترش مییابند، برندها باید هر جنبه از تجارت، بهویژه ویترین فروشگاه و محتوای خود را متناسب با کشور مقصد، بومیسازی کنند. مصرفکنندگان میل به تجربه شخصی دارند.
سهچهارم خریداران ترجیح میدهند از وبسایتهایی به زبان مادری خود خرید کنند و ۶۰ درصد از وبسایتهای فقط انگلیسی بهندرت خرید میکنند یا هرگز این کار را انجام نمیدهند. محتوا بهویژه در قالب ویدئو، یکی دیگر از رسانههای مهم است، زیرا الگوریتمها در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و اولویتهای مصرفکننده، محتوای ویدئویی را در اولویت قرار میدهند.
یوگن فون روبینبرگ، یکی از بنیانگذاران شرکت ترجمه هوش مصنوعی «ویدبای» تأکید میکند: «پیشرفتهای اخیر در ترجمه زبان که مبتنی بر هوش مصنوعی است، برندها را قادر میسازد بدون نیاز به تخصیص منابع اضافی، با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنند. این امر بهویژه در مناطقی مانند آسیا که تنوع زبانی بالا و تسلط به زبان انگلیسی پایین است، بسیار مهم است.»
فناوری هوش مصنوعی مولد به ابزاری مخرب و در عین حال ضروری برای مشاغل خردهفروشی تبدیل خواهد شد. این ابزار نهتنها به اتوماسیون وظایف و سادهسازی فرایندها کمک میکند، بلکه میتواند تجربه دیجیتال بهتری را برای مشتریان طراحی کند. بنابراین تجربه کاربر را بهبود میبخشد و دگرگونی را تسریع میکند.
روشهای پیشرفته پرداخت
رشد مداوم تجارت الکترونیک با افزایش تعداد گزینههای پرداخت ارائهشده در بازار همراه بوده است. با تغییر روند «الان بخر، بعداً پرداخت کن»، پرداخت با ارزهای دیجیتال همچنان به طور گسترده توسط خردهفروشان در فضای آنلاین و آفلاین پذیرفته میشود.
با عبور از خرید در متاورس، ارز دیجیتال نیز به طور گسترده در تنظیمات خردهفروشی فیزیکی استفاده خواهد شد. امروزه بیش از ۱۸ هزار شرکت، پرداخت با ارزهای دیجیتال را برای محصولات یا خدمات خود میپذیرند. در حالی که ارائهدهندگان خدمات مالی سنتی مانند پیپل یا بانکها معمولاً مبالغ قابل توجهی را برای تراکنشهای بین منطقهای دریافت میکنند، بلاکچین راهی بسیار ارزان و سریع برای انتقال ارزش از هر نقطه در جهان ارائه میدهد.
دوسوم مردم جنوب شرق آسیا علاقهمند به پرداخت ارزهای دیجیتال برای کالاها و خدمات هستند، بنابراین خردهفروشان باید تجربه پرداخت را برای نسل جدید خریداران بهینه کنند. این روندی است که احتمالاً در بحبوحه رکود فعلی و نرخهای تورم خروشان در سراسر جهان اهمیت پیدا میکند. در دنیایی که نهتنها پرداختهای بینمرزی، بلکه پرداختهای بینقارهای بخشی از زندگی روزمره بسیاری از مردم است، پرداختهای ارزهای دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.
بازگشت اساماسمارکتینگ
مطالعات نشان داده که مصرفکنندگان در حال حاضر به دنبال تعاملات شخصی بیشتری با برندها هستند. اگرچه ممکن است شبیه دژاوو به نظر برسد، اما امسال اساماسمارکتینگ باشکوه باز خواهد گشت. خردهفروشان از این فناوری قدیمی برای اطلاعرسانی در بین توده مردم استفاده میکنند. آنها از طریق پیشنهادها و تبلیغات ویژه با افراد ارتباط برقرار کرده و فالوئرهای وفادار و افزایش ترافیک را جذب میکنند.
اساماسمارکتینگ منطقی است. در حالی که مشتریان پشت ایمیلهای جعلی پنهان میشوند، از پیامهای متنی روی تلفنهای خود استقبال میکنند. امروزه بسیاری از بازاریابان شماره تلفن را بهعنوان باارزشترین نقطه داده دیجیتالی در نظر میگیرند، زیرا مردم بهندرت آنها را تغییر میدهند و به لطف کاهش ترافیک پیام کوتاه، تبلیغات نیز میتوانند راحتتر منتشر شوند.
ایوان جانکو، کارشناس تبلیغات آنلاین و مدیرعامل شرکت «دیجیتال راکت» میگوید: «ایمیل یک افزونه عالی است. شکی در مورد آن نیست. اما با نرخ باز شدن ۱۰درصدی آن در مقایسه با نرخ بازشدن بالای ۹۰ درصدی پیامکها، بهراحتی میتوان عاشق این کانال شد.»
مصرفکنندگان در آسیا بهطور کلی از ارتباط برند از طریق تلفن همراه راضی هستند و این مسئله آن را به یک کانال تعامل مؤثر برای ایجاد ارتباط مستقیم با مصرفکنندگان تبدیل میکند. اساماسمارکتینگ قرار است به بخشی جداییناپذیر از استراتژی بازاریابی اومنیچنل خردهفروشان تبدیل شود و این رسانه کمتر جدی گرفتهشده، به ابزار قدرتمند بعدی تعامل با مشتری تبدیل خواهد شد.
رشد از طریق تجارت الکترونیک B2B
خردهفروشان درآمد خود را از طریق کانالهای تجارت الکترونیکی B2B گسترش میدهند؛ روندی که از زمان همهگیری کووید ۱۹ شروع شده، زیرا برندها عملیات B2B خود را دیجیتالی میکنند تا کسبوکارها را سرپا نگه دارند. از آنجا که جهان با رکودی روبهرو میشود که میتواند مخارج مصرفکننده را مختل کند، خردهفروشان به تجارت B2B پناه میبرند.
کریستین شرودر، مؤسس شرکت سرمایهگذاری اولیه «تن ایکس ولیو پارتنرز» توصیه میکند: «راهحل بسیاری از خردهفروشان میتواند ایجاد یا ترویج بیشتر تلاشهای تجارت الکترونیک B2B موجود باشد.»
در طول تعطیلات نمایشگاههای تجاری و بازدید از عرضهکنندگان، ۹۰ درصد از کسبوکارهای B2B از روند سنتی و دستی به دیجیتالیسازی فرایند منبعیابی و تدارکات گذر کردهاند. آنلاینشدن از طریق دیدهشدن بیشتر محصولات و شفافیت در قیمتگذاری و در دسترس بودن تأمینکننده، تصمیم به خرید را در بین خریداران افزایش داده است.
تحقیقات نشان میدهد که دوسوم چشمانداز B2B فعلی را خریداران بین ۱۸ تا ۴۰ سال تشکیل میدهند، به این معنی که میلنیالها و نسل زد به بازیگران غالب در تابلوهای خرید B2B تبدیل شدهاند. شرودر میافزاید: «این خریداران در دنیای دیجیتال بزرگ شدهاند، انتظار تجربه پیشرفتهای از مشتری را دارند و ممکن است قبل از تصمیمگیری برای خرید، به کمپینهای بازاریابی دیجیتالی طراحیشده و هدفمند نیاز داشته باشند.»