کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فرهنگ سمی مایکروسافت در محافظت از «پسران طلایی»

غول فناوری جهان در سیاست‌های مقابله با آزار جنسی و تبعیض جنسیتی خود بازنگری می‌کند؛ تلاش این شرکت برای در نظر گرفتن بیشتر روندهای اجتماعی و هنجارهای جامعه چقدر موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

مایکروسافت در اوایل سال جاری پس از فشار سهام‌داران، شرکت حقوقی آرنت‌فاکس شیف را برای بررسی سیاست‌های آزار جنسی و تبعیض جنسیتی استخدام کرد. از آرنت‌فاکس خواسته شد تا تحقیقات قبلی هیئت‌مدیره در مورد اتهامات علیه بیل گیتس و همچنین نتایج گزارش‌های آزار و اذیت علیه سایر اعضای هیئت‌مدیره یا اعضای تیم رهبری ارشد مایکروسافت را بررسی کند.

این اقدام پس از انتشار گزارش سایت اینسایدر در مورد اتهامات سوءرفتار گسترده – از جمله آزار و اذیت جنسی و کلامی- از سوی مدیران مایکروسافت صورت گرفت که باعث بررسی داخلی شکایت‌ها علیه دو مدیر اجرایی به نام‌های «الکس کیپمن»، یکی از خالقان هولولنز و «تام کین»، مدیر ابری شده بود. این گزارش که در می ۲۰۲۱ منتشر شده، نیم‌نگاهی نیز به اتهامات «تری میرسون» دارد.

پرسش قابل تأمل در گزارش اینسایدر این است که اگرچه حجم شکایات علیه این سه معاون شرکت‌ بالاست و تصاویر و مدارک زیادی دال بر اینکه آنها طی سالیان گذشته رفتار نامناسبی با کارمندان زن انجام می‌دادند، وجود داشت، اما چرا تابه‌حال اقدامی پیشگیرانه برای بهبود وضعیت انجام نشده است؟

در همین راستا کارمندان به اینسایدر گفته بودند که به نظر آنها، کیپمن و کین به‌دلیل ارزشی که برای شرکت دارند، مصون از رسیدگی به اتهامات به نظر می‌رسند. در واقع کارمندان می‌گویند الکس کیپمن، تام کین و تری میرسون سه نفر از «پسران طلایی» مایکروسافت هستند که ارزش‌شان برای شرکت، آنها را از اتهامات سوءرفتار محافظت کرده است.


پسران طلایی مایکروسافت چه کسانی هستند؟


تعداد کمی از «پسرهای طلایی» مایکروسافت به اندازه تری میرسون که زمانی به‌عنوان «مهم‌ترین مرد مایکروسافت» شناخته می‌شد، در شرکت بدنام بودند. میرسون به مدت 21 سال در این شرکت فعالیت کرد و به معاونت اجرایی مسئول محصولات عمده‌ای مانند مایکروسافت‌ویندوز و نرم‌افزار سیستم ایکس‌باکس رسید.

اما کارمندان به اینسایدر گفتند که در دوران تصدی او آزار و اذیت بسیاری وجود داشت. شخصی که سال‌ها مستقیماً برای میرسون کار می‌کرد، گفت که تری میرسون در طول زندگی حرفه‌ای خود به «سوءاستفاده، سرزنش و تحقیر» کارمندان شناخته شده بود. شخص دیگری که از نزدیک با میرسون کار می‌کرد، او را «قلدر، دارای رفتاری به‌شدت توهین‌آمیز و خشن و عصبانی» توصیف کرد که هیچ‌کسی از گزندش در امان نبود.

او در سال ۲۰۱۸ پس از یک رفتار بسیار خشونت‌آمیز با افراد حاضر در یک نشست عمومی و سرزنش و فریادهای تحقیرآمیز بر سر آنان، یک رسوایی بزرگ در سطح وسیع رقم زد. تنها بعد از این واقعه بود که «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت دید که نمی‌تواند بار دیگر خطای او را لاپوشانی کند و لاجرم نیاز به اقدامی علیه او را احساس کرد و در نهایت میرسون مجبور شد شرکت را ترک کند. البته این اقدام نادلا از سمت کارمندان یک اقدام ریاکارانه تلقی شد.

یکی از کارمندان به اینسایدر گفته بود: «فقط زمانی که موضوعی خود نادلا و اعتبار خود او را در معرض خطر قرار دهد و به قدری فاحش باشد که نشود رویش سرپوش گذاشت، باعث می‌شود نادلا به‌طور مستقیم خود را درگیر موضوع ‌کند.»

تام کین، معاون شرکت مایکروسافت در کسب‌وکار رایانش ابری، پسر طلایی دیگری است که به گفته‌ کارمندان، یک دیکتاتور تمام‌عیار است. به گفته‌ کارمندان، تام کین به خود لقب «شاه‌ تام» را اختصاص داده، زیرا دوست داشت کارمندان در «توافق» کامل با او باشند و بدون هیچ سؤالی از او اطاعت کنند. یکی از کارمندان به اینسایدر گفته است: «همه باید حرفی را که او دوست دارد، بزنند و حلقه پادشاه تام را ببوسند.»

علاوه بر این، تام کین در جلسات مختلف کاری، زنان را مورد خشونت کلامی قرار می‌داد و سرزنش و تحقیر می‌کرد؛ بدون اینکه کسی او را متوقف یا توبیخ کند. این باعث شده بود که جلسات کاری با حضور تام کین به یک شکنجه‌گاه واقعی برای زنان کارمند تبدیل شود.

او بدون قید و شرطی، قلدری می‌کرد و در کمال تعجب از سمت مدیران رده‌بالا، نه‌تنها محدود نمی‌شد، بلکه گویی آنها با سکوت خویش، از او حمایت می‌کردند. یکی از زنان کارمند به اینسایدر گفته بود که با سازمان‌دهی مجدد کسب‌وکار ابری مایکروسافت، تام ‌کین حتی قدرت بیشتری نیز به دست آورد و بیش از ۱۰۰ کارمند به‌صورت مستقیم زیر نظر او کار می‌کردند. او همه زنان این تیم را آزار داده بود، اما مایکروسافت «قلدرها» را سرزنش نمی‌کند؛ خصوصاً اگر این قلدر عضوی از باشگاه‌ پسران طلایی باشد!»

در ژانویه 2015، حدود یک سال پس از اینکه نادلا مدیرعامل شد، مایکروسافت از یک گجت شیک و با ظاهری آینده‌نگر رونمایی کرد. عینک هولولنز به کاربر اجازه می‌دهد واقعیت افزوده را ببیند؛ نمایی از دنیای فیزیکی درهم‌تنیده با تصاویر هولوگرافیک. مخترع این دستگاه، «الکس کیپمن»، یک کهنه‌کار مایکروسافت بود که نامش در فهرست آزارگران مایکروسافت است و او را به‌عنوان سومین پسر طلایی این شرکت می‌شناسند.

اگر بخواهیم به روایت زنانی که خشونت‌های این مردان مایکروسافت را به اینسایدر گزارش دادند، استناد کنیم، در واقع دهه‌هاست که الکس کیپمن، فرهنگی را تقویت کرده که مشارکت زنان را کاهش می‌دهد و‌ بدن زنان همکار را لمس می‌کند و اظهارنظرهای نامناسب و خشونت‌های جنسی و کلامی انجام می‌دهد. یکی از مدیران سابق که با کیپمن کار می‌کرد، در این گزارش شهادت داده که بارها و بارها، رفتار نامناسب و آزارگری جنسی او را با همکاران زن دیده است.


سه نفر از کارمندان در گزارش اینسایدر گفته‌اند که در سال‌های اخیر رفتار او را گزارش کرده‌اند، اما در عوض از سمت مدیران‌شان هشدارهایی دریافت کرده‌اند که زنان را در اطراف کیپمن تنها نگذارند. به خاطر افزایش رفتارهای آزاردهنده‌ کیپمن علیه زنان و گزارش‌های غیررسمی که به واحد منابع ‌انسانی مایکروسافت رسیده بود، او در ماه‌های اخیر، با همراهانی از واحد منابع انسانی در جلسات حاضر می‌شد.

با این حال، ده‌ها ادعای سوءرفتار طی دهه‌ها هیچ عواقبی برای کیپمن در پی نداشت تا اینکه گزارش اینسایدر منتشر شد و ماجرا ابعادی رسانه‌ای به خود گرفت. در نتیجه، کیپمن کمتر از دو هفته پس از انتشار گزارش اینسایدر استعفا داد. کین نیز به سرزنش کارمندان متهم شد و بعد از 21 سال فعالیت در شرکت در ماه ژوئیه استعفا داد.


سوگیری مایکروسافت به نفع «‌احمق‌های با استعداد» و تهدید برند کارفرمایی


در اثر لاپوشانی اشتباهات افراد بااستعداد مایکروسافت، اتهامی جدی متوجه فرهنگ و سیاست‌های مدیریتی شرکت است. سیاست «احمق‌های بااستعداد» می‌گوید اگر باهوش و بااستعداد باشی، مهم نیست چه رفتار احمقانه‌ای در شرکت داشته باشی، ما از تو حمایت می‌کنیم.

همان‌طور که در گزارش اینسایدر نوشته شده، در میان برخی کارمندان این تصور وجود داشته و دارد که شرکت، مدیران ارشد با عملکرد (هوش) بالا را که ممکن است رفتار نامناسبی انجام دهند، تحمل کرده و تا حدی از آنها محافظت می‌کند.

به تعبیری مایکروسافت به‌صورت غیررسمی سیاست سوگیرانه‌ای را به نفع استعداد و هوش اتخاذ کرده که پیامد آن ناشنوایی مدیریتی بر گزارش‌های قلدری، آزار جنسی، تبعیض‌های جنسیتی و خشونت‌های کلامی است؛ چیزی که محیط کاری این غول فناوری جهان را برای زنان کارمند آن به جهنم تبدیل کرده است.

از این روست که برند کارفرمایی شرکت بزرگ مایکروسافت تحت تأثیر این سیاست‌ مدیریتی سوگیرانه به‌شدت آسیب دیده و بسیاری از کارمندان، متهم ردیف اول آن را «ساتیا نادلا»، مدیرعامل این شرکت می‌دانند؛ کسی که در سال ۲۰۱۴ قول داده بود به تحمل مایکروسافت در قبال «احمق‌های بااستعداد» پایان دهد و فرهنگ سمی شرکت را اصلاح و یک محیط کاری محترمانه، متنوع و فراگیر را فراهم کند.

اما به روایت ده‌ها کارمند فعلی و سابق نه‌تنها نتوانست به تخلفات اجرایی پایان دهد، بلکه چشم خود را بر ده‌ها گزارشی که اتهاماتی را به مدیران این شرکت وارد می‌کرد، بست و باعث به تعویق افتادن پروسه‌ دادخواهی شد.


مایکروسافت سیاست آزار و اذیت را به‌روزرسانی می‌کند


شرکت حقوقی آرنت‌فاکس شیف در ۵۰ صفحه گزارش خود، مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای بازنگری در سیاست‌ها و رویکردهای شرکت، بهبود شفافیت و فرصت‌های بازخورد و پاسخگو شدن رهبران ارشد ارائه داده است.
این گزارش داده‌های داخلی مایکروسافت در مورد شکایات آزار جنسی و تبعیض جنسیتی از سال 2019 تا 2021 را خلاصه کرده که در مجموع به 721 مورد در دوره سه‌ساله رسیده است.

مایکروسافت در پاسخ به گزارش آرنت‌فاکس، طرحی عملیاتی را برای جلوگیری از ادامه فرهنگ تبعیض و آزار در داخل شرکت منتشر کرده است. مایکروسافت متعهد شده که این طرح اقدام عملیاتی را تا پایان سال مالی 2023 تکمیل کند.

طرح اجرایی مایکروسافت برای تغییر در سیاست‌های آزار و اذیت که در بلاگ وب‌سایت مایکروسافت منتشر شده، چند تغییر اساسی از جمله «بررسی جامع خط‌مشی»، «بازنگری خط‌مشی هدفمند»، «گسترش آگاهی از حقوق قانونی»، «تقویت سیاست‌ها با آموزش گسترده»، «فرایند بررسی مجدد شکایت‌ها و انتشار روند پیگیری در یک صفحه وب داخلی برای همه کارکنان»، «انجام یک نظرسنجی از نگرانی‌های کارکنان»، «اقدام پس از تحقیق و تجربه‌ کارمند»، «مسئولیت‌پذیری رهبری»، «آموزش و شفافیت»، «تنوع جنسیتی در نقش‌های رهبری» و «بهبود داده‌ها و سیستم‌های تحقیقاتی» را دربر می‌گیرد.

این طرح بر چندین مرحله بازنگری و به‌روزرسانی منظم خط‌مشی‌ها متمرکز است و شفافیت بیشتری را در روند بررسی شکایت‌ها در مایکروسافت تضمین می‌کند. هیئت‌مدیره مایکروسافت معتقد است گام‌های برنامه‌ریزی‌شده آن «نه‌تنها به نگرانی‌های خاص مطرح‌شده در بررسی آرنت‌فاکس رسیدگی می‌کند، بلکه به شرکت اجازه می‌دهد تا یک محیط کاری قوی‌تر، فراگیرتر و عادلانه‌تر برای کارمندان در حال پیشرفت ایجاد کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gqv3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.