کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
خلاقیت و نوآوری در صنعت گردشگری تمامی ندارد. کسی فکرش را هم نمیکرد صنعتی که گردش مالیاش هوش از سر میبرد، با شیوع ویروس کرونا چنین به اعماق سیاهی فرو برود. در یک سال و نیم گذشته کسبوکارهای زیادی در زنجیره تأمین صنعت گردشگری زمین خوردند یا این حوزه را ترک کردند. شاید ورود به صنعت گردشگری در میانه همهگیری ریسکی بزرگ تلقی شود، اما آنهایی که با ایدههای خلاقه و از میانبر نوآوری وارد شدهاند، خلاف آن را نشان دادهاند. استارتاپ باماگردی یکی از همین نمونههاست که مقاصد گردشگری و سفر به مخاطبان معرفی میکند و در آخرین دوره جشنواره وب و موبایل کشور نیز نظرها را به خوب جلب کرده است. تیم شش نفره استارتاپ باماگردی که بهروز دیبایی و وحید آبدارباشینژاد آن را تأسیس کردهاند، در قزوین مستقر هستند و کار اصلیشان نیز تولید محتوا در زمینه مقاصد گردشگری است.
سفر کردن آگاهانه در آینده
دیبایی درباره ایده راهاندازی باماگردی میگوید: «استارتاپ باماگردی را بنا به علاقه شخصی و همیشگیمان به گردشگری راهاندازی کردیم. چراکه همکارانمان کم و بیش در زمینه گردشگری دارای تجربیات خوبی بودند و از طرفی نیز چون خودمان طراح سایت هستیم و تولید محتوا و سئو میکنیم، تصمیم گرفتیم استارتاپی در حوزه گردشگری راهاندازی کنیم. ایده باماگردی اما جدید نیست. مدتها پیش از فعالیت بسیاری از سایتهای گردشگری فعلی، ما وبسایتی به نام «امروز من» را مدیریت میکردیم. حدود پنج سال پیش دامنهbamagardi.com را ثبت کردیم اما به علت مشغلههای کاری عملیاتیسازی پروژه را عقب انداختیم. با شیوع همهگیری و اضافه شدن اعضای دیگری به تیم، استارتاپ باماگردی کار خود را آغاز کرد.»
آنطور که دیبایی میگوید هدف اصلی استارتاپ باماگردی در کوتاهمدت که محدودیتهایی برای سفر کردن و گردشگری وجود دارد، حفظ روحیه مردم و کمک به آنها در برنامهریزی برای سفرهای آینده است: «گردشگران با استارتاپ باماگردی با مقاصد جدیدی که از آنها مطلع نیستند یا فعلا امکان سفر وجود ندارد، آشنا میشوند تا در آینده به صورت آگاهانهتر و مبتنی بر برنامهریزی قبلی سفر کنند.»
همبنیانگذار باماگردی میگوید قصد دارند روند فعالیت فعلیشان را تا دوران پساکرونا بدون تغییر در شکل و ساختار اولویتها و برنامههایشان ادامه دهند، اما برای بازه زمانی بلندمدت چندین برنامه ویژه طرحی کردهاند.
دیبایی در توضیح این برنامهها میگوید: «برای دوره پساکرونا در پی توسعه کسبوکارمان هستیم. در آینده گردشگری بینالمللی و مقاصد توریستی و اماکن و تأسیسات گردشگری و رستورانها و مراکز اقامتی و… به سایت باماگردی اضافه خواهند شد. در حوزه رزرواسیون نیز با شرکتهای فعال در این حوزه وارد همکاری میشویم. برنامه دیگر این است که از مجموعههای گردشگری آسیبدیده از همهگیری حمایت کنیم. به این شکل که شرکتهای حوزه گردشگری میتوانند خودشان و تورها و مقاصدشان را در باماگردی معرفی کنند.»
سفرنامهنویسی کاربران درباره مقاصد
استارتاپ باماگردی با معرفی مقاصد گردشگری و تولید محتوای اختصاصی برای آنها، شبیه به تور مجازی عمل میکند. کاری که دیگر سایتهای گردشگری نیز کموبیش انجام میدهند. همبنیانگذار باماگردی تفاوت اصلی این استارتاپ با دیگر کسبوکارهای گردشگری مشابه را آشنایی اعضای تیم با مقاصد گردشگری میداند. او میگوید: «در باماگردی اغلب مقاصدی را معرفی میکنیم که خودمان در گذشته به آن مکانها مراجعه کردهایم، به همین دلیل بسیار دقیقتر از دیگر سایتهایی که تنها مقاصد را معرفی میکنند و حتی ممکن است محتوای آن را از جایی کپی کرده باشند، محتوا تولید میکنیم. ضمن اینکه مردم نیز میتوانند در محیط وبسایت از ما مشاوره بگیرند.»
باماگردی در وبسایت خود بخشی را نیز به خاطرات سفر اختصاص داده است. منتها نه به شکل داستان سیر و سیاحت، بلکه روایتی موجز برای آگاهیبخشی به کسانی که اطلاعی درباره مقاصد و ویژگیهای آن ندارند. دیبایی سفرنامهنگاری کاربران در باماگردی را چنین توضیح میدهد: «ما به جای طراحی پنل کاربری و سیستم عضویت، در یک صفحه خاص محتوای خودمان را به نمایش میگذاریم. یعنی منطقهای را معرفی میکنیم و در انتها از کسانی که به آن منطقه سفر کردهاند، میخواهیم در بخش نظرات، توضیحات کوتاه و مفید خود را مطرح کنند. حتی این امکان را فراهم کردهایم که مخاطبان امکان ارسال و درج تصاویر را داشته باشند.»
شناخت مخاطبان از طریق شبکههای اجتماعی
استارتاپ باماگردی در شبکههای اجتماعی نیز صفحهای با تعداد بازدیدکننده بالا دارد. بستری که به گفته دیبایی برای شناخت بهتر نیازهای مردم در حوزه سفر و گردشگری و گرفتن بازخوردهای کاربران از کیفیت کسبوکارشان استفاده میکنند. او در این خصوص میگوید: «بررسیهای زیادی روی نظرات مردم بهخصوص در اینستاگرام درباره سفر و گردشگری صورت دادهایم. کاربران بیشتر به دنبال این هستند که مسیرهای مختلف سفر را دنبال کنند. یعنی انتظار دارند مناطق را مرتبط با هم و در ادامه هم معرفی کنیم. برای مثال کاربران انتظار دارند مناطق شمالی را شهر به شهر و به صورت مرتب معرفی کنیم و معرفیها نیز به صورت جامع و از جنبههای مختلف باشد تا بعد از دوران همهگیری به این مقاصد سفر کنند. به عبارت دیگر مردم توقع دارند معرفی مقاصد شامل چند شهر و منطقه نزدیک به هم باشد تا طی سفرهای چند روزه آینده خود بتوانند به تمام این مناطق در مدت کوتاهی سر بزنند.»
تیمهای نوآور شهرستانها نیازمند حمایت هستند
کسبوکار نوآورانه باماگردی تاکنون سرمایهای جذب نکرده است. موضوعی که دیبایی میگوید با توجه به عمر کوتاه این کسبوکار چندان چندان عجیب نیست. او اما چالش جذب سرمایه برای تیمهای مستقر در دیگر شهرها را مهم میداند و میگوید اکوسیستم نوآوری کشور نباید بهسادگی از کنار آن بگذرد: «ما کسبوکارمان را به صورت خودگردان و تنها با اتکا به شوق و علاقه سر پا نگه داشتهایم و مسیر رشد را طی کردهایم. مسئله این است که به تیمهای نوآور مستقر در شهرستان آنچنان توجه نمیشود. در حالی که اغلب این تیمها با دانش و نیروی انسانی کاربلد، ظرفیتهای بالایی دارند و اگر به آنها توجه شود، شایستگی خود را نشان خواهند داد و بازدهی اکوسیستم نوآور کشور را در تمام حوزهها، از جمله گردشگری بالاتر میبرند.»