فناوری ارتباطات و بهبود محیط اقتصادی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یادداشتی از توسلی، مدیرعامل شرکت بهین‌تکنولوژی و عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران\ رشد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیرات عمده و شگرفی بر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور دارد. این بخش در بسیاری از کشورها در طول سه دهه گذشته توسعه یافته و روش‌ها در سطح ملی و بین‌المللی متفاوت است. مطالعات گسترده‌تر در مورد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند موجب رشد تولید ناخالص داخلی، بهره‌وری و اشتغال باشد.

تاکنون پیشرفت‌های عمده در بخش ICT عمدتاً در کشورهای توسعه‌یافته متمرکز بوده و تأثیر مثبت در بخش ICT به‌دلیل ارتباط بین این بخش و سایر فعالیت‌های اقتصادی مانند حمل‌ونقل، آب، برق و سرمایه‌گذاری بوده است. مطالعات نشان داده که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بخش عمومی مانند ICT نیز نقش برجسته‌ای در ارتقای رشد فعالیت اقتصادی دارد. همچنین اشاره می‌شود که کشورهای با درآمد کم و متوسط از مزیت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی برخوردارند.

محققان استدلال می‌کنند که افزایش تعداد کاربران اینترنت به میزان یک درصد به کاهش 40درصدی تأثیر تورم کمک می‌کند که توضیح می‌دهد چگونه فناوری ارتباطات محیط اقتصادی را بهبود می‌بخشد. این مطالعات بر این تمرکز دارند که چگونه سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند به افزایش عملکرد شرکتی که توسط سه شاخص محاسبه می‌شود، کمک کند؛ نرخ بازده داخلی، بهره‌وری نیروی کار و گسترش در بازارهای صادراتی محلی. نتایج حاکی از آن است که بخش سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر گسترش عمومی بازار تأثیر مثبت دارد.

تئوری‌های جدیدتر اشاره می‌کنند که رشد اقتصادی باید با توسعه و پذیرش نوآوری‌های جدید تسهیل شود. تئوری‌های رشد جدید به تأثیرات مخابرات و شبکه‌های مدرن اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد فناوری‌های اینترنتی دارای استانداردهای کیفی، تأثیر متفاوتی بر بخش مالی و اقتصادی می‌گذارند.

می‌توان استدلال کرد که تشخیص رشد اقتصادی بلندمدت بر اساس افزایش حاشیه تولید به بهبود کیفیت نهاده منجر می‌شود که به‌طور مثبت به دستیابی به مزیت رقابتی کمک می‌کند. این ویژگی از طریق استفاده از فناوری آشکار می‌شود که در کشورهای بزرگ‌تر نسبت به کشورهای کوچک‌تر، سریع‌تر در حال ظهور است و روند بازدهی در بلندمدت بیشتر از کوتاه‌مدت است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به توزیع ایده‌ها در بین مؤسسات کمک می‌کند و نقش رقابت را در توسعه محصولات نوآورانه که به ایجاد فعالیت‌های مؤثر در اقتصاد کلان کمک می‌کنند، ارتقا می‌بخشد.

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات با اتخاذ سیستم‌های اطلاعاتی برای بازیابی داده‌ها، بهبود جریان اطلاعات، تقویت فرایند بازار و ارائه نیروهای بازار با عرضه و تقاضای متعادل، به کاهش هزینه کمک می‌کند و تأثیر آن می‌تواند ناشی از هزینه-فرصت‌های نامشهود (Opportunity Cost) شامل فناوری اطلاعات، ارتباطات، غذا، آموزش، مهارت و غیره باشد.

اینترنت تأثیر مثبتی بر تجارت دوجانبه دارد و هزینه‌های ثابت در بازار را کاهش داده و نشان می‌دهد که اینترنت محرک معاملات است. علاوه بر این، افزایش استفاده از اینترنت می‌تواند به رشد صادرات منجر شود و رقابت را در نتیجه تکامل خدمات به‌دلیل استفاده از اینترنت افزایش ‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/escn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.