کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فناوری چگونه جهان را تغییر می‌دهد؟

با گسترش درک ما از حاکمیت فناوری، فهم ما از ابعاد اجتماعی و فرهنگی فناوری‌های نوظهور نیز رشد می‌کند.

فناوری‌ها به شکلی فزاینده پیچیده و به‌هم‌پیوسته می‌شوند. ماشین‌ها، هواپیماها، دستگاه‌های پزشکی، تراکنش‌های مالی و سامانه‌های برق بیش از همیشه به نرم‌افزار رایانه‌ای وابسته هستند که درک و در برخی موارد کنترل آنها دشوارتر به نظر می‌رسد.

بررسی چگونگی تغییر مثبت یا منفی زندگی ناشی از پیشرفت فناوری در سراسر جهان و شناخت ابزارهای اجتماعی، سیاسی و قانونی مورد نیاز برای کمک به شکل‌دهی و ترسیم مسیر سودمند آن، به دلیل پیچیدگی فزاینده فناوری برای پژوهشگران دشوارتر و ضروری‌تر از همیشه شده است.

با توجه به شتاب تغییرات فناوری و احساس اجتناب‌ناپذیری پیشرفت مداوم آن ممکن است این کار غیرممکن به نظر برسد. گرچه بسیاری از کشورهای جهان برداشتن گام‌های چشم‌گیر برای تنظیم مقررات فناوری‌های رایانه‌ای را آغاز کرده‌اند، هنوز در فرایند بازنگری اساسی در قوانین حاکم بر جریان داده‌های جهانی و تبادل فناوری فراسوی مرزها هستند.

دوره‌های هیجان‌انگیزی نه‌تنها برای توسعه فناوری، بلکه برای سیاست‌های فناوری در پیش است. در حالی که ممکن است فناوری‌های ما پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر از هر زمان دیگری باشند، درک ما از اینکه چگونه می‌توان به بهترین شیوه آنها را به‌ کار گرفت، نگهداری کرد و حتی محدود ساخت نیز هیجان‌انگیز است.

ساختارهای سامانه‌های فناوری پیامدهای چشم‌گیری برای سازمان‌های اجتماعی و کارگزاران دارند. این ساختارها شامل سامانه‌های منبع باز، سامانه‌های باز که به‌شدت توزیع‌شده و غیرمتمرکز هستند، آنهایی که تحت نظارت بسیار و بسته هستند و الگوهای سخت‌گیرانه‌تر و سلسله مراتبی می‌شود. پابه‌پای گسترش درک ما از حاکمیت فناوری با روش‌های جدید و جالب، فهم ما از ابعاد اجتماعی، فرهنگی، محیطی و سیاسی فناوری‌های نوظهور نیز رشد می‌کند.

فناوری می‌تواند منبع خوش‌بینی فوق‌العاده‌ای باشد، ازجمله اینکه به غلبه بر برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های جامعه مانند تغییرات آب‌و‌هوایی، قحطی و بیماری کمک کند. فناوری برای آنان‌ که به قدرت نوآوری و وعده تخریب خلاق برای پیشبرد توسعه اقتصادی و زندگی بهتر باور دارند، یک محرک اقتصادی حیاتی است، اما می‌تواند ابزار ترس و ظلم شدید، تعبیه سوگیری در فرایندهای تصمیم‌گیری خودکار و الگوریتم‌های پردازش اطلاعات و افزودن شگفت‌انگیز نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در داخل و بین کشورها یا ایجاد سلاح‌ها و راه‌های جدید برای حمله باشد.

اثرگذاری‌ها در بیشتر اوقات پیش‌بینی‌ناپذیر هستند، زیرا فناوری‌ها در زمینه‌های جدید و به روش‌های متفاوت به‌کار گرفته می‌شوند که گاهی با کاربردهای پیش‌بینی‌شده توسط طراحان‌شان تفاوت بسیار دارد. اینترنت برای کمک به انتقال اطلاعات بین شبکه‌های کامپیوتری طراحی شد، اما به‌ یک وسیله‌ حیاتی تجارت تبدیل شد و راه‌های غیرمنتظره‌ای برای جرم و کلاهبرداری مالی معرفی کرد.

بسترهای رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط دوستان و خانواده طراحی شدند، اما به کانون مناقشات انتخاباتی و نفوذ سیاسی تبدیل شدند. رمزارزها به دنبال ایجاد ابزاری برای پول نقد دیجیتال نامتمرکز بودند، اما به خاطر نیاز منابع محاسباتی بیشتری برای استخراج این‌گونه از دارایی‌ها، به خطر زیست‌محیطی مهم تبدیل شده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3yc2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.