کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فواید بازار خرسی برای بیت‌کوین

درباره زمستان ارز دیجیتال بیشتر بدانید

شاید در نگاه اول این جمله عجیب باشد، اما بازارهای نزولی یا به‌اصطلاح زمستان‌های ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند برای بیت‌کوین مفید باشند. برای نمونه برخی از مهم‌ترین پروژه‌ها مثل شبکه لایتنینگ در بازارهای نزولی متولد شدند.

بحران اخیر ارزهای دیجیتال موجی از هراس را در دل جامعه پدید آورده است. فروش دستگاه‌های استخراج به بالاترین حد در هفت‌ماهه اخیر خود رسیده است؛ زیرا سود استخراج تا سطح اکتبر ۲۰۲۰ (مهرماه ۱۳۹۹) کاهش یافته است. شاخص ترس و طمع بیت‌کوین نیز به پایین‌ترین حد خود از زمان سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) پیش از همه‌گیری کرونا رسیده است.

مقدار این شاخص در ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) در ناحیه «ترس شدید» قرار داشت. به ‌گفته برخی کارشناسان و مدیران صنعت ارزهای دیجیتال، وضع این صنعت شاید خوب به نظر نرسد، اما این ظاهر قضیه است. نخبگان صنعت ارزهای دیجیتال همچنان تأکید دارند که بازارهای نزولی واقعاً برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال مفید هستند.

این نوع از بازار، دلالان و کلاهبرداران را حذف کرده و در عین ‌حال فضایی برای ساخت محصولات و خدمات واقعی و عالی فراهم می‌کند. «جوزف تتک» (Josef Tětek)، تحلیلگر «ترزور بیت‌کوین» (Trezor Bitcoin) در این رابطه می‌گوید: «وضعیت فعلی بازار در بلندمدت برای بیت‌کوین خوب است، زیرا بازار را از اهرم‌ها، کلاهبرداری‌ها و مؤسسات حقه‌باز خلاص می‌کند.»

به اعتقاد تتک، بازارهای نزولی قبلی بستری برای رشد پروژه‌های بزرگ بوده‌اند، از جمله این پروژه‌ها می‌توان به شبکه لایتنینگ اشاره کرد که امکان تراکنش‌های سریع و ارزان را برای بیت‌کوین فراهم می‌آورد. جرقه ایده اولیه شبکه لایتنینگ در بازار نزولی سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) زده شد.

تتک با بیان اینکه در زمستان‌های ارزهای دیجیتال که شکاک‌ها و گمانه‌زن‌ها از بازار خارج می‌شوند، فرصت‌های ساخت‌وساز رخ می‌نمایاند، خاطرنشان کرد بازار ارزهای دیجیتال با یکی از بحرانی‌ترین لحظات خود از سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) تاکنون مواجه شده است. این بازار از اوایل سال میلادی جدید بیش از یک تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/48s4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.