لینک اکسپرس از بطن استارتاپ دیگری متولد شد

گفت‌و‌گو با علی حسینی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار لینک اکسپرس؛ او می‌گوید با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، کسب‌و‌کار خود را بهینه کرده است

زمان مطالعه: 5 دقیقه

صنعت لجستیک برای آنها که با تجارت الکترونیک و روش‌های نوآورانه کسب‌و‌کار آشنا هستند، صنعتی جذاب محسوب می‌شود. این صنعت با جذابیت‌های منحصربه‌فرد و آینده رو به رشدی که برای بازیگران این صنعت دارد، مسیرها و افق‌های جدیدی به روی بازیگران غیرسنتی و نوآور این صنعت گشوده ‌است.

یکی از افرادی که در طول سال‌های کاری خود در حوزه‌های مختلفی از جمله ساختمان، مرغداری و استارتاپ‌ها فعال بوده، این‌بار با تجربه کار در صنعت لجستیک، این صنعت را به عنوان کسب‌و‌کار همیشگی و استارتاپ خود انتخاب کرده ‌است.

علی حسینی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار لینک اکسپرس بعد از آنکه مدتی با استارتاپ اسپید همکاری کرده، از آن مجموعه جدا شده و دفتر مستقلی اجاره و در ابتدا به‌تنهایی کار را شروع کرده و سپس همسر او، نسیم حق‌نگر به عنوان هم‌بنیان‌گذار و مدیر عملیات و مهران زند به عنوان هم‌بنیان‌گذار فنی و مدیر فنی لینک اکسپرس به جمع اضافه شده و کار را به دست می‌گیرند و اکنون با سه هم‌بنیان‌گذار و 15 نفر نیروی دفتری و بیش از 100 سفیر فعال ماهانه، به کسب‌و‌کار مشغول هستند.

از چه سالی استارتاپ خود را راه انداختید؟
از اردیبهشت سال 98 کسب‌و‌کار خود را در حوزه لجستیک به طور مستقل شروع کردم. سرویسی که لینک اکسپرس ارائه می‌دهد، یکسری خدمات ویژه پستی برای ارسال مرسولات کسب‌و‌کارهای فروشگاهی آنلاین به صورت تجمعی است. مشتریان لینک اکسپرس عمدتاً فروشگاه‌های اینترنتی هستند. با توجه به نیازی که ما در این بازار دیده بودیم، لینک اکسپرس را ایجاد کردیم تا به صورت تخصصی‌تر به این نیاز پاسخ دهیم.

ایده این کسب‌و‌کار چگونه شکل گرفت؟
من به واسطه شغل قبلی‌ام رابطه جدی‌تری با کسب‌و‌کارهای اینترنتی برایم ایجاد شده ‌بود و دیده بودم که تب استارتاپ‌ها به حد بالایی رسیده است و نیاز بسیار جدی در زمینه ارسال مرسولات کسب‌و‌کارهای اینترنتی وجود دارد. این نیاز روز به روز بیشتر هم می‌شود.

بنابراین با اطمینان از اینکه بازار به محصول ما نیاز دارد، لینک اکسپرس را راه‌اندازی و شروع به تیم‌سازی کردیم. فکر می‌کنم اوایل شهریور 98 نیز اولین بسته‌ها از طریق پنل لینک اکسپرس ارسال شد.

سرویس‌های ما سرویس پستی است و دلیوری نیست. وقتی یک یا چندین خرید اینترنتی انجام می‌شود، از طریق فروشگاه به لینک اکسپرس اطلاع داده می‌شود و سفیر ما به فروشگاه مراجعه می‌کند و بسته‌ها را یکجا برمی‌دارد و به مرکز سورت آورده و مسیرها طبقه‌بندی و به آدرس مورد نظر ارسال می‌شود.

ارسال مرسولات چگونه انجام می‌شود؟
بعد از آنکه با فروشگاه قرارداد بسته شد، دسترسی پنلی به آنها داده می‌شود و می‌توانند سفارش‌های خود را ثبت کنند. سپس بسته‌ها توسط سفیران ما به صورت یکجا از فروشگاه‌ها جمع‌آوری شده و به واحد سورتینگ انتقال داده می‌شود. این قسمت روزانه دو بار پر و خالی می‌شود.

یک بار ظهر و یک بار عصر، بسته‌ها وارد مرکز سورت می‌شود و ظرف یک ساعت تا یک ساعت و نیم به سفیرها تحویل داده می‌شود و سفیرها برای ارسال بسته‌ها به آدرس و نواحی مشخص شده، وارد مرحله ارسال می‌شوند. هر سفیر با خود حدود 30 مرسوله را به محدوده‌ای که برایش در نظر گرفته شده می‌برد و بسته‌ها به آدرس مورد نظر تحویل داده می‌شود.

فرق شما با اپلیکیشن‌های دلیوری چیست؟
سرویس‌های ما سرویس پستی است و دلیوری نیست. لجستیک خیلی گسترده است و بخش‌های زیادی را در بر می‌گیرد و بازیگران زیادی دارد. لینک اکسپرس یک گوشه از بازار را هدف قرار داده که تخصصش را دارد و برایش جذاب است.

در واقع وقتی یک یا چندین خرید اینترنتی انجام می‌شود، از طریق فروشگاه به لینک اکسپرس اطلاع داده می‌شود و سفیر ما به فروشگاه مراجعه می‌کند و بسته‌ها را یکجا برمی‌دارد و به مرکز سورت آورده و مسیرها طبقه‌بندی و به آدرس مورد نظر ارسال می‌شود.

معمولاً بسته‌ها چند ساعته به دست مشتری می‌رسند؟
به طور کلی سرویس‌ شرکت‌های پستی به‌روز، به دو بخش Next-Day Delivery و Same-Day Delivery تقسیم می‌شود. در سرویس تحویل در همان روز، قبل از ظهر سفارش‌ها ثبت می‌شود و بعد از جمع‌آوری عصر همان روز به گیرنده تحویل داده می‌شود. ولی در سرویس تحویل در روز بعد، بسته‌ها تا عصر آماده می‌شوند و روز کاری بعد، در فاصله صبح تا ظهر به گیرنده‌ها تحویل داده می‌شوند.

بنابراین در لینک اکسپرس در خوشبینانه‌ترین حالت، بسته‌ها دو ساعت و نیمه و در بدبینانه‌ترین حالت، 18 ساعته به دست مشتری می‌رسد.

وضعیت فعلی صنعت لجستیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به طور کلی صنعت لجستیک به‌خصوص در بخش دولتی چندان به‌روز نشده و مغفول مانده و بازیگران خیلی سنتی و قدیمی گردانندگان آن هستند. البته اخیراً با درک تغییرات بازار، شرکت پست جمهوری اسلامی نیز تصمیم گرفته نوآوری را وارد سازمان عریض و طویل خود کند. اما همان‌طور که می‌دانیم هر قدر یک سازمان بزرگ‌تر باشد، چابکی‌اش کمتر است و کمتر به فضای راه‌حل‌محور فکر می‌کند.

پست با ارائه قیمت بسیار پایین، مشتریان خود را حفظ کرده‌ است. در کل، بازار لجستیک بازار جذابی است و بازیگران جدی و نوآور در آن کمتر وجود دارد و اکثراً سنتی و دولتی هستند. ولی کلاً اوضاع اقتصادی به گونه‌ای است که انواع و اقسام فشارهای اقتصادی به کسب‌و‌کارها وارد می‌شود. علی‌الخصوص کسب‌و‌کاری مانند ما که رقیب دولتی دارد.

ر صنعت لجستیک، رقابت تنگاتنگ است و مشتری‌ها حساس شده‌اند. حتی یک تجربه تلخ ممکن است برای همیشه مشتری را از خرید آنلاین منصرف کند و ما فقط یک بار این شانس را داریم که خود را به مشتری ثابت کنیم.

شما در کسب‌و‌کار خود چه کارهای نوآورانه‌ای وارد کرده‌اید؟
ما به عنوان اولین کسب‌و‌کار پستی که لوکیشن‌بیس کار می‌کند، برای تمام سفارش‌هایی که وارد سیستم می‌شود، با استفاده از الگوریتم‌هایی که در بازار از سرویس‌های نقشه‌ای گرفته‌ایم، لوکیشن دقیق را از داخل نقشه مشخص می‌کنیم.

وقتی بخواهیم پلن کنیم، با الگوریتم‌های کلاسترینگ که توسعه داده‌ایم، مرسوله‌ها با توجه به پراکندگی و ابعادشان محدوده‌بندی می‌شوند و در نهایت با توجه به یکسری الگوریتم‌های بهبودیافته هوش مصنوعی، ترتیب مسیر سفیرها را مشخص کرده‌ایم که سفیر می‌تواند با همان ترتیب با صرف زمان و هزینه کمتر به همه مقاصدش مراجعه کند.

در کل، همه این بهره‌گیری‌ها از هوش مصنوعی باعث شده ما بتوانیم هزینه‌ها را پایین آورده و کیفیت را بالا ببریم و این می‌تواند سرویس را برای کسب‌و‌کارها جذاب‌تر کند. به عنوان مثال، وقتی شما یک خرید اینترنتی انجام می‌دهید و قرار است بسته شما بین ساعت 8 تا 14 به دست‌تان برسد، یعنی در یک بازه زمانی شش ساعته باید منتظر ارسال بسته‌تان باشید.

اما وقتی می‌خواهیم از الگوریتم‌ها برای چیدن مسیر سفیرها استفاده کنیم، می‌توانیم زمان دقیق‌تر ارسال بسته (ETA) را به مشتری اطلاع دهیم. به این صورت که یک لینک برای‌ مشتری ارسال می‌شود و بازه زمانی کوتاه‌تری برای انتظار مشتری در نظر گرفته می‌شود.

همچنین نیاز نیست سفیر مسیرها و خیابان‌های تهران را بشناسد و می‌تواند با مسیریاب کار کند. به این ترتیب هزینه کمتری بابت سوخت می‌پردازد و نسبت به لجستیک سنت، در بازه زمانی کوتاه‌تری بسته‌ها را تحویل می‌دهد. به همین دلیل می‌توانیم موقعیتی رقابتی‌تر در بازار داشته‌ باشیم.

در بخش خرده‌فروشی‌های آنلاین، رقابت بین لجستیک برای فروشگاه مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. به نظر شما چه مزیت رقابتی باید وجود داشته ‌باشد که در موقعیت برنده قرار گیرید؟

در صنعت لجستیک، رقابت تنگاتنگ است و مشتری‌ها حساس شده‌اند. حتی یک تجربه تلخ ممکن است برای همیشه مشتری را از خرید آنلاین منصرف کند و ما فقط یک بار این شانس را داریم که خود را به مشتری ثابت کنیم. امروزه فروشگاه‌سازهای زیادی شکل گرفته‌اند که روی مسائل فنی و تجربه خرید که مشتری بتواند به‌راحتی کالا را انتخاب کرده و به درگاه اینترنتی متصل شود و پرداخت انجام دهد، خدمات خوبی ارائه می‌دهند و نمی‌شود مزیت رقابتی چندانی ایجاد کرد.

اما وقتی روی کارهای عملیاتی مانند بسته‌بندی مرسوله و تحویل به‌موقع و صحیح به سفیر، تمرکز و تخصص پیدا می‌کنیم، فروشگاه‌ مسلماً به دنبال کیفیت در تحویل کالای خود به مشتری می‌گردد. بنابراین با ارائه کار باکیفیت، مشتری ماندگار می‌شود و ما را به دیگران نیز معرفی می‌کند.

این موضوعی است که باید فرایندهای زیادی برای آن در نظر گرفته شود و با فیلترها و فرایندهای زیاد، بی‌کیفیتی و احتمال خطا را به کمترین حالت ممکن رساند. ضمن آنکه همواره باید به فکر بهبود فرایند باشیم تا بتوانیم بهترین سرویس را ارائه دهیم. ما در لینک اکسپرس، بازخوردهایی که از سوی فروشگاه‌ها داشتیم، در حد مورد قبول و عالی بوده‌ است.

بازیگران سنتی در این مورد چگونه کار می‌کنند؟
شرکت‌هایی که به صورت سنتی کار می‌کنند، به دنبال تحلیل داده‌های خود نمی‌روند و حتی بعضاً داده‌ها وارد کامپیوتر نیز نمی‌شود و محدوده‌های توزیع از پیش تعریف شده است. در این صورت ممکن است سفیر در یک روز 15 بسته در محدوده خود داشته ‌باشد و در روز دیگر 100 بسته و یک روز بسته‌ها را زود برساند و روز دیگر به دلیل تعداد بسته‌ها دیرتر. در حالی که بازیگران نوآور با استفاده از هوش مصنوعی این مشکلات را رفع کرده‌اند.

سهم لینک اکسپرس از بازار لجستیک چقدر است؟
معیار سنجش بازار لجستیک ممکن است معیار صحیحی نباشد اما با توجه به مناطقی که پوشش می‌دهیم، روزانه بیش از دو هزار مرسوله در تهران و البرز توسط لینک اکسپرس جابه‌جا می‌شود. می‌توان گفت به طور تقریبی، حدود 5 درصد از سهم بازار در تهران دست لینک اکسپرس است. ‌

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ftf8
1 نظر
  1. محمد می گوید

    ما که رفتیم باماشین کار کردیم 3روز پول ماروندادن گفتن کسایی که 3روز کار کنند حقوق ندارند باید 4روز بشه حرومشون انشالله

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.