کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اسنپ وارد حوزه رزرو خودرو و سفرهای هیبریدی می‌شود

محمد خلج در گفت‌وگو با کارنگ خبر داد

مدیرعامل اسنپ در گفت‌وگویی با هفته‌نامه کارنگ گفته به‌زودی خدمات رزرو خودرو را به‌صورت آزمایشی ارائه خواهند کرد. محمد خلج تاکید کرده: «اگر شما در برنامه‌‌ریزی‌های خاص خودتان نیاز دارید که از در دسترس‌بودن خودرو مطمئن باشید، می‌توانید از قبل خودروی با راننده رزرو کنید. اگر شرایط کرونا کمی ثبات پیدا کند، اسنپ‌لاین یا خدمات خطی را دوباره فعال خواهیم کرد.»

به گفته مدیرعامل اسنپ هم‌اکنون خدمات بین‌شهری این تاکسی اینترنتی تا حدی راه ‌افتاده است؛ اما این کسب‌وکار سعی دارد با رعایت استانداردها و ملاحظات لازم، آن را تقویت کند. خلج گفته ممکن است بعد از انجام مطالعات لازم وارد حوزه کارپولینگ هم شوند هرچند هنوز تصمیم مشخصی در این باره ندارند. «شاید مطالعاتی روی کارپولینگ انجام دهیم. این خدمات در راستای کاهش هزینه کاربران و بیشینه‌کردن ظرفیت و پتانسیل حوزه حمل‌ونقل از منظر تأمین‌کننده (راننده و خودرو) است.»

خلج در پاسخ به این سوال که آیا اسنپ قصد ورود به حوزه حمل و نقل سبز و ارائه دورخه یا اسکوتر برقی را دارد یا خیر هم می‌گوید: «در مشهد کارهایی را در زمینه موتور برقی انجام داده‌ایم. در خصوص دوچرخه برقی نیز آزمایش‌هایی کرده‌ایم، به‌ویژه در حوزه خدمات تحویل کالا (delivery) و همچنین ارائه خدمات به افرادی که توان مالی کافی برای تهیه خودرو ندارند.

اجرای پروژه دوچرخه اشتراکی و خدماتی نظیر آن زمانی توجیه‌پذیرند که کسب‌وکار دیگری در کنار آنها انجام شود. در غیر این صورت باید از حمایت و یارانه‌های شهرداری استفاده شود، اما اگر مدلی از کسب‌وکار به همراه این خدمات اجرا شود و از این طریق بتوان راه درآمدی برای افراد تعریف کرد، می‌توان کارهایی را در زمینه دوچرخه انجام داد.»


اسنپ به دنبال تحقق سفرهای هیبریدی


خلج با اشاره به آمارهای این کسب‌وکار می‌گوید یکی از شرکت‌های بزرگ حمل و نقل اینترنتی در مقیاس جهانی محسوب می‌شوند و اسنپ در تراز شرکت‌های بزرگ دنیا قرار داد. او می‌گوید: «کسب‌وکار مشابه اسنپ در کشور چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، روزانه ۳۰ میلیون سفر دارد.

اگر نسبت تعداد سفرها به جمعیت را در نظر بگیریم، وضعیت ما در ایران بهتر است. شرکت اوبر (Uber) با فعالیت در ۶۶ کشور، روزانه بین سه تا چهار میلیون سفر را ثبت کرده است. این در حالی است که ما به‌تنهایی سه میلیون سفر روزانه داشته‌ایم.»

خلج درباره برنامه‌های آینده این کسب‌وکار در حوزه حمل و نقل هم تاکید دارد که در صورت فراهم شدن شرایط قانونی سفرهای هیبریدی را به کاربران خود ارائه خواهند داد. «امیدواریم با کمک مجوزهایی که در حال رایزنی برای اخذ آنها هستیم، بتوانیم مجموعه‌ای از خدمات جدید را در حوزه حمل‌ونقل ارائه دهیم، از ‌جمله خدمات سفرهای بین‌شهری، کارپولینگ و سفرهای هیبریدی.

در خدمات هیبریدی به تلفیق انواع حمل‌ونقل مانند خودرو و مترو فکر می‌کنیم که موجب کاهش هزینه کاربران می‌شود. حتی به ایده‌های حمل‌ونقل دریایی و هوایی نیز فکر کرده‌ایم. امیدواریم در آینده با در نظر گرفتن ملاحظات، بستر ارائه‌ٔ این خدمات فراهم شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ebz5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.