کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

محیط آزمون به گلوگاه تبدیل نشود

راهنمای بین‌المللی محیط‌های آزمون تنظیم‌گری فناوری‌های مالی
با همکاری شرکت ملی انفورماتیک
و انتشارات راه پرداخت منتشر شد

در مراسمی با حضور علی عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک؛ احمد تقوایی، سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد؛ رضا بیات، نماینده بانک مرکزی در فرا سندباکس؛ سید جعفر مرتضویان، مدیر نوآوری، طرح، تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک؛ رضا قربانی، مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و محمدمهدی شریعتمدار، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک از گزارش «راهنمای بین‌المللی محیط‌های آزمون تنظیم‌گری فناوری‌های مالی» رونمایی شد. این گزارش با همکاری انتشارات راه پرداخت و شرکت ملی انفورماتیک تهیه و تنظیم شده است.

به گفته علی عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، حاکمیت و مدیران بخش‌ها برای پذیرش نوآوری به تغییر رویکرد و ذهنیت نیاز دارند. او که معتقد است سندباکس بانک مرکزی راهکاری مؤثر برای تعامل با رگولاتور است، توضیح داد: «مدیران ما به رویکردهای بوروکراتیک و دستوری عادت کرده‌اند. ساختار سنتی، دیکته شدن بوروکراسی به مدیران و نحوه‌ای که باید پاسخگو باشند، دست‌به‌دست هم داده تا مدیران ریسک‌گریز شوند. حاکمیت چند سالی است که به بها دادن به نوآوری تأکید دارد، اما تا زمانی که تصمیم‌گیران اصلی وارد فضا نشوند، این مهم محقق نخواهد شد.
یکی از نگرانی‌های من این است که محیط آزمون به یک گلوگاه تبدیل شود. در صورت وقوع چنین اتفاقی بعید است به این زودی‌ها بتوانیم، راهکاری برای تعامل حاکمیت و ایده‌ها پیدا کنیم.»

او با بیان اینکه سندباکس آمده تا فرایندهای بوروکراتیک را به چالش بکشد، ادامه داد: «پیوند دادن مجموعه‌های بوروکراتیک و مجموعه‌های چابک نوآور کار دشواری است و به فضایی خارج از ساختار موجود نیاز دارد. سندباکس فضایی برای تعامل همین موارد است. نمی‌توان به یکباره دو مجموعه با ساختارهای متفاوت را به هم پیوند زد.»
عبدالهی تأکید کرد که سندباکس های‌تکی است که به دنبال ایجاد تعادل میان مجموعه‌های نوآور و سنتی است و پروژه سندباکس از زمانی جدی‌تر پیش رفت که رئیس کل بانک مرکزی در جلسه فین‌تک‌هاحضور پیدا کرد. به گفته او، حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه یک سیگنال برای تمام شرکت‌های زیرمجموعه بانک بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wo5b
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.