کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدل غذایی پرطرفدار توسعه‌یافتگان / بررسی کلی بازار مواد غذایی منجمد

انجماد یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است که امکان حفظ طعم، بافت و ارزش غذایی را بهتر از هر روش دیگری فراهم می‌کند. فرایند انجماد ترکیبی از اثرات مفید دماهای پایین است که در آن میکروارگانیسم‌ها توان رشد ندارند، واکنش‌های شیمیایی کاهش می‌یابند و واکنش‌های متابولیک سلولی به تأخیر می‌افتند. انجماد باعث می‌شود کیفیت محصولات کشاورزی در دوره‌های طولانی نگهداری پایدار بماند و به طور کلی با توجه به حفظ ویژگی‌های غذایی، شیوه‌ای برتر از کنسرو کردن و خشک کردن است.

در رقابت با فناوری‌های جدید پردازش مواد غذایی، انجماد رضایت‌بخش‌ترین روش برای حفظ کیفیت در طول دوره‌های نگهداری طولانی است. آنگاه که مصرف انرژی، هزینه و کیفیت محصول بررسی شود، انجماد به کوتاه‌ترین زمان پردازش نیاز دارد. هنگامی که هزینه کلی برآورد شود، می‌توان هزینه‌های انجماد را به اندازه هر روش دیگر نگهداری مواد غذایی پایین (یا کمتر) نگه داشت. بازار مواد غذایی منجمد یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین بخش‌های صنعت غذاست.

با وجود رقابت قابل توجه بین صنایع غذایی منجمد و سایر بخش‌ها، مقادیر زیادی از مواد غذایی منجمد در سراسر جهان مصرف می‌شود. ارزش این صنعت در ایالات متحده و اروپا به بیش از ۷۵ میلیارد دلار افزایش یافته، در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۱ برای خرده‌فروشی مواد غذایی منجمد تنها در ایالات متحده به ۲۷/۳ میلیارد دلار رسید. مصرف مواد غذایی منجمد اروپا در سال ۲۰۰۰ به ۱۱/۱ میلیون تن در ۱۳ کشور رسید.

کشورهای توسعه‌یافته، بیش از همه ایالات متحده، بر تجارت بین‌المللی میوه و سبزیجات تسلط دارند. ایالات متحده هم به‌عنوان واردکننده و هم صادرکننده در رتبه نخست قرار دارد و بیشترین درصد محصولات تازه را در تجارت جهانی به خود اختصاص داده است. با این حال بسیاری از کشورهای در حال توسعه همچنان پیشگام صادرات میوه‌ها و سبزیجات تازه و عجیب به کشورهای توسعه‌یافته هستند.

فرایند انجماد از دیدگاه فنی در مقایسه با سایر روش‌های نگهداری تجاری، یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است. در دسترس بودن انواع مختلف تجهیزات برای چندین محصول غذایی مختلف به ایجاد فرایندی انعطاف‌پذیر منجر شده است. نسبت مواد غذایی تازه که از طریق انجماد حفظ می‌شود، با میزان توسعه اقتصادی جامعه ارتباط نزدیک دارد.

همراه با ثروتمندتر شدن کشورها تقاضای آنان برای کالاهای با ارزش بالا افزایش می‌یابد که در درجه نخست ناشی از اثر درآمد بر مصرف کالاهای با ارزش بالا در کشورهای در حال توسعه است. کالاهایی که با انجماد نگهداری می‌شوند معمولاً فاسدشدنی‌ترین کالاها هستند که بالاترین قیمت را نیز دارند که تقاضا برای این کالاها در مناطق در حال توسعه کمتر است.

روند اصلی ثبت‌شده از رفتار مصرف‌کننده که در نیم قرن گذشته نشان‌دهنده افزایش تعداد زنان شاغل و کاهش اندازه خانواده است، به کاهش زمان صرف‌شده برای تهیه غذا انجامیده است. ورود زنان بیشتر به نیروی کار نیز موجب بهبود لوازم آشپزخانه و افزایش گوناگونی غذاهای آماده یا منجمد موجود در بازار شده است.

از سوی دیگر افزایش استفاده از اجاق‌های مایکروویو به شکل کلی بر عادات غذایی و به شکل ویژه بر بازار مواد غذایی منجمد اثر می‌گذارد. خروجی صنعت غذای منجمد به شکلی مستمر در حال افزایش است تا پاسخگوی تقاضای روزافزون برای محصولات منجمد گوناگون باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8a2r
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.