مسئله 5G فرکانس رادیویی است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شرکت مبین‌نت که حدود ۱۳ سال از تأسیس آن می‌گذرد، در ابتدای کارش، ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خانگی و وایمکس بود، اما حالا، این شرکت طیف وسیعی از خدمات را به مشتریان B2B و B2C ارائه می‌دهد.

حسین طهرانی که بیش از دو سال است هدایت شرکت مبین‌نت را بر عهده دارد، در گفت‌وگویی گفته زیرساخت‌های اینترنت نسل بعد آماده است اما مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شوند.

طهرانی در پاسخ به این سؤال که پروژه اینترنت 5G به کجا رسیده است، گفته است: «ما در تهران برای مشتریان سازمانی‌مان مثل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری و برخی خبرگزاری‌ها یکسری سایت 5G راه انداخته‌ایم، اما مسئله 5G مسئله فرکانس رادیویی آن است. دولت قول داده که تا آخر امسال، مسئله فرکانس رادیویی را تعیین تکلیف کند.

بعد از مشخص‌شدن وضعیت فرکانس، ما با همراه اول توسعه شبکه رادیویی را شروع می‌کنیم. هسته نرم‌افزاری 5G آماده است و فقط با یک آپدیت نرم‌افزاری، آماده بهره‌برداری می‌شود، ولی شبکه رادیویی بستگی به فرکانس دارد. بعد از مشخص‌شدن فرکانس، اپراتورها می‌توانند سفارش سایت‌ 5G بدهند.»

او در مورد مسائل دیگر این پروژه نیز گفته: «به لحاظ فنی، اجرایی‌شدن 5G، شش ماه زمان می‌برد، ولی مسائل دیگری مثل گران‌بودن مودم‌های 5G نیز مطرح است. قیمت این مودم‌ها حدود ۳۰۰ دلار است و امیدواریم بعد از آماده‌شدن زیرساخت‌های فنی، قیمت‌ها تعدیل شود یا اینکه بتوانیم مودم‌ها را داخل کشور بسازیم.

به لحاظ سرویس روی گوشی هم تعداد گوشی‌های ساپورت‌کننده 5G کم است؛ گوشی‌های آیفون و بعضی مدل‌های سامسونگ امکان ساپورت 5G را دارند که البته این قابلیت روی همان گوشی‌های محدود هم به خاطر ملاحظات سیاسی قفل است.»


هیچ افزایش هزینه‌ای در تعرفه اینترنت نداشته‌ایم
مدیرعامل مبین‌نت در مورد خدمات اینترنتی این شرکت و تعرفه‌ها هم توضیح داده است: «دو سال است که با وجود تورم، هیچ افزایشی در هزینه‌های اینترنت و تلکام به وجود نیامده است. مصوبه مجلس مقرر کرده که تعرفه‌ها نباید افزایش پیدا کند و این موضوع، نفس اپراتورهای اینترنت را گرفته است.

تعرفه اینترنت‌های موبایلی ارزان نگه داشته شده و بنابراین قیمت سرویس‌های فیکس‌ اینترنت هم نباید افزایش پیدا کند، چون در غیر این صورت، مردم سرویس‌های فیکس را رها کرده به استفاده از اینترنت موبایل روی می‌آورند.»

طهرانی در مورد افزایش ظرفیت شبکه مبین‌نت در دوران کرونا نیز گلایه و تاکید کرده است: «از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون، هم در لایه هسته، هم انتقال داده و هم رادیو، نزدیک به سه‌برابر افزایش ظرفیت داشته‌ایم. البته حتماً در مناطقی از شهر که استفاده از اینترنت بیشتر بوده، مثل مناطق شمالی شهر تهران، گاهی سرویس ما دچار کندی و اختلال شده که روی تجربه کاربران اثر گذاشته است، اما به‌طور کلی افزایش ظرفیت خوبی اتفاق افتاده است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6kh8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.