رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ملانی و کلیف

درباره ملانی پرکینز و کلیف اوبرشت که کانوا را به یک کسب‌وکار 28 میلیارد دلاری تبدیل کرده‌اند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ملانی پرکینز متولد 13 می 1987 یک میلیاردر استرالیایی و آن‌گونه که سایت فورچون و صفحه ویکی‌پدیای این چهره عنوان کرده‌اند، کارآفرین حوزه فناوری است که او را با مدیرعاملی و بنیان‌گذاری سایت کانوا می‌شناسند. شرکتی اینترنتی که حالا یکی از یونیکورن‌های دنیای فناوری است و بنیان‌گذار آن را در لیست قدرتمندترین و ثروتمندترین زنان دنیا قرار داده است. پرکینز یکی از جوان‌ترین مدیران عامل زن یک استارتاپ با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در استرالیاست. همین موضوع باعث شده تا از ماه می 2021، پرکینز یکی از ثروتمندترین زنان استرالیا هم بشود.


طراحی گرافیک برای دانش‌آموزان و دانشجویان


ملانی پرکینز در شهر پرث، استرالیای غربی به دنیا آمده است. او دختر یک معلم استرالیایی‌الاصل و یک مهندس مالزیایی – فیلیپینی و سریلانکایی‌تبار است! او در کالج سنت‌هارت که یک مدرسه متوسطه واقع در حومه شمالی پرث است، تحصیل کرده است.

در دبیرستان، پرکینز آرزو داشت که یک اسکیت‌باز حرفه‌ای شود و به‌طور معمول ساعت 4:30 صبح برای تمرین از خواب بیدار می‌شد. در 14 سالگی، او اولین تجارت خود را با فروش روسری‌های دست‌باف در مغازه‌ها و بازارهای سراسر شهر پرث آغاز کرد.

او بعدها با کمک شریک این روزهایش، یعنی کلیف اوبرشت سایت فیوگن‌بوکز را در سال 2007 راه‌اندازی کرد؛ سایتی که به دانش‌آموزان و دانشجویان کالج‌ها اجازه می‌داد خیلی ساده کتاب سال خود را طراحی کنند. کتابی که شبیه فهرست کارها و برنامه‌های سالانه دانش‌آموزان است و با استقبال زیادی هم مواجه شد. این دو نفر بعدها سایت کانوا را راه‌اندازی کردند که حالا یکی از مهم‌ترین استارتاپ‌های استرالیاست.

کانوا یک پلتفرم طراحی گرافیک است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا طرح‌های گرافیکی مورد نیاز برای شبکه‌های اجتماعی، ارائه‌های کسب‌وکاری یا ویدئوهای شخصی را طراحی کنند. کسب‌وکاری که در سال 2012 راه‌اندازی شد و حالا 28 میلیارد دلار ارزش دارد!


ملاقات سرنوشت‌ساز سر میز شام


پرکینز و اوبرشت در اصل در پرث مستقر بودند. پرکینز ادعا می‌کند که بیش از 100 سرمایه‌گذار محلی در پرث ایده او برای کانوا را رد کردند، اما وقتی در سال 2011 سرمایه‌گذار برجسته حوزه فناوری، بیل تای برای قضاوت در یک مسابقه استارتاپی از پرث بازدید کرد، اوضاع برای این دو نفر تغییر کرد.

پرکینز و اوبرشت ایده اولیه کانوا را برای تای در هنگام شام مطرح کردند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر دیگری از جمله ریک بیکر ازبلک‌برد ونچرز نیز سر میز حضور داشتند. اگرچه آنها هیچ سرمایه‌ای دریافت نکردند، اما به طور منظم در گردهمایی‌هایی که توسط تای برای سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها برگزار می‌شد، شرکت داده شدند. برخی از این گردهمایی‌ها در سیلیکون‌ولی برگزار شد؛ جایی که پرکینز و اوبرشت با لارس راسموسن، یکی از بنیان‌گذاران گوگل مپز ملاقات کردند.

او به این ایده ابراز علاقه کرد، اما به بنیان‌گذاران گفت «همه‌چیز را متوقف کنند» تا زمانی که یک تیم فنی با دانش مورد نیاز پیدا کنند. پس از آن راسموسن مشاور فنی کسب‌و‌کار آنها شد و در آنجا پرکینز و اوبرشت را به کامرون آدامز، کارمند سابق گوگل با تخصص فنی مورد نیازشان معرفی کرد.

آدامز در ابتدا علاقه‌ای به پیوستن به این کسب‌و‌کار نداشت، زیرا او در حال راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود به نام fluent.io بود؛ نرم‌افزاری که تلاش می‌کرد یک سرویس جدید ایمیل ارائه دهد. آدامز در سیلیکون ولی در تلاش برای جمع‌آوری سرمایه راه‌اندازی کسب‌وکار خود بود که پرکینز ایمیل دیگری برای او فرستاد و از او پرسید که آیا می‌خواهد به این کسب‌و‌کار بپیوندد یا نه! پس از آن ایمیل، او با پیوستن به کانوا موافقت کرد و سومین بنیان‌گذار و مدیر ارشد محصول آن شد.

حضور این چهره فنی به رشد و تثبیت کانوا کمک زیادی کرد. کسب‌وکاری که حالا در شهر سیدنی مستقر است و بیش از دو هزار کارمند و حالا ماهانه بیش از 90 میلیون کاربر فعال دارد، هنوز خود را مدیون یک ملاقات ساده در یک مهمانی شام می‌داند که سرنوشت آن را دگرگون کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mxeh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.