نبرد با جالوت 6.1 دلاری

با وجود مخالفت‌های آشکار و نهان جف بزوس با تشکیل اتحادیه کارگری، بالاخره یک اتحادیه کارگری ایجاد شد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آمازون، غول خرده‌فروشی مدت‌هاست که در شکست‌دادن سازمان‌دهی اتحادیه‌ها موفق بوده است. این بار اما شرایط متفاوت است. یک انبار آمازون در شهر نیویورک تاریخ‌ساز شد. کارگران گفتند رأی را برای تشکیل اولین اتحادیه این غول خرده‌فروشی به دست آورده‌اند؛ پیشرفتی که نشان‌دهنده احیای سیستم حمایت از اتحادیه‌های کارگری در آمریکاست.

سازمان‌دهندگان این اتحادیه گفتند که بیش از دو هزار کارمند در مرکزی موسوم به JFK8، پس از مواجهه با ماه‌ها پیام خصمانه که کارگران می‌گویند شامل جلسات اجباری روزانه با مشاوران ضداتحادیه آمازون بود، به تشکیل اتحادیه رأی دادند. این گروه مردمی توسط کارگران فعلی انبار و جمعی از کارگران سابق رهبری می‌شود. آنها نبرد سختی را انجام دادند که به نبرد داوود با یک جالوت 6/1 تریلیون دلاری معروف شده بود.


تشکر از بزوس برای سفر به ماه!


در خارج از دفتر شورای ملی روابط کار در بروکلین، کریس اسمالز، رئیس اتحادیه کارگری آمازون و سایر سازمان‌دهندگان، پس از رسمی‌شدن این اتفاق، جشن گرفتند. اسمالز در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «این اتفاق تنها مربوط به من نیست و خواسته تمام کارگران بوده است، هرچند آمازون از روز اول سعی کرد آن را به من ارتباط دهد. من هرگز نگفتم که آمازون در مقابل کریس اسمالز قرار گرفته است. آمازون همیشه در مقابل مردم خواهد بود و امروز مردم صحبت کرده‌اند و مردم خواهان یک اتحادیه هستند.»

رئیس اتحادیه جدید طی سخنان خود، بنیان‌گذار میلیاردر آمازون را مورد هدف قرار داد و گفت: «ما می‌خواهیم از جف بزوس برای رفتن به فضا تشکر کنیم، زیرا زمانی که او آنجا بود، ما در حال ثبت‌نام از افراد برای اتحادیه بودیم.»
آمازون قبلاً موضع خود را در مخالفت با اتحادیه‌سازی کاملاً واضح اعلام کرده بود.

چندی پیش، سخنگوی آمازون در بیانیه‌ای گفت: «ما از نتیجه انتخابات در استتن آیلند ناامید هستیم، زیرا معتقدیم داشتن رابطه مستقیم با شرکت برای کارمندان ما بهتر از آن است که خواسته‌هایشان را از طریق اتحادیه بیان کنند. ما در حال ارزیابی گزینه‌های خود هستیم، از جمله اینکه اعتراض خود را به نفوذ شورای ملی روابط کار اعلام می‌کنیم؛ نفوذی که ما و سایرین (از جمله فدراسیون ملی خرده‌فروشی و اتاق بازرگانی ایالات متحده) در این انتخابات شاهد بودیم.»


تسلط آمازون بر انتخابات کارگری


آمازون به‌عنوان دومین کارفرمای بزرگ کشور پس از والمارت، قبلاً از محرک‌هایی برای تشکیل اتحادیه جلوگیری کرده است؛ از جمله در مرکز اجرای BHM1 در بسمر، آلاباما، جایی که انتخابات نهایی برای پیوستن به اتحادیه خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و فروشگاه‌های بزرگ بسیار نزدیک بود. به گفته مقامات کارگری، 993 رأی «خیر» و 875 رأی «آری» وجود داشت، اما حداقل 400 رأی اعتراضی قابل بررسی بود. ظرف چند هفته آینده، در جلسه‌ای سرنوشت آرای معترض مشخص خواهد شد.

سال گذشته، آمازون تلاش‌های اتحادیه‌سازی بسمر را شکست داد، اما شورای ملی روابط کار پس از اینکه متوجه شد غول تجارت الکترونیک به‌طور نامناسبی، به‌ویژه با نصب یک صندوق پستی بدون علامت خدمات پستی ایالات متحده در مقابل انبار، در انتخابات اول دخالت کرده، دستور به رأی‌گیری مجدد داد. کارمندان آنجا از طریق پست رأی می‌دادند و برخی گفتند که صندوق پستی پوشیده از چادر به آنها این تصور را می‌دهد که شرکت بر آرای آنها نظارت می‌کند.

کارگران استتن آیلند می‌گویند آمازون تاکتیک‌های ترساندن زیادی را در شمال آمریکا به کار گرفته است، از جمله کاهش دستمزد کارگران

کارگران استتن آیلند می‌گویند آمازون تاکتیک‌های ترساندن زیادی را در شمال آمریکا به کار گرفته است، از جمله تماس با پلیس برای آزار اسمالز هنگام تحویل غذا در یک رویداد اتحادیه، تنبیه چندین کارمند که سازمان‌دهندگان اتحادیه هستند و میزبانی جلساتی که در آن مشاوران کارگری آمازون هشدار دادند اتحادیه می‌تواند به کاهش دستمزد کارگران به حداقل دستمزد منجر شود.

دومین انبار آمازون در استتن آیلند، معروف به LDJ5، ماه آینده در مورد پیوستن به اتحادیه کارگری آمازون رأی خواهد داد.

در JFK8، حرکت سازمان‌دهی اتحادیه در آغاز همه‌گیری شروع شد؛ زمانی که اسمالز به‌دلیل آنچه کارمندان آن را شرایط کاری ناامن شرکت توصیف می‌کردند، کناره‌گیری کرد. آمازون بلافاصله پس از اعتراض به‌دلیل شکست خود در رعایت پروتکل‌های ایمنی بیماری همه‌گیر، اسمالز را اخراج کرد. شکایت اسمالز در مورد این حادثه – که در آن او تبعیض نژادی را ادعا کرد – در فوریه رد شد.


تلاش‌های نافرجام برای بی‌اعتبار کردن اسمالز


پس از آنکه آمازون به کار اسمالز پایان داد، مدیران شرکت از جمله بنیان‌گذار میلیاردر آن، جف بزوس در جلساتی شرکت کردند تا به تبلیغات منفی پیرامون اخراج اسمالز، کووید 19 و تلاش فزاینده برای ایجاد اتحادیه انبار استتن آیلند رسیدگی کنند. یک رسانه فاش کرد که مدیران درباره طرحی برای بی‌اعتبار کردن اسمالز و تبدیل او به «چهره کل جنبش اتحادیه/ سازمان‌دهنده» بحث کردند. کمپین بدنام‌کننده ادعایی آمازون علیه اسمالز که آفریقایی‌تبار است، نوعی نژادپرستی شناخته شد.

اسمالز قبلاً گفته بود: «از قضا، آنها من را چهره‌ای در تلاش برای اتحادیه‌سازی معرفی کردند. بنابراین من گفتم باشد، اتفاقاً ایده خوبی است.»

اسمالز افزود: «فراتر از آن، فکر کردم مهم است که تجربه و داستانم را بعد از اخراجم به اشتراک بگذارم، زیرا آمازون با این چیزها کنار می‌آید؛ مردم را اخراج می‌کند و زندگی آنها نابود می‌شود. آنها زندگی من را برای همیشه تغییر دادند. من نمی‌خواستم صرفاً کارگر دیگری باشم که اخراج شده و شکایت کرده است.»


نگرانی بزرگ برای همه شرکت‌ها


فشار اتحادیه در آمازون بخشی از موج بزرگ‌تر سازمان‌دهی اتحادیه‌ها در دوره همه‌گیری در شرکت‌های سراسر آمریکاست. در ماه دسامبر، یک فروشگاه استارباکس در بوفالوی نیویورک، اولین فروشگاهی در تاریخ قهوه‌های زنجیره‌ای بود که اتحادیه تشکیل داد. از آن زمان تاکنون هشت مغازه دیگر از جمله یک فروشگاه در سیاتل، شهر زادگاه شرکت، به تشکیل اتحادیه رأی داده‌اند؛ حتی با وجود اینکه کارگران می‌گویند مدیران با کاهش‌دادن ساعات کاری، نامه‌های انضباطی و در برخی موارد خاتمه کار، این اقدام را تلافی می‌کنند.

در نیویورک، کارمندان فروشگاه پرچم‌دار «ری» (REI) در منهتن، اخیراً به عضویت در اتحادیه خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و فروشگاه‌های بزرگ رأی داده‌اند. کارکنان فناوری نیویورک‌تایمز به اتحادیه‌سازی تحت انجمن نیوز گاید نیویورک رأی دادند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حمایت عمومی از اتحادیه‌ها در حال افزایش است، حتی اگر سهم آنها از نیروی کار در سال‌های اخیر نوسان داشته باشد.

«کیت برونفنبرنر»، مدیر تحقیقات آموزش نیروی کار و مدرس ارشد دانشکده روابط صنعتی و کار دانشگاه کرنل، گفت که نارضایتی در میان کارگران آمازون برای مدت طولانی باعث برانگیختگی آنها شده است. او به «دیلی بیست» گفت: «این اتفاق با همه‌گیری شروع نشد، اما دستمزدها برای مدت طولانی راکد بوده و شرایط برای مدت طولانی بدتر شده است. با این حال، خشم پیرامون این بیماری همه‌گیر، انگیزه تشکیل اتحادیه را بیشتر کرد.»

برونفنبرنر گفت: «کارگران مجبور بودند جان خود را برای انجام کارشان به خطر بیندازند و آمازون اهمیتی به این موضوع نمی‌داد. این شرکت در طول کووید به سودهای کلان می‌رسید و تجهیزات حفاظت فردی ارائه نمی‌کرد… جف بزوس و دیگر رهبران ارشد شرکت، بی‌رحم‌تر از همیشه به نظر می‌رسیدند. تا حدی که جف بزوس در زمانی که کارگران بیشتر از همیشه در معرض خطر قرار داشتند، به ماه رفت.»

با این حال، آمازون انتظار نداشت که تشکیل اتحادیه در بسمر تا این حد به پیروزی نزدیک شود.

برونفنبرنر گفت: «آمازون در شوک است، زیرا می‌توانم به شما بگویم حتی انتخابات بسمر که به نظر می‌رسد باخت بوده است، نهایی نیست.» او گفت که پیروزی تاریخی در استتن آیلند الهام‌بخش اثر دومینویی اتحادیه‌ها، نه‌تنها در آمازون، بلکه در سایر شرکت‌های بزرگ خواهد بود.

برونفنبرنر گفت: «اگر جای والمارت بودم، نگران می‌شدم و نیز هر کارفرمای بزرگ دیگری که فکر می‌کرد برای همیشه می‌تواند کارگرانش را خارج از اتحادیه‌های کارگری نگه دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o56r
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.