کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

با طرح صیانت مخالفیم اما چاره‌ای جز رایزنی نیست

نشست رسانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تران در نشستی خبری، به موضوعات مطرح‌شده در ماه‌های اخیر پاسخ داد. حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه تهران، در این نشست خبری که با ارائه گزارشی از عملکرد آن پیرامون موضوعاتی چون ای‌نماد، طرح صیانت، رأی اعتماد مجلس به وزاری پیشنهادی و… برگزار شد، با اشاره به پیگیری‌های نصر در مورد طرح صیانت گفت: «شکی نیست که نصر با کلیت این طرح مخالف است و پیگیر این بوده که این طرح کنار گذاشته شود، ولی تا زمانی هم که این طرح در دست بررسی باشد، بخشی از تلاش ما این خواهد بود که روی بهبود مفاد آن و کم کردن موانع آن برای کسب‌وکارها و اعضای صنف خود تأثیرگذار باشیم.»

تحول دیجیتال برعهده همه وزارتخانه‌هاست نه‌فقط ارتباطات
در این نشست خبری آنلاین که با حضور اهالی رسانه‌های مختلف اقتصادی و فناوری برگزار شد، اسلامی با اشاره به جلسات مجلس برای رأی اعتماد وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: «ما به‌زودی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات بیانیه خواهیم داد و نظرمان را در رابطه با برنامه ایشان منتشر می‌کنیم. ما برخلاف برخی نهادها و انجمن‌ها نگاهمان مطالبانه‌گرانه خواهد بود و صرفا به تأیید و تعریف و تمجید بسنده نمی‌کنیم. سوابق وزیر پیشنهادی در یکی دو سال اخیر دارای نقاط مثبت غیرقابل‌انکاری است اما برای اینکه یک وزیر در چنین وزارتخانه‌ای بتواند عملکرد مثبتی داشته باشد، نیازمند همراهی بخش خصوصی است. زمانی این وزارتخانه متشکل از سه بخش پست و تلگراف و تلفن بود که هر سه دولتی بودند اما امروز این وزارتخانه با بخش‌های مختلف خصوصی حوزه فناوری و ارتباطات ارتباط تنگاتنگی دارد.»

اسلامی اضافه کرد: «این روزها نیازمند نگاه درست هیئت دولت به این وزارتخانه هستیم چراکه این وزارتخانه می‌تواند منشأ تحول باشد. باید در دولت مدیران ارشد حوزه فناوری به کار گمارده شوند؛ نه صرفا در یک وزارتخانه بلکه در همه وزارتخانه‌ها و در همه دستگاه‌های دولتی آن هم در بالاترین سطح مقامات. وجود یک وزراتخانه به‌تنهایی نمی‌تواند چنین تحولی را ایجاد کند. اما شکی نیست که وزارت ارتباطات نقش حیاتی در تحول دیجیتال دارد. به همین دلیل است که فکر می‌کنیم اگر نگاه مجلس به وزیر پیشنهادی ارتباطات مثبت است، باید با رأی بالا این نگاه اعلام شود تا بهانه‌ای برای تحقق تحول دیجیتال باقی نماند.»

اسلامی تأکید کرد: «در نصر ما صرفا ارتباطمان با وزارت ارتباطات نخواهد بود. بلکه در وزارتخانه‌هایی چون صمت و اقتصاد و بانک مرکزی و… هم ارتباط را برقرار و نگاه تحول دیجیتال را با کمک صنف و افراد متخصص در دولت دنبال خواهیم کرد. دولت نباید به وزارت ارتباطات و معاونت علمی و مرکز ملی فضای مجازی بسنده کند و باید تحول دیجیتال را در کل بدنه خود تحقق ببخشد و نصر تهران هم در این زمینه می‌خواهد بسیار فعال عمل کند. شاید ما له یا علیه وزیری غیر از وزارت ارتباطات اظهارنظر نکنیم اما حتما برنامه‌های آن‌ها در حوزه فناوری اطلاعات را بررسی و نقد خواهیم کرد.»

الکامپ و تاریخ جدید رئیس نصر تهران درباره به تعویق افتادن دوباره نمایشگاه الکامپ هم گفت: «درباره برگزاری نمایشگاه ما منتظر نظر ستاد ملی کرونا هستیم و همان‌طور که قبلا گفته‌ایم در مورد سلامت اعضای صنف و مخاطبان الکامپ با هیچ‌کس تعارفی نداریم و منتظریم که پیک پنجم بگذرد و واکسیناسیون بهتر و بیشتر انجام شود. آنگاه متناسب با شرایط کرونا، زمان جدیدی را برای الکامپ اعلام خواهیم کرد. حتما در شرایط مناسب الکامپ را برگزار می‌کنیم. البته احتمالا بخش‌های مختلفی از الکامپ را جداگانه تا آن تاریخ به شکل‌های مختلف برگزار کنیم که در این مورد اطلاع‌رسانی‌های موردنیاز انجام می‌شود.»

طرح صیانت و مخالفت نصر
اسلامی در خصوص پیگیری طرح صیانت هم با تأکید بر اینکه در این مدت مجموعه نصر تهران چندین نفر از اعضای خود از جمله مشاور حقوقی‌اش را مأمور کرده تا جلسات مختلفی را با کمیسیون‌های مجلس از جمله کمیسیون صنعت و کمیسیون فرهنگی که پیشنهاددهنده این موضوع بوده و همین‌طور مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز ملی فضای مجازی را برگزار کنند.

اسلامی صراحتا گفت: «ما اعتقاد داریم همه دوستانی که در چارچوب قانون، در این مورد مطالبه‌گری‌ دارند باید حمایت شوند. ما نظرات خود را درباره این طرح خیلی شفاف اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که مخالف آن هستیم، اما برای منافع صنف کماکان این موضوع را دنبال خواهیم کرد. ما معتقدیم طرحی که متشکل از چندین بخش مختلف است که هر یک نیازمند یک قانون مجزاست، اصلا مورد تأیید ما نیست، اما باز برای منافع اعضای صنف حتی در صورت تصویب این طرح باز تلاش داریم بهبودهایی در بخش‌ها و مفاد مختلف آن ایجاد کنیم.»

رضا قربانی، عضو هیئت مدیره نصر تهران، همچنین درباره طرح صیانت و تعامل نصر تهران با مجلس در این خصوص گفت: «ما بارها با اعضای مختلف در کمیسیون‌های مجلس که با این طرح در ارتباط بودند، صحبت کردیم و مخالفت خود را به شکل صریح و بی‌پرده اعلام داشتیم. با فلسفه این طرح و موضوع تنظیم‌گری موافقیم ولی معتقدیم طرح صیانت نهادها را به اهداف خود نمی‌رساند. پیشنهادمان این بود که مسائل مطرح‌شده نه به شکل طرح که به صورت لایحه جلو برود و به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شود. اما اصرار دوستان در مجلس، پیش رفتن این اتفاق به شکل اصل 85 است. از این به بعد همه تلاشمان را می‌کنیم که حداقل با اصلاح این طرح جلو آسیب دیدن کسب‌و‌کارها را تا جایی که می‌توانیم بگیریم. از همه فعالان هم دعوت می‌کنم که این طرح را دقیق بخوانند و پیشنهادهایی را که به ذهنشان می‌رسد تا آسیب‌ها کمتر شود، به ما اعلام کنند.»

فیک‌نیوزها و اخبار جعلی درباره ای‌نماد
اسلامی در خصوص ای‌نماد و آخرین تحولات آن هم گفت: «اینکه می‌گویند نظام صنفی در حال ایجاد تفاهمی است که به نفع اعضای صنف نیست، به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. تفاهمی در «نصر کشوری» آن هم سال گذشته انجام شده است ولی ما در نصر تهران اعتقاد داریم باید موضوع ای‌نماد را با نگاه تسهیلگری دنبال کنیم. تفسیر قانون یا مقررات‌گذاری کار سازمان نصر نیست، فقط تلاش می‌کنیم که تسهیلگری کنیم. اگرچه در بخش‌های خاصی ما مقررات‌گذاری هم می‌کنیم اما اعتقاد ما این است که درباره ای‌نماد باید تسهیلگری کنیم.»

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران، نیز در این نشست به اخباری که آن‌ها را «فیک‌نیوز» نامید اشاره کرد و اجباری کردن ای‌نماد از سوی نصر تهران را خبری جعلی خواند و گفت: «این روزها خبری دست به دست می‌شود که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به دنبال اجباری کردن ای‌نماد است. این موضوع کذب مطلق است. نه ای‌نماد که ما به دنبال اجباری کردن هیچ مجوزی که فضای کسب‌و‌کار را سخت کند، نیستیم. اما از آنجا که این اجبار وجود دارد، تلاش ما تسهیل کسب ای‌نماد برای کسب‌و‌کارهای عضو نصر است که پشت در ای‌نماد مانده‌اند.»

او با بیان اینکه یکی از فضاهای کسب‌و‌کاری که به دلیل نداشتن ای‌نماد قادر به استفاده از خدمات پرداخت نخواهد بود، صرافی‌های رمزارز هستند، افزود: «رمزارز موضوعی پیچیده است و هیچ‌کدام از نهادها حاضر نشده‌اند مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. اما ما در تعامل با همه نهادهایی که پذیرفته‌اند با ما رایزنی کنند از جمله بانک مرکزی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مجلسی‌ها، دغدغه‌هایشان را شنیده‌ایم و تلاشمان در نصر تهران، باز کردن مسیر کسب‌و‌کارهای این حوزه است.»

قربانی گفت: «بعضی از کسب‌و‌کارها مانند صرافی‌های رمزارز در حوزه‌های تاریک قانونی هستند. به این معنا که برایشان قانون‌گذاری انجام نشده است و مجبورند از بعضی ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت به شکل انحصاری استفاده کنند.»

این عضو هیئت‌مدیره تأکید کرد: «هدف نصر ایجاد محدودیت نیست، بلکه تسهیل‌گری می‌کند. در این میان گل‌‌آلود کردن آب و ماهی گرفتن از آن از سوی برخی کسب‌و‌کارها، رفتار درستی نیست.»

آی‌تی‌تاور تهران راه می‌افتد
اسلامی همچنین با اشاره به برنامه این سازمان برای راه‌اندازی یک منطقه ویژه در تهران برای کسب‌وکارهای حوزه فاوا هم گفت: «در منطقه 22 تلاش‌هایی صورت گرفته تا شاید در شرایط مناسب اقتصادی برخی از شرکت‌های عضو نصر در کنار هم جمع شوند و اولین آی‌تی تاور کشور را در تهران داشته باشیم. اگر تجربه مطلوبی باشد و استقبال شود، سعی می‌کنیم این موضوع را توسعه دهیم. می‌خواهیم به مجموعه‌های کوچک و متوسط کمک کنیم صاحب دارایی ملکی شوند و در قالب اقساط بحث مالی آن را دنبال کنند.»

حقیقی‌ها صاحب بیمه تکمیلی شدند
علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، نیز در این نشست به مباحث رفاهی که توسط نصر تهران پیگیری شده است، اشاره کرد و گفت: «ما پیگیر قرار گرفتن اعضای صنف در لیست واکسیناسیون بودیم که هنوز محقق نشده اما پیگیری‌های ما ادامه دار. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با بانک صادرات منعقد کرده‌ایم که اعتباراتی برای اعضای سازمان از طریق این بانک در نظر گرفته شود. همچنین تفاهم‌نامه با اتاق بازرگانی داشتیم که در اثر آن دبیرخانه مشترکی تشکیل دهیم. از دیگر اقدامات نصر تهران می‌توان به ارائه بیمه تکمیلی به اشخاص حقیقی اشاره کرد.»

تشکیل کمیسیون‌های تخصصی
اسلامی درباره کمیسیون‌های تخصصی نصر تهران گفت: «کارگروهی تشکیل شد در مورد اینکه چگونه باید از اعضا استفاده حداکثری کنیم. این‌طور نباید باشد که کسی عضو نصر باشد اما عضو کمسیسیون تخصصی نباشد. اتصال کمسیسون ‌به هیئت‌مدیره‌ها اتصال درستی نبوده و تلاش کرده‌ایم این مورد اصلاح شود. بیش از دو برابر نسبت به دوره پنجم از حضور در کمیسیون‌ها و انتخحابات استقبال شده که با قدرت برگزار خواهد شد.»

رضا قربانی نیز درباره انتخابات پیش روی نصر تهران و کمیسیون‌ها به ارائه آمار پرداخت. نکته مهم در این خصوص استقبال افراد حقیقی برای عضویت در کمیسیون‌ها بوده است که قربانی گفت: «این‌ها فریلنسرهایی هستند که بخش خاموش جامعه کسب‌و‌کاری ما را تشکیل می‌دهند و از این به بعد باید آن‌ها را جدی‌تر بگیریم.»

پاسخ به سؤالات خبرنگاران
اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص برگزاری الکامپ در شرایط بحرانی تهران و تعیین تکلیف شرکت‌هایی که برای حضور در نمایشگاه هزینه کرده‌اند، گفت: «ما در نصر با این موضوع مواجهیم که کسب‌و‌کارها انتظار دارند محصولات جدید خود را در فضایی ارائه دهند. به‌خصوص حالا که دولت هم عوض شده. تمام پیش‌بینی‌های لازم برای رعایت پروتکل‌ها انجام شده است اما در نهایت ما در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری آن تصمیم‌گیرنده نهایی نیستیم و پیرو نظر ستاد ملی کرونا هستیم، چون همان‌طور که فعالیت کسب‌و‌کارها مهم هستند، سلامتی نیز اهمیت دارد. اما در خصوص هزینه‌های انجام‌شده و تعیین تکلیف آن‌ها، مدیریت اجرایی الکامپ باید نظر خود را بگوید.»

او در خصوص احتمال برگزاری الکامپ به شکل تماما مجازی نیز اظهار داشت: «در همین دوره نیز در صورت برگزاری، برخی بخش‌ها به شکل آنلاین خواهند بود. اما در خصوص کاملا مجازی برگزار شدن این نمایشگاه باید بگویم که ما قبلا چنین تجربه‌ای داشته‌ایم و دیده‌ایم که ما را به نتایج مورد انتظارمان نمی‌رساند.»

رضا قربانی در پاسخ به سؤال خبرنگار «کارنگ» که چقدر احتمال می‌دهد کمیسیون فرهنگی مجلس که به نظر تصمیم‌گیرنده اصلی طرح صیانت است، آرا و نظرات نصر تهران را در این طرح اعمال کند، گفت: «درست است که طرح صیانت از کمیسیون فرهنگی آمده، اما کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون صنایع نیز در آن دخیل هستند. با جلساتی که با اعضای این کمیسیون‌ها داشته‌ایم، اطمینان دادند که صحبت‌های اصناف شنیده می‌شود. همان‌طور که گفتم، ما دیدیم با مخالفت صریح کاری از پیش نمی‌بریم و اراده بر تصویب این طرح است، بنابراین مشغول رایزنی هستیم. اما آیا پس از شنیدن صحبت‌های اصناف، نظرات آن‌ها اعمال می‌شود یا خیر، بحث دیگری است و الزامی از سوی مجلس برای آن وجود ندارد. ولی باید تعامل کنیم و موضوعات و دغدغه‌هایمان را با استدلال بگوییم. ممکن است برخی از مسیرهای قهری پیش بروند، اما تصمیم ما این است که تعامل کنیم، شاید اگر یک‌صدا شویم و چیزی بخواهیم، شاهد تغییراتی نیز باشیم.»

قربانی همچنین در پاسخ به این سؤال که گویا نصر تهران توافق‌نامه‌ای را با سازمان توسعه تجارت الکترونیک داشته است، تأکید کرد: «توافق‌نامه‌ای که از آن صحبت می‌شود و در فضای مجازی نیز عکس آن دست به دست می‌چرخد، متعلق به ما نیست. اگر هم دقت کرده باشید، تاریخ ندارد. این توافق‌نامه به دو، سه سال پیش برمی‌گردد که سازمان نصر کشوری با توسعه تجارت اکترونیکی انجام داده. ما نه‌تنها توافقی نداشته‌ایم، بلکه هنوز صورت‌جلسه نشست گذشته‌مان در خصوص ای‌نماد نیز به تصویب نرسیده است. نصر تهران تصمیم به اجباری شدن ای‌نماد نگرفته است، بلکه می‌گوید حالا که این اجبار وجود دارد، با رایزنی شرایط اخذ آن را تسهیل کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1c5z
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.