کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

باید صبور باشیم و فرهنگسازی کنیم

پنل تخصصی با موضوع بازاریابی در سلامت دیجیتال برگزار شد

نشست تخصصی بازاریابی در سلامت دیجیتال در مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون و به همت اکوموتیو برگزار شد. در این نشست آرمان میرعبدالحق از دکتردکتر، دانا عنایتی از اسنپ دکتر و محمدابراهیم قانع از پذیرش 24 حضور داشتند.

خوب بود اما از برنامه‌هایمان عقب ماندیم
در این نشست، محمدابراهیم قانع درباره اینکه طبق گزارش‌ها پاندمی کرونا باعث رشد کسب‌و‌کارهای سلامت دیجیتال شده است، درباره تأثیرات این دوره گفت: «در دوران پاندمی کرونا، ما شاهد افزایش تمایل کاربران به استفاده از پلتفرم‌های آنلاین بودیم. تجربه‌ای که ما در پذیرش 24 داشتیم، لانچ و گسترش مدل کسب‌وکار‌هایی همانند مشاوره آنلاین و ارائه سرویس در محل بوده است. در این دوره توانستیم حوزه‌های جدیدی را کشف کنیم و در عین حال در درمانگاه‌هایی با تعداد مراجعان زیاد در جهت مقابله با شیوع کرونا نظمی را برقرار سازیم که همه این موارد تأثیرات مثبت کرونا بوده است. اما باید بگویم که همه این اتفاقات هم مثبت نبود. هر چند کرونا به ما کمک کرد، ولی استراتژی‌های بلندمدتی را در بازه یک تا دو ساله برای ورود به یک‌سری از بازار‌ها در نظر داشتیم که می‌توانستند تحول‌آفرین باشند، اما کرونا به طور کل این روند را تغییر داد.»

عنایتی هم در این‌باره گفت: «اگر بخواهیم نگرش مثبتی به پاندمی کرونا داشته باشیم، باید بگویم که در تمام دنیا تغییراتی را در بسیاری از فرهنگ‌ها ایجاد کرده است و روند رشد را در کسب‌و‌کار‌های حوزه سلامت همه جهان افزایش داده است. از دیدگاه بازاریابی دیجیتال به نظرم پیش از این پاندمی، مخاطبان به دنبال محتوا و مطالب از اینترنت بودند و برایشان منبع، استناد و اعتبار آن چندان اهمیتی نداشت، اما در این دوره اعتبار گفته‌ها مهم بود و پلتفرم‌ها با هزینه پایین‌تر و بهره‌گیری از افراد معتبر و تأییدشده به ارائه محتوای مفید پرداختند. به دلایل افزایش سرچ‌های کاربران مرتبط با حوزه سلامت، تمرکز اسنپ دکتر بر موضوع سئو سایت نیز بیشتر شده است.»

میرعبدالحق نیز با اشاره به تحولات ایجادشده در حوزه سلامت گفت: «پیش از کرونا، جریانی تحت عنوان تحول دیجیتال به وجود آمده بود. تحول دیجیتال مدل فکری است که عمدتا به نوع نگاه به خدمات و تعامل با کاربر می‌پردازد. در حقیقت پیش از پاندمی کرونا، قرار بود که جهان به سمت این نگرش حرکت کند، ولی کرونا باعث شد این اتفاق زودتر میسر شود. پس از آن کسب‌وکار‌ها مجبور شدند که حتی اگر شرایطشان مهیا هم نیست، به سمت وقوع تحول دیجیتال در کسب‌وکارشان حرکت کنند و در این زمینه، می‌توان به دورکاری و ارائه سرویس خارج از سازمان اشاره کرد. البت ما نیز خود را برای بازه پنج ساله آماده کرده بودیم و این اتفاق سبب شد به‌کلی برنامه‌ریزی‌هایمان را تغییر دهیم. »

نباید عجله کرد
عنایتی درباره اینکه با وجود این شرایط، چه چشم‌اندازی را برای حوزه سلامت دیجیتال متصور است، گفت: «طبق تجربه‌ای که من هفت سال پیش از فروشگاه اینترنتی بامیلو کسب کردم، باید بگویم که یکی از دغدغه‌های اصلی در آن زمان تغییر فرهنگ خرید افراد بود. به همین خاطر نیز بامیلو و دیجی‌کالا برای فرهنگسازی خرید اینترنتی تلاش می‌کردند. در کل بازار آنلاین، وسیع است و نیازمند سال‌ها تلاش در جهت گرفتن سهم قابل توجهی از بازار آفلاین.»

میرعبدالحق نیز در این باره افزود: «هدف دکتردکتر آن است که در چند سال آینده بتواند خدمات کل زنجیره سلامت را پوشش دهد. همچنین تمرکز اصلی ما بر تجربه کاربر است، به صورتی که بتوانیم برای آن‌ها ارزش‌آفرینی کنیم و صرفا ارائه سرویسی از حالت آفلاین به آنلاین برای ما جذابیت کافی ندارد.»

قانع ضمن تأیید صحبت‌های عنایتی، اضافه کرد: «درست است که در گردش مالی حوزه سلامت جدا از خدمات ویزیت، موضوعات بسیار دیگری نیز تأثیرگذارند، اما باید پتانسیل حوزه آنلاین را هم در نظر بگیریم. طی تحقیقاتی که سال 2019 در کشور استرالیا درباره ویزیت آنلاین پزشکی انجام شده بود، پیش‌بینی شده بود که حتی در کشوری نظیر استرالیا با زیرساخت‌های آماده، فرهنگ عمومی بالا و نداشتن محدودیت‌های رگولاتوری، تا سال 2024 برای حرکت بازار به سمت ویزیت آنلاین زمان نیاز است. درست است که کرونا باعث رشد شده اما این مسئله قطعا در کشور ما به بازه زمانی بیشتری احتیاج دارد و در کنار آن باید با صبوری فرهنگسازی، کشف حوزه‌های جدید و اعتمادسازی میان خود و کاربران را تقویت کرد. نکته مهم دیگر آن است که بسیاری از سرویس‌ها برخلاف ظاهر ساده‌ای که دارند، پیچیده‌اند. به همین خاطر بازیگران جدیدی که بدون توجه به این موضوع وارد این حوزه می‌شوند، در مدت کوتاهی از مسیر خارج می‌شوند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ue74
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.