رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نقطه‌عطفی برای بیت‌کوین

گری اسکیل با استخدام یک وکیل ماهر می‌خواهد تنظیم‌گران را برای پیشبرد اهدافش تحت فشار قرار دهد و تأییدیه ETF بیت‌کوین خود را بگیرد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

صندوق «گری اسکیل» (Grayscale)، از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال کارنسی‌گروپ است که آن را با نماد a نشان می‌دهند. این شرکت‌های سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را شروع کردند و حوزه فعالیت‌شان در زمینه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال است. مهم‌ترین کار مدیریتی این شرکت، مدیریت سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال است.

این شرکت اخیراً یکی از وکلای ارشد کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری اوباما را استخدام کرده است. گری اسکیل می‌خواهد با این کار بر رگولاتورها فشار وارد کند تا صندوق معاملاتی بیت‌کوین این شرکت را تأیید کنند.


تأیید صندوق در انتظار نظرخواهی عمومی


مدیر دارایی‌های دیجیتال گری اسکیل در اوایل ماه ژوئن اعلام کرد که «دونالد بی‌وریلی جونیور» (Donald B. Verrilli Jr)، وکیل کل سابق ایالات ‌متحده بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، به‌عنوان مشاور حقوقی در این شرکت به کار گرفته ‌شده بود.

دونالد اکنون به تیم حقوقی گری اسکیل می‌پیوندد تا کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را تحت ‌فشار قرار ‌دهد که به صندوق بیت‌کوین تراست گری اسکیل اجازه دهند که به صندوق قابل معامله در بورس (ETF) تبدیل شود.

لازم به ذکر است که صندوق بیت‌کوین تراست گری اسکیل ۱۹٫۲ میلیارد دلار ارزش دارد و در صورت تبدیل به ETF، در بورس نیویورک فهرست می‌شود. این فرایند یک نبرد دشوار و احتمالاً طولانی خواهد بود. گری اسکیل بیت‌کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust)، بزرگ‌ترین صندوق بیت‌کوین در جهان بوده که به‌عنوان اولین ابزار سرمایه‌گذاری در نوع خود محسوب می‌شود.

این صندوق به‌صورت منظم گزارش‌های مالی خود را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات ‌متحده ارائه می‌دهد. سهام GBTC، بخشی از سیستم مالی سنتی است که قیمت ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد و توسط سرمایه‌گذاری‌های گری اسکیل ردیابی می‌شود. لازم به ذکر است که بیت‌کوین تراست گری اسکیل از سال 2015 در بازارهای خارج از بورس معامله می‌شود.

با اینکه SEC برخی از ETFهای بیت‌کوینی را تأیید کرده، اما با درخواست شرکت‌هایی مثل فیدلتی، ون اِک (VanEck)،
21شرز (21Shares) و مدیریت سرمایه‌گذاری کشتی کتی وود (Cathie Wood’s Ark Investment Management) موافقت نمی‌کند. تبدیل بیت‌کوین تراست گری اسکیل به EFT در مرحله همه‌پرسی قرار گرفته است. در واقع کمیسیون برای تأیید این صندوق از عموم مردم نظرخواهی می‌کند.

اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار یک ETF بیت‌کوین را تأیید کند، نقطه‌عطف بزرگی برای بیت‌کوین از نظر مسیر پذیرش گسترده‌تر خواهد بود.ETFها یکی از در دسترس‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری، به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران خرد هستند

گری اسکیل حمایت چه کسانی را دارد؟


«مایکل سوننشاین» (Michael Sonnenshein)، مدیرعامل گری اسکیل، اخیراً در مصاحبه‌ای با بارونز گفته است: «ما همچنان اطمینان داریم که صندوق بیت‌کوینی ما تأیید می‌شود، از زمان آن مطمئن نیستیم، اما از تأیید شدن آن مطمئنیم. دیر و زود دارد، اما سوخت‌وسوز ندارد. ما تمام گزینه‌های پیش رو را بررسی کرده‌ایم و در صورتی ‌که کمیسیون بورس و اوراق بهادار درخواست ما را رد کند، شکایتی علیه آن تنظیم خواهیم کرد.»

«کریگ سالم» (Craig Salm)، وکیل ارشد قضایی دارایی‌های گری اسکیل، به بارونز گفت که برای ما مهم بود که نشان دهیم تمام منابع شرکت را جهت تبدیل بیت‌کوین تراست به ETF صرف کرده‌ایم. او ادامه داد که دونالد می‌تواند علاوه بر مشاوره در مورد استراتژی‌های حقوقی گری اسکیل به‌عنوان بخشی از تیم حقوقی در گفت‌وگو با تنظیم‌کننده‌ها شرکت کند.

دونالد در کنفرانس Consensus 2022 در آستین، تگزاس به خبرنگاران گفت که او هنوز در حال بررسی مسائل مربوط تبدیل بیت‌کوین تراست به ETF است. او گفته است تابه‌حال با این حجم از تفسیر و نظر در مورد تصویب یک قانون از سوی SEC مواجه نشده بودم. به گفته گری اسکیل، در پی همه‌پرسی کمیسیون در مورد تنظیم‌گری این صندوق، حدود 11 هزار نامه از سوی سرمایه‌گذاران فردی، مؤسسات مالی، دانشگاهیان و سایر افراد به تنظیم‌گران ارسال‌ شده که از این ETF حمایت می‌کنند.

این شرکت بر این باور است که تصمیمات اخیر SEC برای تأییدETF های مرتبط با معاملات آتی بیت‌کوین، استدلال قانونی آنها را مبنی بر مجاز بودن تبدیل تقویت می‌کند. دونالد وریلی گفت که این موضوع تا حدی برای او جذاب بود؛ زیرا معتقد است تبدیل بیت‌کوین تراست به ETF می‌تواند به بهبود حمایت از سرمایه‌گذاران منجر شود.


دسترسی قانونی میلیون‌ها آمریکایی‌ها


اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار یک ETF بیت‌کوین را تأیید کند، نقطه‌عطف بزرگی برای بیت‌کوین از نظر مسیر پذیرش گسترده‌تر خواهد بود. ETFها یکی از در دسترس‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری، به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران خرد هستند. ارائه دسترسی قانونی به میلیون‌ها آمریکایی به صندوقی که در واقع مالک بیت‌کوین است، احتمالاً قیمت ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد.

مایکل سوننشاین می‌گوید: «آنچه از سازمان‌های اطراف صنعت کریپتو می‌شنویم، این است که همه آنها معتقدند که به‌طور کلی ETF بیت‌کوین یک کاتالیزور مثبت برای اکوسیستم خواهد بود.»

جالب است بدانید که این صندوق در صورت تأیید و فهرست‌شدن در بورس نیویورک به سرمایه‌گذاران این قابلیت را می‌دهد تا بدون خرید، بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را در فهرست صندوق خود اضافه کرده و از این طریق سرمایه‌گذاری کنند و در نهایت با قرار دادن آن در بورس سهام از معاملات برای کاربران خود سود ایجاد کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/00d4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.