رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نوآوری صرفه‌جویانه به جای برنامه جسورانه

خرده‌فروشان می‌دانند که می‌توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند؛ حال آنها در این بزنگاه تاریخی به دنبال نوآوری‌هایی برای کاهش هزینه‌ها هستند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

خرده‌فروشان در یک محیط بسیار چالش‌برانگیز کار می‌کنند. پیامدهای بعد از همه‌گیری، فشار تورم بر زنجیره‌های تأمین و بحران افزایش هزینه‌های زندگی، توفانی از عدم اطمینان ایجاد کرده است. این یکی از یافته‌های کلیدی تحقیقات جدیدی است که در مورد وضعیت خرده‌فروشی انجام شده است. اما همه خبرها بد نیستند.

اگر خرده‌فروشان در دو سال گذشته چیزی آموخته باشند، آن توان تبدیل ناملایمات به فرصت از طریق چابکی و سرعت است. با این حال، در حالی که در گذشته پیشرفت توسط سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه و برنامه‌های جسورانه معنا می‌شد، روایت امروز حول محور نوآوری صرفه‌جویانه است.

داده‌ها نشان می‌دهند که با تمرکز بر اصول و بهینه‌سازی اصول اولیه، خرده‌فروشان می‌توانند با همان امکاناتی که در حال حاضر دارند، کارهای بیشتری انجام دهند. کتاب راهنمای خرده‌فروشان جهانی، نیاز مستمر خرده‌فروشان به تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی تمام جنبه‌های تجارت الکترونیکی خود را حین اتصال عمیق‌تر مشتریان به خرید و پرداخت دیجیتال، نشان می‌دهد.


تجارت الکترونیک رشد خود را حفظ می‌کند


با وجود بازگشایی مجدد فروشگاه‌ها پس از تعطیلی، تجارت الکترونیکی رشد اخیر خود را حفظ کرده است. در واقع نگرش مصرف‌کنندگان به تجارت الکترونیک جسارت‌بخش است؛ ۳۳ درصد می‌گویند خرید آنلاین به آنها امکان می‌دهد تا بودجه‌بندی مؤثرتری داشته باشند. در عین حال ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته به مزایای سهولت و ایمنی خرید آنلاین پی برده‌اند.

برای کسب‌وکارهایی که تنها از طریق تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کنند، چالش اصلی این است که در بازاری که ناگزیر به یک بازار رقابتی فزاینده تبدیل خواهد شد، انتظارات مخاطبان بالغ خود را برآورده کنند. برای خرده‌فروشانی که فروشگاه‌های فیزیکی دارند، کسب‌وکار تجارت الکترونیک آنها باید درخشان‌ترین بخش فعالیت‌شان باشد.

سهولت در پرداخت‌ها باید ادامه پیدا کند. تحقیقات رشد سالانه قابل توجهی را در تعداد مصرف‌کنندگانی که تجربه پرداخت دیجیتالی دارند، نشان داد. مصرف‌کنندگان در مورد پرداخت‌های دیجیتال جدید و نوظهور مانند استفاده از کیف پول‌های دیجیتال، گزینه‌های «الان بخر، بعداً پرداخت کن» (BNPL) و انتخاب احراز هویت بیومتریک رشد سریعی از خود نشان می‌دهند. انتظارات آنها نیز رو به افزایش است و بیش از نیمی از آنها (۵۶ درصد) گفته‌اند اگر روش پرداخت ترجیحی آنها در دسترس نباشد، سبد خرید خود را رها می‌کنند.


ظهور بازارها


بازارهای تجارت الکترونیک بخشی از اقتصاد دیجیتال هستند که در سال‌های اخیر رشد خاصی را نشان داده‌اند. انتظار می‌رود این رشد ادامه یابد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۵ تا ۷۰ درصد تجارت دیجیتال در پلتفرم‌های بازار انجام شود.

جای تعجب نیست که برندهای تجارت الکترونیکی که هنوز به انقلاب بازار ملحق نشده‌اند، این کار را سریع انجام می‌دهند. ۳۸ درصد می‌گویند در حال برنامه‌ریزی برای افزایش استفاده از بازارهای شخص ثالث برای دستیابی به مشتریان بیشتر هستند. در همین حال ۲۶ درصد از خرده‌فروشان با درآمد بیش از یک میلیارد دلار در حال برنامه‌ریزی برای اضافه کردن یک پیشنهاد در بازار سال آینده هستند.


پیروزی بر پایه اعتماد


در سال گذشته تمرکز بر برآورده‌کردن تمایل مصرف‌کنندگان به تجربه‌های آنلاین هیجان‌انگیز بود، اما امسال خریداران می‌گویند که اعتماد حیاتی‌تر شده است. امنیت پرداخت برای مصرف‌کنندگان اولویت بالاتری پیدا کرده است – ۸۰ درصد گفته‌اند اگر نگران امنیت باشند، سبد خرید خود را رها می‌کنند – در حالی که نوآوری‌هایی مانند شخصی‌سازی، گیمیفیکیشن و خرید از طریق شبکه‌های اجتماعی در پس‌زمینه نیازهای دیگر محو شده‌اند.

خرده‌فروشان راه‌های مختلفی برای نشان‌دادن اعتماد دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که آنها باید از محل پرداخت شروع کنند؛ نمایش اطلاعات امنیتی در صفحه پرداخت‌ها به اولویت شماره یک خریداران تبدیل شده که مربوط به قیمت نیست. این دعوتی برای خرده‌فروشان نیست تا تجربه مشتری را نادیده بگیرند و انتظارات به‌ندرت ثابت می‌ماند. ۳۰ درصد از خرده‌فروشان آنلاین که قصد دارند تجربه پرداخت خود را در ۱۲ ماه آینده بهبود بخشند، ایده درستی دارند. کسانی که نشان می‌دهند چالش‌های مالی مشتریان خود را درک می‌کنند نیز همین‌طور. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که طرح‌های وفاداری به طور فزاینده‌ای برای خریداران ارزشمند شده‌اند.


مبارزه با عدم تأیید کاذب و تقلب


امسال متوجه شدیم که تعداد کمتری از پرداخت‌های تجارت الکترونیکی اجازه تکمیل عملیات پرداخت را پیدا می‌کنند. تنها یک‌چهارم خرده‌فروشان سازمانی به نرخ تأیید ۹۰ درصد یا بیشتر دست یافته‌اند که از سال ۲۰۲۰ تا به حال ۶ درصد کاهش داشته است. این کاهش در نرخ تأیید عملیات خرید در بدترین زمان رخ داد، زیرا مصرف‌کنندگان می‌گویند که کمتر از همیشه مایل به پذیرش رد شدن اعتبار کارت خود هستند.

۴۴ درصد گفته‌اند که در صورت عدم تأیید غیرموجه از خرید منصرف خواهند شد. عدم تأیید غیرموجه زمانی اتفاق می‌افتد که خریدار آنلاین با استفاده از یک کارت اعتباری معتبر خریدی قانونی انجام می‌دهد، اما زمانی که اعتبار کارت باید تأیید می‌شد، این خرید رد می‌شود.

این داده‌ها همچنین افزایش نگران‌کننده‌ای را در تقلب نشان می‌دهد. 27 درصد از خرده‌فروشان با افزایش نرخ استرداد شارژ در شش ماه گذشته مواجه شده‌اند، در حالی که ۱۰ درصد اعتراف می‌کنند در صورت لزوم، بازپرداخت جعلی را آغاز می‌کنند.

بازرگانان زیرک با بازنگری در فناوری پرداخت خود، تعادل بین عملکرد و حفاظت را برقرار می‌کنند. یک پلتفرم پرداخت که از یادگیری ماشین در ارتباط با قوانین تقلب استفاده می‌کند، خرده‌فروشان را تحت کنترل خود قرار می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد روش‌های تقلب را تعریف کنند، معافیت‌ها را تعیین کنند و مشتریان واقعی را با دقت بیشتری شناسایی کنند. جزئیات در بهترین استراتژی‌های در نظر گیرنده تک‌به‌تک معاملات، مشتری، محصول، تأمین‌کننده و ریسک‌پذیری خرده‌فروش بسیار مهم است. با این حال داشتن داده‌های مورد نظر مشکل است؛ ۸۰ درصد از خرده‌فروشان می‌گویند که نمی‌توانند به آگاهی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

داشتن شرکای باتجربه، تخصص عمیق و توانایی حل پیچیدگی با ترکیب نبوغ انسانی و فناوری پیشرو بیش از هر زمان دیگری برای خرده‌فروشان ضروری است. در نهایت این تحقیق نیاز به تطبیق مجدد خرده‌فروشان با شرایط فعلی و اولویت اعتماد را نشان می‌دهد. در انتها، آنها باید هر تراکنشی را بهینه کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/h8xh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.